19 دی: قیمت موز قرمز کیلویی 180 هزار تومان است، اما این موز با دیگر موزهای بازار متفاوت است. گفته می شود برای موز قرمز تقاضایی وجود ندارد و جز کالاهای لوکس به شمار می آید.

به گفته رئیس اتحادیه بارفروشان، در دو ماه گذشته موز قرمز به طور محدود به همراه موز زرد وارد می‌شد. یعنی در یک کانتینر ۲۰ تنی موز معمولی، ۱۰۰ کارتن موز قرمز از اکوادور و ترکیه وارد می‌شد اما ما از زمان ممنوعیت واردات موز دیگر موز قرمز را در میدان ندیدم.

البته مصطفی دارایی‌نژاد توضیح می‌دهد در ایران هم کشت موز قرمز وجود دارد اما تولید آن بسیار کم است. مثلا در تنکابن موز قرمز حدود ۱۰ کارتن تولید می‌شود.

چه کسانی مشتری موز قرمز هستند؟

دارایی‌نژاد پاسخ داد: برای موز قرمز تقاضای چندانی وجود ندارد و جز کالاهای لوکس به شمار می‌آید چون این موز کمیاب است.

چنانچه موز قرمز ارزان‌تر از موز زرد است، چرا در برخی سایت‌های موز قرمز با نرخ ۱۸۳ هزار تومان فروخته می‌شود؟ رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: کسانی که در سایت‌ها موز قرمز را کیلویی ۱۸۳ هزار تومان می‌فروشند متخلف هستند و فروش موز قرمز از سوی این سایت‌ها غیرقانونی است.

در فضای مجازی موز قرمز کیلویی ۱۸۳ هزار تومان فروخته می‌شود که مشتری این میوه لوکس افراد عادی نیستند.

موز قرمز وارداتی است

کمتر کسی اسم موز قرمز را شنیده است. حتی برخی اعضای هیات مدیره بار فروشان با شنیدن اسم موز قرمز متعجب می‌شوند. به گفته عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان، موز قرمز هنوز به میدان اصلی میوه و تره‌بار نیامده است. قطعا این میوه بیرون میدان توزیع و فروخته می‌شود.

اکبر یاوری می‌گوید: اسکله‌های زیادی در کشور وجود دارد که این موزها همراه بار قاچاق وارد می‌شود وگرنه کسی نمی‌تواند موز قرمز را در جیب بگذارد و به مردم بفروشد.

او معتقد است موز قرمز میوه استوایی است و قیمت آن در نرخ نامه وجود ندارد. موز قرمز همانند بلوبری و تمرهندی قاچاقی است و با ارز آزاد وارد می‌شود.

یکی از فروشندگان موز قرمز می‌گوید: این میوه از امارات متحده عربی و تایلند وارد می‌شود. این روزها واردات موز زرد با چالش مواجه شده است. از این‌رو موز قرمز هم دوباره نایاب شد.

موز قرمز چه خاصیتی دارد؟

برخی از وب سایت‌ها نوشته‌اند: موزقرمز از ارزش غذایی زیادی برخوردار است.

این میوه دارای پتاسیم، ویتامین C، ویتامین B۶ و سرشار از فیبر، پتاسیم و منیزیم است. افزایش مصرف این مواد معدنی ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.

حاوی کاروتنوئیدهایی مانند لوتئین و بتاکاروتن هستند که باعث تقویت سلامت چشم می‌شوند و ممکن است خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا را کاهش دهند.

این میوه دارای بسیاری از آنتی اکسیدان‌ها است که از آسیب سلول ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

منبع خوبی از ویتامین C و ویتامین B۶ است، این‌ها ویتامین‌هایی هستند که از سیستم ایمنی قوی پشتیبانی و با عفونت مبارزه می‌کنند. موزهای قرمز سرشار از پربیوتیک و فیبر هستند که باعث هضم و بهبود گوارش می‌شوند.

طعم موز قرمز شیرین است؟

آیا طعم موز قرمز با موزهای زرد یکی است؟ برخی از مردم می‌گویند که آن‌ها طعم مشابه با موز معمولی دارند اما بافتشان نرم‌تر است و شیرینی آن‌ها شبیه به شیرینی تمشک است! وقتی که این موزها خوب برسند، گوشت میوه آن‌ها کرم رنگ مایل به صورتی روشن خواهد شد. موزهای قرمز بسیاری از مواد مغذی ضروری را تامین می‌کنند و برای سیستم ایمنی بدن، سلامت قلب و هضم غذا مفید هستند.

 

  • نویسنده :
  • منبع : رکنا