19 دی: "ییتر استانو"سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه‌شنبه شب گفت: ایران به خاطر تحریم های آمریکا، زیر فشار شدید قرار دارد و ما خواهان لغو این تحریم ها توسط واشنگتن هستیم.

استانو به شبکه خبری الجزیره قطر گفت: همه موارد در خصوص توافق هسته‌ای ایران در کمیته مشترک قابلیت بررسی دارد.
وی افزود:لغو تحریم‌های آمریکا [در زمان دونالد ترامپ] می‌تواند موجب انگیزه ایران برای بازگشت به توافق هسته‌ای باشد.
سخنگوی بورل همچنین گفت: لغو تحریم‌های آمریکا انگیزه‌ و مشوقی برای بازگشت ایران به توافق هسته‌ای خواهد بود.
استانو افزود: توافق هسته‌ای ایران بسیار مهم است و هیچ توافقی تاکنون مهم‌تر از آن وجود نداشته است.
سخنگوی بورل اظهار کرد: مکانیزم‌های راستی‌آزمایی برای اجرای نوافق هسته‌ای  وجود دارد که تنها به آژانس بین‌المللی به عنوان طرف بیطرف سپرده شده است. 
وی افزود: دیپلماسی مهم‌ترین نقش را مسیر بازگشت [طرفین] به توافق هسته‌ای دارد و این اتحادیه با تهران و واشنگتن و تمام طرف‌های برجام درحال هماهنگی است.
سخنگوی بورل خاطر نشان کرد: میخواهیم از بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای و نیز بازگشت ایران برای پایبندی به تعهداتش در این توافق مطمئن شویم.
وی در ادامه مدعی شد: ما واضح و روشن از ایران خواستیم که اقدامات یکجانبه در مورد غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.
بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پیش از این به مناسبت‌های مختلف بر لزوم تحقق مزایای اقتصادی برجام برای ایران تاکید کرده است.
وی آبان ماه گذشته نیز در گفت‌وگو با نشریه تایم خاطر نشان کرد: برجام فقط معاهده هسته‌ای نیست بلکه یک توافق اقتصادی نیز به‌شمار می‌رود که ایران در ازای توقف برنامه‌های اتمی‌اش، انتظاراتی را از طرف مقابل طلب دارد.
جو بایدن رییس جمهوری جدید آمریکا پیش از پیروزی در انتخابات وعده بازگشت به برجام را مطرح کرده بود.  سخنگوی کاخ سفید چهارشنبه هفته گذشته ساعاتی پس از پایان مراسم تحلیف بایدن، از تمایل آمریکا برای گفت‌وگو با متحدان و شرکای این کشور در خصوص برجام خبر داد و به فاصله چند روز بعد، تماس های تلفنی بایدن با رهبران تروئیکای اروپایی پیرامون ایران و برجام آغاز شد.
بورل هفته گذشته نیز از دولت بایدن خواست تا موانع موجود در توسعه روابط تجاری با ایران را بر طرف و «تهدید به تحریم کسانی را که بخشی از روابط تجاری با ایران هستند، متوقف کند.»
او همچنین از «آنتونی بلینکن» وزیر امورخارجه جدید آمریکا درخواست کرد تا در جلسه غیررسمی وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در روزهای چهارم و پنجم مارس در لیسبون پرتغال شرکت کند.
جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که پنجره فرصت برای احیای برجام تا ابد بازنخواهد ماند. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در یادداشتی برای نشریه آمریکایی فارن افرز تاکید کرد که بایدن می ‌تواند با پایان دادن مؤثر به سیاست شکست‌ خورده "فشار حداکثری" ترامپ و بازگشت به توافقی که سلفش آن را ترک کرد، در مسیری بهتر گام گذارد. اگر واشنگتن به جای این کار بر امتیاز گیری اصرار کند، این فرصت از دست خواهد رفت.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا