19 دی: وزیر امور خارجه ایران گفت: ایران با لغو تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی می‌تواند قطب علم و فناوری در منطقه باشد.

محمدجواد ظریف در دیدار با روسای پارک های علم و فناوری که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، به قابلیت‌های فراوان حوزه علم و فناوری در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: پارک‌های علم و فناوری می‌توانند نیروی کارآمد کشور را رشد داده و موجب کاهش مهاجرت نخبگان شوند.

وی تصریح کرد: دانشجویان ایرانی به خوبی در دانشگاه های معتبر خارجی جذب می شوند و اگر بتوانیم محیط را برای رشد و کارآفرینی آنان فراهم کنیم حتما ترجیح می‌دهند در کشور خود فعالیت کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی افزود: پارک‌های علم و فناوری می توانند فضا را برای نخبگان ایرانی به گونه‌ای فراهم کنند که فراتر از حوزه نظری وارد حوزه عملی و تولید شوند. همین روش در دانشگاه‌های خارج از کشور اعمال می‌شود تا از این طریق، توان اقتصادی آن دانشگاه تقویت شود و دانشجو احساس مفید بودن کند.

وی با بیان این که یکی از مزیت‌های پارک‌های علم و فناوری، توسعه علم و صنعت در کشور است، تصریح کرد: علاوه بر این، پارک‌ها می‌توانند نیروی کارآمد کشور را رشد داده و موجب کاهش مهاجرت نخبگان شوند.

ظریف ادامه داد: شرایط کنونی اقتصادی کشور، مزیت حوزه‌های دانش‌بنیان را بسیار بالا برده است، امکان افزایش صادرات محصولات شرکت‌های دانش بنیان در شرایط فعلی، امکان ویژه محسوب می‌شود

وی یادآور شد: در سفرهای خارجی پیش از دوران کرونا که با حضور هیات‌های اقتصادی انجام می‌شد، بیشترین توفیق در انعقاد قرارداد فروش محصولات با شرکت‌های دانش‌بنیان بود که این ویژگی مهم و قابل توجه این شرکت‌هاست.

وزیر امور خارجه با بیان این که با لغو تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی، ایران می‌تواند قطب علم و فناوری در منطقه باشد، افزود: سیاست ما در وزارت امور خارجه، خدمت به اقتصاد کشور است تا سیاست خارجی هم باری بر دوش اقتصاد کشور اضافه نکند و در این راستا ورود به حوزه اقتصادی یک ضرورت محسوب می‌شود.

وی افزود: در این راستا برای ایجاد معاونت اقتصادی اقدام کردیم که در این معاونت، یک اداره کل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی و یک اداره تسهیل فناوری و اقتصاد دانش بنیان ایجاد شده و همه ادارات منطقه ای موظفند با این اداره همکاری کنند.

ظریف با یادآوری این که در هر نقطه از جهان برای ارایه دستاوردهای علم و فناوری کشور اعلام آمادگی می‌کنیم، گفت: پارک‌های علم و فناوری می توانند در خصوص معرفی امکانات بازارهای خارجی برای فروش محصولات خود به پایگاه داده ها که به همین منظور تنظیم شده است، مراجعه کنند تا درخواست آنها اجرا شود. در این راستا تمامی سفارت‌خانه‌ها در مناطق مختلف جهان آماده همکاری هستند.

ثبت ۶ هزار سند علمی

همچنین در این دیدار غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با ارایه گزارشی از توفیقات حوزه پژوهش و فناوری کشور اظهار داشت: در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶ هزار سند علمی در پایگاه های معتبر علمی جهان به ثبت رسانده‌ایم.

وی افزود: در سال ۲۰۲۰ رتبه ایران از نظر کمیت تولید مقالات علمی در پایگاه آی اس آی ۱۵و در اسکوپوس ۱۴ است و از نظر کیفیت هم رتبه ۱۴ را در جهان داریم. در رشته‌های مهندسی رتبه جهانی‌مان ۱۰ و ۱۱ است و در برخی از رشته‌ها و شاخه‌های علمی، رتبه‌های زیر ۱۰ هم داریم.

معاون وزیر علوم با تاکید بر فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص به دست آوردن مقام مرجعیت علمی گفت: در این راستا با گذشت هر سال، فاصله‌ خود را از نظر کیفیت مقالات و تولیدات علمی با کشورهای پیشرفته علمی کاهش می‌دهیم.

رحیمی به فعالیت در حوزه توسعه فناوری مبتنی بر علم اشاره کرد و افزود: در دهه اخیر تمام سعی‌ ما بر این بوده که در این زمینه هم تاثیرگذار باشیم و در حال حاضر ۴۵ پارک علم و فناوری، ۲۰۰ مرکز رشد و ۱۰ هزار واحد فناور فعال هستند و از مجموع شرکت‌های فعال در این پارک ها، ۱۷۰۰ شرکت، دانش بنیان هستند.

وی به بازدید سفرا از امکانات سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در سال‌های گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: هدف از این بازدید این بود که ارتباطات بین المللی و دیپلماسی علم و فناوری تقویت شود و هدف از این دیدار نیز همین است و انتظار داریم بستری فراهم شود تا سفرا و ماموران وزارت امور خارجه از توانمندی‌های علمی و فناوری کشور به صورت مستمر مطلع باشند.

این مسوول وزارت علوم با بیان این که در پارک‌های علم و فناوری می توانیم پذیرای سفیران خارجی باشیم، تصریح کرد: این بازدیدها زمینه بیشتری فراهم می‌کند تا از ارتباطات سیاسی برای رشد علم و فناوری در کشور بهره مند شویم.

این نشست با هدف همکاری هر چه بیشتر وزارت امور خارجه و پارک‌های علم و فناوری در حوزه دیپلماسی اقتصادی و تسهیل شرایط تجارت برای این شرکت‌ها برگزار شد و روسای پارک‌های علم و فناوری به بیان دیدگاه و دغدغه‌های شان در حوزه دیپلماسی اقتصادی پرداختند.

  • نویسنده :
  • منبع :