19 دی: محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیات رئیسه مجلس توپ را در زمین وزارت خارجه انداخته و گفته است وزارت خارجه نتوانسته دیدار با پوتین را هماهنگ کند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی وزارت خارجه را به نوعی مقصر اصلی حواشی سفر محمد باقر قالیباف رییس مجلس به روسیه معرفی کرد. 

چند روز پس از بازگشت قالیباف از روسیه حواشی این سفر همچنان خبر ساز است. قالیباف قرار بود که با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه دیدار کند و پیام رهبر معظم انقلاب را تسلیم وی کند واین اتفاق رخ نداد و پیام رهبری را به نماینده پوتین تسلیم کرد. 

از طرف دیگر او قرار بود با لاوروف وزیر خارجه روسیه هم دیدار کند که به دلایل نامعلومی این دیدار برگزار نشد. 

پیش از سفر قالیباف به روسیه مشاوران او تبلیغات گسترده ای درباره دیدار او با پوتین به راه انداختند که با برگزار نشدن این دیدار، انتقادات زیادی از قالیباف و مشاورانش صورت گرفت. 

قالیباف خود هجمه ها را از سوی غربگرایان دانست اما از طرف دیگر این انتقادات از سوی بسیاری از اصولگرایان از جمله حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان مطرح شد. 

اما حالا امروز محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیات رئیسه مجلس در نشست خبری، توپ را در زمین وزارت خارجه انداخته و گفته است وزارت خارجه نتوانسته دیدار با پوتین را هماهنگ کند.

فرهنگی اظهار کرد: "برنامه این سفر هم همان برنامه‌هایی بود که از قبل برنامه‌ریزی کرده بودیم و موضوعات آن هم از روزهای قبل از آن مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود."

او گفت: «آنچه که جدید بود رساندن نامه مقام معظم رهبری بود، این نامه در شرایط خاصی ارسال شد، چرا که ما در شرایطی که در موضوع برجام در حال وضعیت خاصی هستیم انجام شده و بر همین اساس ما با شرق هم مسائلی را در پیش داریم، ضمن اینکه موضوعاتی هم که مربوط به مسائل ملی ماست.»

فرهنگی افزود: «تأخیر این سفر را صلاح ندانستند لذا براساس همان پروتکل دیپلماتیکی که پیش‌بینی شده بود، این سفر انجام شد، منتهی چون وزارت خارجه نتوانست هماهنگی‌های لازم را به عمل آورد، نامه به رئیس مجلس دومای روسیه تحویل داده شد که با هماهنگی قبلی این کار صورت گرفت.»

او گفت: "این کار نه اتفاق جدیدی بوده و حاشیه‌هایی که در فضای مجازی و رسانه‌های مکتوب مطرح کردند ناصحیح بود."

این در حالی است که پیشتر وزارت خارجه اعلام کرد که تمام تلاش خود را برای سفر رییس مجلس انجام داده است. 

محمد جواد ظریف در این باره گفت: «پروتکل‌های کرونایی و پروتکل‌های ملاقات روسای مجلس، امکان ملاقات با آقای پوتین را فراهم نمی‌کرد و ما این را از همان ابتدا به دوستان در مجلس گفتیم.» 

خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه هم تاکید کرده بود: «از اول ملاقاتی با پوتین طراحی نشده بود. اگر موضوع کرونا و پروتکل‌ها نبود ممکن بود برخی ملاقات‌ها انجام شود.»

  • نویسنده :
  • منبع : فرارو