19 دی: رئیس جمهور با انتقاد از عملکرد اروپا در زمینه عمل به تعهدات برجامی پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام در دوره دولت قبلی این کشور، تاکید کرد: اگر واقعا بدنبال حفظ برجام و اهداف آن هستیم باید کارآمدی آن را در عمل و در چارچوب ساختار تدوین شده ببینیم و اروپا باید در عمل آن را ثابت کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه در گفت و گو با صدر اعظم آلمان، ورود موضوعات جدید به برجام را امری غیر ممکن خواند و تاکید کرد: برجام به عنوان یک سند مصوب شورای امنیت و محصول تلاش های طولانی ایران و 6 کشور بزرگ جهان ، یک چارچوب مشخص دارد و غیر قابل تغییر است.

وی با بیان اینکه ادامه برجام با ادامه تحریم ها و عدم پایبندی طرف ها به تعهدات، فاقد مشروعیت و مقبولیت است، تنها راه حفظ برجام را لغو تحریم های غیرانسانی و غیرقانونی آمریکا و بدنبال آن بازگشت این کشور به برجام دانست.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت براساس قانون مصوب مجلس، موظف به کاهش بیشتر تعهدات در ازای عدم پایبندی طرف مقابل و رفع تحریم ها می باشد، خاطرنشان کرد: اگر تحریم ها برداشته شود ما هم بطور کامل تعهدات خود را در قالب برجام انجام خواهیم داد.

روحانی با اشاره به اهمیت صلح و ثبات در منطقه و بحران های ناشی از حضور بیگانگان و گسترش تروریسم ، مهمترین چالش گذشته ، حال و آینده منطقه را گسترش تروریسم خواند و تاکید کرد: تامین صلح و امنیت و ریشه کن کردن تروریسم تنها با همکاری سازنده همه کشورها امکان پذیر خواهد بود.

رئیس جمهور با اشاره به طرح های ابتکاری جمهوری اسلامی ایران از جمله طرح صلح هرمز برای تامین صلح و ثبات و آرامش در منطقه، با تاکید بر ضرورت حل مشکل یمن و پایان دادن به فاجعه انسانی در این کشور، تصریح کرد: حل مشکلات منطقه در ابتکارات، راهکارها و گفت وگو های منطقه ای است و این کشورهای منطقه هستند که باید درمورد سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

روحانی در این گفت و گوی تلفنی همچنین با اشاره به سابقه تاریخی روابط ایران و آلمان بر تلاش برای توسعه و تعمیق روابط دو کشور بویژه در زمینه روابط اقتصادی و تجاری تاکید و لزوم استفاده از همه ظرفیت ها در این زمینه را مورد اشاره قرار داد.

رئیس جمهور افزود: با توجه به ایجاد شرایط جدید بین المللی و فراهم شدن زمینه همکاری ها بین کشورهای منطقه و جهان، فعال تر شدن شرکت ها و بخش های خصوصی دو کشور می تواند به توسعه همکاری های دو کشور منجر شود.

روحانی همچنین با اشاره به مشکلات ناشی از ویروس کرونا و همچنین شیوع نوع پیشرفته این ویروس در اروپا، بر همکاری دو کشور و به اشتراک گذاشتن تجربیات در زمینه مبارزه با این بیماری تاکید کرد.

«آنگلا مرکل»، صدر اعظم آلمان نیز در این گفت و گوی تلفنی بر ضرورت حفظ برجام به عنوان یک توافق بین المللی تاکید و حل و فصل اختلاف نظرها از مسیر گفت و گو و تقویت روابط دوجانبه و همکاری همه کشورها برای حفظ امنیت و ثبات منطقه را خواستار شد.

  • نویسنده :
  • منبع :