19 دی: خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه و بدون ذکر نام آنها نوشت: دولت بایدن در حال بررسی ایده‌های گوناگون برای بازگشت به برجام است.

به گزارش روز سه‌شنبه به نقل از این خبرگزاری انگلیسی، سه منبع آگاه گفتند آمریکا طیف وسیعی از ایده ها را در مورد چگونگی بازگشت به توافق هسته ای ایران مورد ارزیابی قرار می دهد، از جمله گزینه ای که هر دو طرف قدم های کوچکی را در کوتاه مدت برای بازگشت به تعهدات بردارند. 

رویترز نوشت این امر می تواند مانع از تشدید مسایل میان تهران و واشگنتن شود؛ مسائلی که به ویژه از زمان خروج «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق ایالات متحده از برجام در سال ۲۰۱۸ دچار تنش های بیشتری شده است. 

این منابع تاکید کردند که «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا هنوز در مورد سیاست خود تصمیم نگرفته و موضع اعلام شده وی همچنان بر  این امر استوار است که ایران پیش از هرچیز به تعهدات کامل خود بازگردد. 

یکی از منابع آگاه به سیاست های واشنگتن در این خصوص گفت: ایده های مورد بررسی واشنگتن شامل بازگشت مستقیم به برجام به عنوان یک مرحله موقت است. 

منبع دیگری هم گفت اگر دولت بایدن به این نتیجه برسد که مذاکره برای بازگشت کامل به توافق خیلی طولانی می شود، احتمالا رویکرد متواضع تری را اتخاذ کند. 

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز یکشنبه گذشته، با اشاره به اظهارنظر مقام‌های اروپایی و آمریکایی درباره برجام و تحریم‌ها تأکید کردند: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها حق هیچ‌گونه شرط‌گذاری ندارند زیرا تعهدات برجامی خود را نقض کردند و آن طرفی که باید شرط بگذارد جمهوری اسلامی است زیرا به تعهدات خود پایبند بود. 

 ایشان تاکید کردند: ایران هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی‌آزمایی ایران قرار گیرد. این، سیاست قطعی و غیرقابل برگشت جمهوری اسلامی و مورد اتفاق همه مسئولان است و هیچکس از آن عدول نخواهد کرد.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا