19 دی: رئیس جمهوری آمریکا امروز جمعه از آمادگی کشورش برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و همکاری با اروپا برای تعامل بر سر برنامه هسته ای ایران خبر داد اما جزییات بیشتری را فاش نکرد.

«جو بایدن» که به صورت مجازی در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کرده بود و در آن، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و « امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه نیز حضور داشتند، گفت:« ما آماده تعامل دوباره با گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای ایران هستیم.»

وی همچنین از آنچه که آن را «طیفی از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در سراسر خاورمیانه» خواند، سخن به میان آورد و گفت که باید به این مسایل نیز بپردازیم.

بایدن ادامه داد: قصد داریم با اروپایی‌ها و دیگر طرف‌ها همانگونه که پیش می‌رویم، همکاری داشته باشیم.

این سخنان رییس جمهوری امریکا برای بازگشت به برجام در شرایطی بیان می شود که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است منتظر مشاهده اقدامات عملی امریکا در این زمینه و لغو تحریم ها است.

امریکا که یکی از امضاکنندگان برجام بود، در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ و در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» بطور رسمی از آن خارج شد.

برجام یک توافقنامه بین المللی است که در ژوئیه ۲۰۱۵ بین ایران و گروه ۱+۵ شامل پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد (امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) به علاوه آلمان با جمهوی اسلامی ایران به امضا رسید و اتحادیه اروپا کشورهای اروپایی عضو آن را نمایندگی می کرد.

برجام اگرچه تاکنون به حیات خود ادامه داده اما به دلیل ضعف اعضای اروپایی و کارشکنی های امریکا، نتوانسته است تعهدات خود را در زمینه برداشتن تحریم ها علیه ایران عملی کند. بر همین اساس، جمهوری اسلامی ایران از ماهها پیش و مطابق با مفاد برجام، اقدام به کاهش تعهدات خویش از جمله در زمینه محدودیت های غنی سازی کرده است و اکنون نیز قصد دارد اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف سازد.

این اقدام تا پایان هفته جاری و مطابق با مصوبه اخیر مجلس مبنی بر «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران» صورت می گیرد.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که در صورت بازگشت امریکا و کشورهای عضو به انجام تعهدات خویش در برجام و لغو تحریمها، به تعهدات خود در برجام بازخواهد گشت اما امریکا باید به صورت عملی اقدام کند.

با این حال، بایدن در سخنان خود در کنفرانس امنیتی مونیخ جزییات بیشتری را از برنامه امریکا برای بازگشت به برجام و لغو تحریمها اعلام نکرد.

رییس جمهوری امریکا در این نشست به مجموعه ای از مسایلی اشاره کرد که به عقیده وی، چالش های فراروی جهان و به ویژه کشورهای غربی در حوزه امنیت به شمار می رود.

او با تاکید بر اینکه باید از دسترسی و استفاده گروه‌های تروریستی به مواد رادیواکتیو جلوگیری کرد، گفت: طیفی از چالش‌ها وجود دارد که آمریکا و اروپا با همدیگر باید به آنها بپردازند.

بایدن اضافه کرد: محدوده چالش‌های پیش رو، بسیار گسترده و پیچیده است.

وی با اشاره به ماده پنجم سازمان نظامی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که فرماندهی آن در اختیار امریکا است، گفت: بر اساس این پیمان، حمله به هر عضو به منزله حمله به دیگر اعضا است و همه ما متعهد هستیم به صورت جمعی با تهدیدها مقابله کنیم.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: ما باید اطمینان حاصل کنیم که افغانستان هرگز به محل و پایگاه تروریست‌ها تبدیل نخواهد شد.

بایدن با تاکید بر مبارزه با تروریسم در عراق و سایر نقاط جهان گفت: خروج نیروهای آمریکایی از آلمان را متوقف کرده ام و سقف تعیین شده دولت گذشته برای تعداد نیروهای آمریکایی در آلمان را برمی‌دارم.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: امروز نیز در نشست سران گروه هفت شرکت کردم تا بتوانیم به صورت جمعی با بحران‌های جهانی همچون کووید ۱۹ مقابله کنیم.

بایدن اضافه کرد: این به معنای بازآفرینی نهادهای اقتصادی و مدرن کردن توانایی نظامی در عین حال، رهبری با دیپلماسی است. ما با همکاری هم می توانیم جهان را برای همه امن‌تر کنیم.

رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه نهادهای دموکراتیک در معرض تهدید قرار گرفته است، گفت: ما در بحبوحه یک بحث بنیادین درباره آینده و مسیر جهان هستیم ولی من بر این باورم که دموکراسی پیروز خواهد شد و باید پیروز شود.

بایدن افزود: به نظرم، ماموریت همیشگی ما دفاع از مردم سالاری است اما دموکراسی اتفاقی نیست بلکه باید برای آن جنگید و ما نیز باید ثابت کنیم که دموکراسی بهترین راه برای آینده جهان است.

وی ادامه داد: همچنین باید برای مقابله با چالش بلندمدت چین، به صورت هماهنگ و راهبردی مقابله کرد. رقابت با چین دشوار خواهد بود.

بایدن افزود: معتقدم که در نظام جهانی، اروپا و آمریکا با هم کار می‌کنند و ما می توانیم در رقابت آینده پیروز شویم. این کار با انجام سرمایه‌گذاری لازم ممکن خواهد بود.

رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد: ما باید مطمئن شویم که دموکراسی نه فقط توسط یک عده کم بلکه توسط یک عده گسترده محافظت می‌شود.

وی در همین راستا آنچه که آن را «اقدامات مخرب اقتصادی چین» توصیف کرد، مورد انتقاد قرار داد و گفت که این اقدامات پکن به بنیادهای دموکراسی آسیب می‌رساند و ما نباید آن را نادیده بگیریم.

بایدن همچنین به روسیه اشاره کرد و گفت: پوتین قصد تضعیف ائتلاف ناتو را دارد چون تهدید یک کشور مستقل برای کرملین بسیار آسان‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه ممکن است چالش‌های ما با روسیه متفاوت‌تر از چین باشد، خاطرنشان کرد: اما به همان اندازه این چالش نیز اهمیت دارد زیرا ما نمی‌توانیم به دوران جنگ سرد بازگردیم.

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به خطر تغییرات اقلیمی گفت: این بحران موجود است و اگر شکست بخوریم همه ما از پیامدهای آن ضربه خواهیم خورد.

بایدن افزود: به همین دلیل، از امروز بار دیگر ایالات متحده یکی از اعضای توافق پاریس خواهد بود. من از رهبری مستمر اروپا برای رهبری تغیرات اقلیمی در چهارسال گذشته سپاسگزارم.

وی خطر گسترش سلاح اتمی را هم نیازمند دیپلماسی، دقت و همکاری دانست و تصریح کرد: ما باید با شفاف سازی و تعامل خطر ناشی از درک نادرست و اشتباه استراتژیک را کاهش دهیم. به همین دلیل است که آمریکا و روسیه پیمان استارت جدید را تمدید کردند.

  • نویسنده :
  • منبع :