19 دی: مدیرعامل شرکت بین المللی تجارت برنج ایران گفت: اولین محموله برنج ایران به امارات صادر شد و برای سوئد نیز بزودی صادر می‌شود.

اسماعیل یزدان پناه عصر امروز در بازدید نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در شرکت برنج ایران در آمل از تولید 70 درصد برنج استان در این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: با تولید دو میلیون و 600 هزار تن برنج در کشور 45 درصد و به مقدار یک میلیون و 200 هزار تن در مازندران تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه درصدد هستیم برنج خاورمیانه در این مرکز تجارت شود، افزود: با شروع فاز دوم و فاز سوم آن ساختمان عظیم تجاری و اداری در پنج طبقه با تمام تجهیزات احداث می‌شود تا تجار از کشورهای دیگر بتوانند در اینجا اقامت داشته باشند.

یزدان پناه این مجموعه را برگرفته از شهر کفش میلان ایتالیا مطرح کرد و گفت: کارگاه‌های کوچک گردهم آمدند و براساس خوشه‌های صنعتی توانستند 10 درصد بازار کفش جهانی را به خود اختصاص دادند؛ در این مرکز سالن معاملات، بورس کشاورزی و پنجره واحد خواهیم داشت که از این رو اگر بازرگانی برنجی را صادر می‌کند در پنجره و با زمان اندک می‌تواند معامله کند.

مدیرعامل پایانه صادرات برنج در شمال کشور با بیان اینکه در مرکز تجارت برنج ظرفیت تولید 100 تن در یک شیفت کاری است، افزود: این کارخانه سرب و بسته بندی که سال گذشته توسط معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد، تمام استانداردها با کیفیت قابل قبول در کشورهای اروپایی قابلیت عرضه را دارد.

وی با اشاره به صادرات برنج در این مجموعه، عنوان کرد: 25 هزار تن به امارات صادر و اولین کانتینر ارسال شد، برای سوئد و دو محموله برای امارات داریم که با پنجره واحد این فروش را از زمان 20 روزه به 20 دقیقه رسانده ایم.

یزدان پناه با تاکید براینکه در گذشته باید برنج به رشت می‌رفت و نقل و انتقال انجام می‌شد، اما با وجود دفتر گمرک و پنجره واحد زمان را به حداقل رساندیم، گفت برای اقدام سنجی در نمایشگاه‌های کشورهای متعددی شرکت کردیم که با استقبال خوبی مواجهه شدیم؛ در روسیه با وجودی که اجازه فروش نداشتیم، تمام بازدیدکنندگان جذب غرفه ما شدند و در روز آخر صف تشکیل شد و با وجود محدودیت با کیلوی 8 دلار توانستیم برنج را بفروشیم.

وی برنج مازندران را کیفی ترین برنج جهان دانست و گفت: کشورمان ظرفیت‌های بالایی در کیفیت برنج محلی دارد که اگر بتوانیم 10 درصد برنج کیفی را صادر کنیم با همان ارز می‌توانیم نیاز 500 هزار تن داخلی را با واردات برطرف کنیم؛ اگر 100 هزار تن برنج صادر کنیم می‌توانیم بدون خروج ارز برنج وارد کنیم.

مدیرعامل شرکت بین المللی تجارت برنج ایران با اعلام اینکه بخش کشاورزی در کشور مظلوم واقع شده است، افزود: در زنجیره ارزش، بخش بازرگانی را لحاظ نمی کنیم و فقط کاشت، داشت و برداشت را در نظر می گیریم در حالی که شکوفایی تولید در بخش بازرگانی است که می‌تواند محصول با قیمت مناسب بفروشد.

وی اضافه کرد: به این دلیل حلقه بازرگانی را در کنار بخش‌های دیگر که چون حلقه آموزش، تحقیق و توسعه تاسیس کردیم.

یزدان پناه از برنامه‌های آینده این مرکز عنوان کرد: با ایجاد موسسه تحقیقات هزینه تولیدی را کاهش می دهیم و کیفیت و کیفی تولید افزایش پیدا می‌کند. درصدد انجام قرارداد با شرکت دانش بنیان و ایجاد این شرکت هستیم تا بتوانیم ضایعات برنج را به ارزش افزوده تبدیل کنیم.

وی با تاکید اینکه باید دست مافیای برنج کوتاه شود، گفت: همه کالا ها افزایش چشمگیری داشته اند در حالی که باید برای امنیت غذایی کشور کشاورزان را تشویق کنیم و به آنان انگیزه دهیم.

  • نویسنده :
  • منبع : تسنیم