19 دی: درپی آتش سوزی گسترده در گمرک اسلام قلعه ده‌ها تانکر حامل مواد سوخت طعمه حریق شده است و آتش سوزی همچنان ادامه دارد.

سید وحید قتالی استاندار هرات گفته است که آتش سوزی گسترده در گمرک اسلام قلعه همچنان ادامه دارد و برای مهار آن از ایران کمک خواسته شده است.

به گفته وی، هرات امکانات کافی برای مهار این آتش سوزی در اختیار ندارد.

هنوز علت این آتش سوزی اعلام نشده است.

مرز دوغارون در حال تخلیه از خودروها است

رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان‌ رضوی گفت: بلافاصله پس از وقوع انفجار و آتش‌سوزی تاسیسات گمرکی اسلام‌قلعه افغانستان همه خودروهای ایرانی و خارجی در مرز دوغارون در حال ترک منطقه گمرکی و مرزی هستن تا این ناحیه تخلیه شود.

سرهنگ حسین میش‌مست عصر شنبه در گفتگو با یرنا افزود: این حادثه ظهر امروز در فاصله ۱۵ کیلومتری از نقطه صفر مرزی ایران در خاک افغانستان سبب انفجار مخازن آب و سوخت موجود در منطقه شده که همچنان ادامه دارد. 
وی ادامه داد: هم‌اینک با هدایت و نظارت ماموران انتظامی همه خوردوها به سرعت در حال خروج از منطقه مرزی دوغارون هستند. 

رییس پلیس راه خراسان‌ رضوی گفت: همچنین پلیس در طول مسیرهای جاده‌ای منتهی به تایباد و مرز دوغارون در شرق این استان خودروهای باری را از ادامه مسیر به سمت منطقه حادثه‌دیده نهی می‌کند.
وی افزود: با این وجود هم‌اینک هیچیک از مسیرهای جاده‌ای خراسان رضوی حتی در محدوده حادثه‌دیده مسدود نیست و تاکنون تصمیم خاصی نیز در این خصوص اعلام نشده‌ است. 
ظهر امروز تاسیسات گمرکی اسلام‌قلعه در خاک افغانستان واقع در جوار گذرگاه مرزی دوغارون ایران در شرق خراسان رضوی دچار انفجار و آتش سوزی گسترده شد.

فرار خودروها

همچنین به گزارش خبرنگار ما از تایباد در پی انفجار در گمرک اسلام‌قلعه افغانستان که علت آن هنوز مشخص نیست، تعداد زیادی خودرو برای فرار از انفجارهای ادامه‌دار از سمت افغانستان در حال ورود به خاک ایران هستند.

این در حالی است که انفجارهای پیاپی همچنان در خاک افغانستان و آتش‌سوزی ناشی از آن با شدت در حال گسترش است.

شنیده‌های تایید نشده از منابع محلی حاکی از احتمال جانباختن دست‌کم ۵۰ نفر در محل تاسیسات گمرگ اسلام‌قلعه در خاک افغانستان است. 

به گزارش خبرنگار ما از تایباد، صدا و دود این انفجار بزرگ حوالی ساعت ۱۳ امروز در شهر تایباد واقع در فاصله ۱۸ کیلومتری از مرز دوغارون شنیده شد و هم‌اینک دود عظیم ناشی از انفجار توسط شهروندان تایبادی قابل مشاهده است.   
مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است. تایباد از سمت شرق و جنوب شرق هم مرز با کشور افغانستان است.
گمرک دوغارون واقع در شهرستان تایباد با یک قرن سابقه فعالیت در فاصله ۱۸ کیلومتری مرز ایران و افغانستان در حوزه صادرات، واردات، ترانزیت و مسافر فعال است. 

  • نویسنده :
  • منبع :