19 دی: سازمان اورژانس کشور اعلام کرد : تاکنون ۲۹ نفر بر اثر زلزله ۵.۶ ریشتری در شهرهای یاسوج و سی سخت دچار آسیب دیدگی شده‌اند.

سازمان اورژانس چهارشنبه شب در گزارش نوشت: مصدومیت این افراد بر اثر ترس و فرار بوده و خوشبتانه تاکنون این زلزله کشته نداشته است.

پس از وقوع زمین لرزه ۵.۶ ریشتری در شهرهای یاسوج و سی سخت در استان کهگیلویه و بویر احمد، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اعزام ۶ تیم ارزیاب به مناطق زلزله زده در مرز بین دو استان اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

مهدی ولی‌پور با اشاره به وقوع زمین لرزه در مرز استان های کهگیلویه و بویراحمد و استان اصفهان، گفت: زمین لرزه ای به بزرگی ٥.٦ در مقیاس ریشتر در منطقه سی سخت در مرز بین دو استان اصفهان و کهگیلویه وبویر احمد در ساعت ٢٢:٠٥ بوقوع پیوسته است.

وی افزود: به تمام شهرستانهای استان اعلام آماده باش شده است و سه تیم ارزیاب از مرکز استان (کهگیلویه و بویراحمد) و دو تیم از شهرستان سمیرم استان اصفهان به مناطق تحت تاثیر اعزام شده اند.

محور ارتباطی یاسوج - سی سخت مسدود شد

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت: در پی وقوع زمین لرزه به شدت ۵.۶ ریشتر چهارشنبه شب در شهر سی سخت محور یاسوج - سی سخت به دلیل ریزش کوه مسدود شده است.

سرهنگ بهنام ویسی پور اظهار داشت: با توجه به ریزش کوه و مسدود شدن مسیر، تردد تا اطلاع ثانویه از این محور ارتباطی ممنوع است.

وی بیان کرد: با توجه به شدت زمین لرزه یکی از تونلهای جاده ملی یاسوج - اصفهان نیز ریزش کرده و موجب مسدود شدن جاده شده است .

ویسی پور افزود: نیروهای راهداری از همان دقایق اولیه وقوع زلزله با استقرار امکانات در حال بازگشایی مسیرهای مسدود و دچار ریزش هستند.

زلزله موجب قطعی آب و برق و خسارت به منازل مسکونی ‌سی سخت شد

مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: زلزله ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه چهارشنبه شب در سی سخت سبب قطعی آب و برق و خسارت به منازل مسکونی این شهر شد.

محمد محمدی چهارشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس آخرین گزارش ها تاکنون خسارت هایی به منازل این شهر وارد شده است.

وی افزود: تاکنون هیچ مورد فوتی در پی این زلزله گزارش نشده است.

مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بر اساس شدت و خرابی این زلزله حتما زخمی های زیادی در سی سخت خواهیم داشت.

فرماندار سی سخت: زمین لرزه خسارت های مالی در بر داشته است

زمین لرزه زلزله چهارشنبه شب با توجه به شدت بالای ۵ریشتر؛ موجب بروز خسارت مالی و تخریب سقف و دیوار خانه های مسکونی مردم شده است.

حمید پناهی چهارشنبه شب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیشترین میزان خسارت مربوط به ساختمان های مسکونی و وسایل درون ساختمان ها بوده است.

وی بیان کرد: تاکنون خسارت جانی ناشی از این زمین لرزه گزارش نشده است.

پناهی تصریح کرد: مردم شهر سی سخت با توجه به شدت سرما هنوز در سطح شهر هستند و به علت ترس از زلزله دوباره از سکونت در منازل خود خوداری می کنند.

وی با اشاره به تشکیل ستاد مدیریت بحران شهرستان دنا بیان کرد: برق بخشی از شهر سی سخت که قطع شده بود وصل و در تلاش هستیم تا دیگر نقاط شهر به برق پایدار متصل شوند.

پناه تصریح کرد: هوای شهر سی سخت به دلیل کوهستانی بودن منطقه بسیار سرد است و بیشترنقاط شهر به علت بارش برف هنوز سفید پوش است.

وی اضافه کرد: آب آشامیدنی شهر سی سخت قطع شده و نیروهای خدمات رسان در حال تعمیر شبکه توزیع آب آشامیدنی هستند.

زلزله سی سخت خسارت جزیی در جنوب اصفهان به همراه داشت

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: زلزله شامگاه چهارشنبه در سی سخت از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد ، خسارت های جزیی در مرزهای جنوبی استان و شهرستان سمیرم داشت.

منصور شیشه فروش چهارشنبه شب به ایرنا در این باره افزود: زمین لرزه سی سخت در مرزهای جنوبی اصفهان بویژه شهرستان سمیرم احساس شد.

او با بیان اینکه این موضوع به ترس و اضطراب اهالی این منطقه و آمدن آنها به خارج از خانه منجر شد، افزود: تعدادی از خانه های این منطقه از جمله منطقه پادنا و شهر کمه دچار خسارت های جزیی مانند شکسته شدن شیشه شدند.

وی تاکید کرد: تیم های ارزیاب و هلال احمر به این مناطق برای بررسی وضعیت موجود اعزام شدند.

دستور وزیر بهداشت برای آماده باش فوریت‌های پزشکی به دنبال زلزله یاسوج

در پی گزارش مقدماتی وقوع زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ در مقیاس ریشتر در منطقه مرزی استان‌های اصفهان و کهگیلویه و بویر احمد، حوالی سی سخت، وزیر بهداشت به سازمان اورژانس کشور، دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های مربوطه و سازمان غذا و دارو، دستور آماده باش، بررسی عاجل ابعاد واقعه و تامین نیازهای احتمالی امدادی، بهداشتی و درمانی مناطق آسیب دیده را ابلاغ کرد.

آذری جهرمی: وضعیت شبکه تلفن همراه در استان کهگیلویه و بویر احمد نرمال است

پس از زلزله شامگاه چهارشنبه در سی سخت از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وضعیت شبکه تلفن همراه در استان کهگیلویه و بویر احمد نرمال است و صرفا به خاطر قطع برق، دو سایت همراه اول از مدار خارج شده است.

وی افزود: آرزوی سلامتی برای ساکنین منطقه سی سخت و یاسوج دارم.

زلزله ای به بزرگی ۵.۶ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه و ۳۴ ثانیه امشب (چهارشنبه) شهرهای یاسوج و سی سخت در استان کهگیلویه و بویر احمد را لرزاند.

این زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری زمین به وقوع پیوست.

کانون این زلزله در موقعیت ۳۰.۸۹ عرض شمالی و ۵۱.۵۷ طول شرقی ثبت شده است.

سی‌سَخت شهری در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج مرکز استان و در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران جای دارد. این شهر مرکز شهرستان دنا است.

  • نویسنده :
  • منبع :