19 دی: معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه با توجه به رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ تصویب رقم وام ازدواج مشخص نیست، مطرح کرد: پیش تر هشدار داده بودیم که جوانان به انگیزه افزایش وام ازدواج دریافت آن را به تعویق نیندازند.
معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه با توجه به رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ تصویب رقم وام ازدواج مشخص نیست، مطرح کرد: پیش تر هشدار داده بودیم که جوانان به انگیزه افزایش وام ازدواج دریافت آن را به تعویق نیندازند، چراکه بنده با توجه به رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ در مجلس و مشخص نبودن مبلغ قطعی تصویبی آن در سال آینده و از سوی دیگر تغییر دولت و امکان وقفه طبیعی در روند پرداخت وام توصیه نمی‌کنم دریافت وام ازدواج را به تعویق بیاندازند. نباید تقاضای وام ازدواج را به اتفاقی که خروجی آن مشخص نیست، منوط کرد. 
 
محمد مهدی تندگویان در نشست ارایه گزارش عملکرد در دهه فجر و با تبریک فرا رسیدن این دهه و روز زن، اظهار کرد: پرداخت وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی به دختران کمتر از ۲۳ سال و پسران کمتر از ۲۵ سال پیشنهاد مجلس است، در این پیشنهاد از حوزه جوانان به عنوان حوزه‌ای که در این زمینه فعالیت کرده نظر کارشناسی اخذ نشده است. 
 
وی ادامه داد: اگر مجلس در این زمینه کار کارشناسی و تحقیقی بر مایه مطالعات انجام داده است می‌تواند آن را مطرح کند تا روشن شود علت تبعیض در پرداخت وام ازدواج چیست. معمولا به صورت عرف دختری که در سن ۲۳ سالگی ازدواج کند همسرش حدودا شش سالی با او اختلاف سنی دارد، بنابراین بر چه اساس همسر او باید ۷۰ میلیون وام دریافت کند و او ۱۰۰ میلیون؟ تومان دریافتی داشته باشد. 
 
پیشنهاد عدم پرداخت وام ازدواج به بالای ۵۰ ساله‌ها
 
تندگویان افزود: از جمله مباحث اساسی مطرح شده توسط این معاونت پیشنهاد عدم پرداخت وام ازدواج به بالای ۵۰ ساله‌ها بود چراکه عموما چنین پرداختی در راستای افزایش جمعیت و فرزندآوری نیست. هر ساله حدود ۱۳ هزار دریافت کننده وام ازدواج در رده سنی بالای ۵۰ سال داشته ایم بنابراین لزوم تدوین دستورالعمل ویژه در این زمینه احساس می‌شود. 
 
نگرانی از بهره برداری از وام ازدواج در مسایلی به جز تشکیل خانواده 
 
تندگویان گفت: نگرانی بنده از عدم نظارت پس از دریافت وام ازدواج و بهره برداری از وام ازدواج در سایر موضوعات به جز ازدواج و تشکیل خانواده است. بحث ما کودک همسری نیست، بنده حامی ازدواج در سنین پایین هستم اما نیاز است دستورالعملی برای جلوگیری از انحرافات پرداخت تدوین شود.
 
وی معتقد است: وقتی تا سن ۱۸ سال امکان ورود به بازار اشتغال و افتتاح حساب وجود ندارد بنابراین لازم است دستورالعملی برای نظارت در دریافت ایجاد شود تا حقی از کسی ضایع نشود. ریس جمهوری به بانک مرکزی دستور تدوین این دستورالعمل را داده‌اند اما این کارگروه هنوز شکل نگرفته است. 
 
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: برخی نمایندگان مجلس این موضوع را مطرح می‌کنند که درصد انحرافات دریافت وام ازدواج به قدری نیست که اصل موضوع پرداخت زیر سوال رود اما بنده می‌گویم هرچقدر رقم وام ازدواج افزایش یابد به علت ایجاد امکان دریافت تسهیلات خوب، امکان انحرافات ناشی از آن نیز افزایش می‌یابد. حتی اگر درصد کمی برای این انحرافات در نطر بگیریم اماهمین درصد کم از مجموع ۴۵۰ هزار میلیارد ریال، مبلغ قابل توجهی از منابع عمومی این کشور را شامل می‌شود. 
 
نمایندگان بر چه اساسی تبعیض سنی در پرداخت وام ازدواج را مطرح کردند؟
 
وی همچنین درباره تبعیض سنی در پرداخت وام ازدواج این را هم گفت که تورم سن نمی‌شناسد و باید نمایندگان مجلس در ارایه پیشنهادات خود تحقیقات و مطالعاتی را انجام دهند، همچنین اگر در این زمینه کار تحقیقی انجام شده خوب است برا رفع مسایل مطرح شده آن را بیان کنند.
 
۸۰ درصد متقاضیان وام ازدواج، وام خود را دریافت کرده اند
 
تندگویان گفت: مجموع پرداخت وام ازدواج در سال ۹۲ حدود ۲۹ هزار میلیارد ریال در تمام کشور بوده است. پیش بینی می‌شود این رقم تا پایان سال ۹۹ به ۴۵۰ هزار میلیارد ریال در کشور برسد. همچنین مطابق با آمار ۹ ماهه اول سال ۹۹ حدود ۸۰ درصد متقاضیان وام خود را دریافت کرده‌اند و تنها ۲۰ درصد در نوبت دریافت‌اند که آمار منطقی به نظر می‌رسد. 
 
رشد آمار ازدواج پس از ۲۵ سال 
 
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: مطابق با آمارها، پس از ۲۵ سال آمار منفی ازدواج، در ۹ ماهه اول سال جاری شاهد پنج درصد رشد ثبت ازدواج و سه درصد کاهش ثبت طلاق بوده‌ایم. رشد ازدواج حاصل فرهنگ سازی در این حوزه است که با توحه به شرایط کرونا به طور حتم کاهش آمار طلاق در چنین شرایطی حاصل فعالیت و عملکرد خوب دولت بوده است. 
 
وی به ارایه گزارش عملکرد این سازمان پرداخت و ادامه داد:  اقدامات این معاونت در حوزه اوقات فراغت در سال ۹۲ شامل ۳۴۷ رویداد در هفته جوان در تمام کشور است که این رقم برای سال ۹۸ به حدود ۱۴ هزار و ۲۳۱ رویداد رسید. در حوزه اردوهای گردشگری و هویتی در سال ۹۲ تقریبا ۴۵ اردوی گردشگری برگزار شد، این رقم در سال ۹۶ به ۶۲۰ اردو رسید.
 
به گفته وی این معاونت در حوزه جلسات گفتگوی جوانان در سال ۹۲ حدود  ۱۶۶، در سال  ۹۶ نیز 2072 و در سال گذشته5233 گفتگوی جوانان برگزار کرده است. 
 
تندگویان همچنین به موضوع راه اندازی خانه های جوان و بهره برداری در مراکز استان وشهرستان نیز اشاره کرد و گفت: تعداد مراکز خانه جوان در سال ۹۳ صفر مرکز بود و توانستیم این رقم را در سال ۹۶ به ۵۷ مرکز و در سال ۹۷ به ۶۵ مرکز برسانیم. تعداد خانه‌های جوان در سال ۹۸ حدود ۷۰ خانه هم اکنون این تعداد به ۱۳۰ خانه جوان رسیده است که امید می‌رود تا پایان دولت به ۲۰۰ خانه جوان هم برسیم. 
 
تندگویان با اشاره به تنطیم سند جامع اوقات فراغت برای نخستین بار در کشور اظهار کرد: این سند برای نخستین بار در کشور توسط این معاونت و براساس تقسیم کار دستگاهی و با رویکرد اجرایی برای اوقات فراغت و با توحه به بحث پیش بینی اقتصادی اوقات فراغت  در راستای درآمد زایی انجام شد. مکاتبات آن در چندین جلسه انجام شد و تقریبا می‌توان گفت اگر تا پایان سال در شورای عالی جوانان تصویب شود، از سال آینده در زمینه اوقات فراغت دارای شرح وظایف شفاف برای دستگاه ها هستیم.
 
به گزارش ایسنا، وی درباره تلاشهای این معاونت در خصوص اشتغال و کار آفرینی افزود: سیاست گذاری اشتغال در حوزه معاونت امور جوانان است. با وجود اینکه ایجاد اشتغال در حوزه فعالیت‌های این معاونت نیست اما از سال ۹۷ به این زمینه ورود کردیم و در گام نخست با ایحاد نگرش در تشکل‌های مردم نهاد برای ایجاد اشتغال سعی در ایجاد گردش مالی برای تشکل‌ها و توانا تر کردن آنها در زمینه انجام کار داوطلبانه کردیم. 
 
امریه سربازی اعضای سمن های جوانان 
 
تندگویان افزود: از سال ۹۷ در راستای فرمان رهبری به بحث آموزشهای مهارتی در موضوع مهارت آموزی به سربازان داوطلبانه ورود کردیم، در این زمینه تفاهم نامه‌ای با ستاد کل نیروهای مسلح امضا شد و بر آن اساس در دو حوزه آموزش مهارت لازم برای ورود به حوزه اشتغال و آموزش مهارت‌های زندگی به سربازان فعالیت کردیم. این اقدامات در ۱۶ استان انجام شد چراکه پادگان های آموزشی در ۱۶ استان مستقر هستند و  این آموزشها شامل حال تمام سربازان شد. 
 
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان همچنین به امریه سربازی نیز اشاره کرد و توضیح داد: بحث اجرای امریه برای اعضای تشکل های جوانان امسال اجرایی شد. سایت اجرای امریه تشکل های جوانان در سامانه معاونت دایر است و اعضای تشکل های ملی جوانان می‌توانند ثبت نام و از سهمیه استفاده کنند. 
 
تندگویان همچنین شایعات مربوط به استفاده برخی از سهمیه امریه سربازی را تکذیب کرد و گفت: کل این موضوع مربوط به شش ماه پایانی خدمت سربازی است و جوانانی که در تشکل های مردم نهاد جوانان فعال هستند و شرایط لازم را دارند می‌توانند اقدام کنند. این در حالی است که تا کنون حتی یک نفر هم درخواست خود را اعلام نکرده است. 
 
وی در بخش دیگر سخنان خود به راه اندازی مراکز منش توسط این معاونت اشاره ورد و افزود: مراکز منش در واقع مراکز نوآوری و شکوفایی برای جوانان هستند که در آن جوان فارغ از  عضویت در تشکل‌ها می‌تواند ایده‌های خود برای کارآفرینی را مطرح کند. این ایده بررسی می‌شود در صورتی که نیاز به هدایت داشت شامل دوره‌های آموزشی می‌شود و در نهایت تا زمانی که به اشتعال زایی و ثبت برسد تحت حمایت مجموعه می‌مانند و پس از ورود به فاز اشتغال‌زایی به انتخاب خود می‌توانند از مجموعه ما خارج شوند. این مراکز با تعداد پنج مرکز منش آغاز شدند که برای آن ۷۵ رویداد در سال ۹۸ برگزار شد. برای نمونه شرکتی در استان زنجان داشتیم که با ارایه آموزشها هم اکنون حدود شش میلیارد تومان ارزش اسمی دارد و بدون وابستگی به دولت در حال فعالیت است.
  • نویسنده :
  • منبع :