19 دی: قائم‌مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور ضمن بیان جزئیاتی از راهپیمایی خودرویی و موتوری به مناسبت گرامیداشت چهل‌ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن گفت: این راهپیمایی‌ها از مساجد آغاز خواهد شد.

نصرت‌الله لطفی در گفت و گو با ایرنا گفت: اهمیت بزرگداشت جشن انقلاب اسلامی به عنوان یک رخداد استثنایی همواره مورد توجه بوده است. چون در هیچ جای دنیا دیده نشد همه مردم کشور پس از چهل و دو سال، زن و مرد، کوچک و بزرگ و پیر و جوان تحت هر شرایطی سالی یک بار به خیابان ها بیایند و حماسه و راهپیمایی های میلیونی داشته باشند. 

وی افزود: این راهپیمایی‌ها در راستای تجدید میثاق با آرمان های انقلاب اسلامی یعنی اعلام وفاداری به نظام اسلامی و مسئولیت پذیری در راستای صیانت از نظام صورت می گیرد که در دنیا بی نظیر است و به صورت خودجوش و کاملا مردمی برگزار می شود. بر خلاف بسیاری کشورها که یک مراسم نمادین در پایتخت برگزار می شود، هر سال شاهدیم  حتی در روستاها نیز مردم حضور پیدا می کنند که سال گذشته مردم در بیش از هزار و ۲۰۰ شهر و بخش و چهار هزار روستا راهپیمایی کردند. برخی از این روستاها دارای پنج یا شش خانوار بودند و گاهی در شرایطی راهپیمایی کردند که با وجود ۷۰ سانتیمتر برف حضور پیدا می کردند که این مساله نشان دهنده احساس تکلیف دینی و انقلابی این مردم است و چنین حضوری در سالگرد پیروزی انقلاب در جهان بی نظیر است. البته معتقدیم تجلی دست قدرت الهی است که اینگونه قلب ها و دلها هدایت می شود. 

وی ادامه داد: امسال با توجه به محدودیت های ناشی از کرونا که نباید از حفظ سلامتی مردم غفلت کرد، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مکاتبه ای با ستاد مقابله ملی با کرونا انجام داد و مصوب شد راهپیمایی خودرویی و موتوری داشته باشیم. 

لطفی اضافه کرد: با وجود تاکیدهای فراوان مبنی بر استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، نکته مهم انعکاس این راهپیمایی در عرصه بین الملل است که دنیا بداند مردم ایران با وجود شدیدترین تحریم های ظالمانه و سیاه نمایی‌ها از سوی شیطان بزرگ، آمریکا و رژیم اشغالگر قدس و نااهلان هنوز در صحنه حضور دارند. چون این مردم همان مردم ۴۱ سال قبل هستند و با همان نگاه سال ۵۷ در صحنه حضور دارند و این حضور را با فضای مجازی نمی توان به تصویر کشید و نیاز به انعکاس رسانه ای در عرصه بین الملل دارد.

حضور مردم با خودرو، موتورسیکلت و دوچرخه در خیابان 

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی افزود: از این منظر دو تعریف داریم؛ یکی راهپیمایی موتوری و خودرویی در کف خیابان ها که بدون تجمع خواهد بود ولی با همه سبک و سیاق سال های قبل برگزار خواهد شد. یعنی مردم با خودروهای شخصی به خیابان ها می آیند و برخی نیز با موتورسیکلت و دوچرخه در حالی که پرچم ها و نمادهایی از راهپیمایی را در دست دارند، در خیابان ها حضور پیدا خواهند کرد تا برخی نگویند ترافیک خیابان را به عنوان راهپیمایی نشان می دهند. البته اجرای چنین برنامه ای کاری سخت و اولین سالی است که تجربه می کنیم و کارگروها های تخصصی در این زمینه کار می کنند. 

وی افزود: بحث دیگر این است که عدد بیشتری حضور داشته باشند و مواضع و دیدگاه خود را بیان کنند. به همین منظور یک کارگروه ویژه تشکیل دادیم تا در فضای مجازی برای بزرگداشت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برنامه هایی را اجرا کنند که به همین منظور مکاتباتی با وزارت ارتباطات و دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی صورت گرفته است. 

راهپیمایی مجازی با امکان انتخاب شعارها 

لطفی ادامه داد: قرار است با توجه به ظرفیت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، رسانه ها و بخش هایی از وزارتخانه ها و سازمان ها که بخش فضای مجازی دارند یک راهپیمایی مجازی برگزار کنیم؛ به گونه ای که هر ایرانی اعلام حضور وفاداری خود را به نظام اعلام کند و حتی قطعنامه و شعارها را از همان طریق پوشش بدهیم. یعنی وقتی قطعنامه خوانده می شد و مردم پس از قرائت هر بند، آن را با تکبیر تایید می کردند، امسال این تایید در دو بخش صورت خواهد گرفت. یعنی بخشی در بستر فضای مجازی و بخشی از طریق خودروسوار و موتور سوار حضور خواهند یافت. 

وی افزود: برای شرکت در راهپیمایی مجازی نشانی یک لینک معرفی و هر کسی وارد می شود، از میان شعارهای مختلف و پوستر و تراکت، برخی را انتخاب و حتی بندهای قطعنامه را تایید می کند و در پایان می توان مشخص کرد کدام شعارها و پوسترها بیشتر استقبال شده است. البته فعلا در بخش طراحی هستیم و از ۱۵ بهمن جزئیات این طرح اعلام خواهد شد. 

لطفی تاکید کرد: مردم، نقش آفرین اصلی هستند و همه نهاد و سازمان ها خادمان مردم هستند. در اینجا بحث این است که ترکیبی از موتور و خودرو داشته باشیم و هر کسی نظری داشت و ما در کل استان ها از طریق ظرفیت فضای مجازی نظرسنجی کردیم و آن را به رای گذاشتیم که بسیاری هر دو را انتخاب کردند و در اینجا نیز مردم همین بخش را مدیریت خواهند کرد. 

وی ادامه داد: شرایط کرونا به لحاظ طبقه بندی رنگ ها هیچ تاثیری در برگزاری راهپیمایی خودرویی و موتوری نخواهد داشت. آنچه اقدام می‌کنیم بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کروناست و این راهپیمایی خودرویی و موتوری در سراسر کشور برگزار می شود.

حرکت موتورسواران و خودروسواران از خیابان آزادی 

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی درباره مسیرهای درنظر گرفته شده برای موتورسواران و خودروسواران گفت: نسخه واحدی برای کل کشور نداریم. اصل را در صورت امکان بر این گذاشته ایم که ترجیحا مسیرهای سال های گذشته باشد و مبدا همه حرکت های ما مساجد است. برای موتور و خودرو نیز سازماندهی حرکت از مساجد آغاز می شود ولی باید اقتضائات را نیز در نظر گرفت. 

وی افزود: با همه ملاحظات امنیتی و ترافیکی به تفکیک میان خودروسواران و موتورسواران رسیدیم به گونه ای که یک مسیر برای موتورسواران و دوچرخه سواران و دو مسیر برای خودروسوران در نظر بگیریم. البته همان محدودیت هایی که سال های قبل در خیابان های انقلاب و آزادی ایجاد می شد، امسال نیز این محدودیت ها اعمال خواهد شد و جزییات بیشتری از آن را در ۱۵ بهمن اعلام خواهیم کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :