19 دی: مدیر مجتمع آموزش عالی طلوع مهر قم در یادداشتی با عنوان «ادب اسلامی و انتخابات» آورده است: رعایت ادب سیاسی خط قرمز انتخابات است و نباید هیچ‌کس و هیچ جناحی از آن عبور کند.

متن یادداشت حجت الاسلام علی بنایی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین

اهمیت سخنان رهبری در روز میلاد حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) زمانی مورد تأکید مضاعف قرار می‌گیرد که بدانیم ما در آستانه چند انتخابات وانتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ قرار داریم. همیشه فصل انتخابات فصل نزاع‌های انتخاباتی و بگومگوهای رایج بین طرفداران و مخالفان نامزدها است و متأسفانه با میدان‌داری فضای مجازی که انواع مطالب در آن دست به دست می‌چرخد و نوعاً مردم نسبت به و محتوای مطالب هیچ‌گونه تحقیقی انجام نمی‌دهند و بدون مطالعه آنها را تلقی به قبول می‌‌کنند. این آسیب‌ها در این ایام به بیشترین مقدار خواهد رسید.

مقام معظم رهبری ضمن اینکه مردم را به حضور حد‌اکثری و مشارکت قوی در انتخابات دعوت می‌کنند و اصل را بر حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رأی می‌دانند و حضور پر‌ابهت مردم را راه‌حل بسیاری از مشکلات در همه دوره‌ها می‌دانند، ولی همچنان از اینکه فضای انتخاباتی منجر به شکسته شدن حریم ارزش‌های اخلاقی و ادب اسلامی و ابزاری برای عقده‌گشایی قرار گیرد اظهار نارضایتی می‌کنند.

ما می‌توانیم ضمن دعوت مردم به حضور گسترده در صحنه انتخابات با تقویت نظام مردم‌سالاری دینی و توجه به شرایط و قواعد این دیدگاه، رعایت ادب سیاسی و انتخاباتی را خط قرمز تعریف کنیم و اجازه ندهیم هیچ‌کس و هیچ جناحی از آن عبور کند. یکی از لوازم انتخابات حضور حد‌اکثری مردم، پذیرفتن تکثر و قطب‌بندی و جناح‌گرایی است. مدیریت تبلیغات انتخابات پرشور و مردمی اقتضا می‌کند که همگان ضمن معرفی و تبلیغ نامزد انتخاباتی خود، ادب اسلامی را نسبت به یکدیگر مراعات کنند و رعایت این مسئله مساوی با ترویج گسترده‌ ادب اسلامی است.

در ابتدای شروع فعالیت‌های انتخاباتی ممکن است جناح‌ها و گروه‌هایی مدعی حضور باشند ولی با نزدیک شدن به ایام انتخابات، خرده‌ جریان‌های انتخاباتی در دو جریان اصلی اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی هضم شده و تبدیل به دو قطب انتخاباتی می‌شوند. اگر این دو جریان سیاسی ملتزم به رعایت ادب اسلامی و آداب صحیح انتخاباتی باشند و بایسته‌ها و نبایسته‌های انتخاباتی را رعایت نمایند، به‌حتم اخلاق و ادب اسلامی ترویج شده و گسترش خواهد یافت.

قطب‌بندی سیاسی و انتخاباتی از سوی هر یک از جناح‌ها و گفتمان‌ها می‌تواند هم بار مثبت در پی داشته باشد و هم پیامد منفی و ضد ارزشی. در اینجا به برخی از این پیامدهای مثبت و منفی اشاره می‌کنیم:

???? برخی از ویژگی‌های مثبت قطب‌بندی‌های سیاسی

۱. رعایت اصل وفاداری به نظام
همه گفتمان‌ها، حفظ نظام را خط قرمز تعریف می‌کنند. به محض برخورد با چالش‌ها و گسل‌ها، مصالح نظام را بر همه چیز مقدم می‌دارند.

۲. رعایت اصول و ارزش‌های اخلاقی و یا رعایت آداب اسلامی
ستادهای تبلیغاتی و نامزدهای ریاست جمهوری نبایستی به هر ابزاری متوسل شده و اخلاق و ادب اسلامی را فدای تبلیغات چند روزه انتخاباتی بنمایند.

۳. قطب‌بندی‌ها اگر با رعایت موازین صورت بگیرد منجر به شادابی و تحرک اجتماعی و حضور حداکثری مردم خواهد شد.

۴. افزایش مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌های کلان نظام

???? برخی از نتایج منفی قطب‌بندی‌های سیاسی

۱. ایجاد تفرقه و واگرایی بین نیروهای داخل نظام
یعنی تبدیل گفتمان تعاملی درون نظام به گفتمان تعارضی و حذفی، به دلیل تعصبات سخت و غیر قابل انعطاف.
طرفداران نامزدها اندیشه‌ورزی و حس تعامل را تبدیل به گفتگوهای متعصبانه می‌کنند. کنشگر سیاسی همه افکارش را تبدیل به مجموعه اعتقادی می‌کند که به هیچ وجه قابل گفت‌وگو و مصالحه و حتی اولویت‌بندی نیست. البته ضد این حالت افراطی هم وجود دارد و آن اینکه کنشگر سیاسی تمام اعتقادات خودش را به محل چالش اندیشه‌ورزان تبدیل کند. به همان نسبت که افراط‌گری بد است تفریط هم مخرّب است. رعایت حد اعتدال برای گروه‌های طرفدار نظام، اصلی بنیادین است.

۲. ایجاد موج‌های افراطی و رادیکالی یعنی خروج از عقلانیت و اعتدال تحت عناوین جذاب انقلابی‌گری و یا آزادی فضای مجازی و شعارهای پوپولیستی و عوام فریبانه.

۳. عدم رعایت منافع و مصالح ملی و عبور از خط قرمز نظام و ارزش‌های برآمده از آن

۴. عدم رعایت قواعد و ضوابط اخلاقی و ادب اسلامی

???? پیامدهای ناشی از عدم رعایت ادب اسلامی

یک. شکسته شدن خطوط قرمز در جامعه و دامن زدن به گسل‌ها و چالش‌های قومی و مذهبی

دو. مخدوش ساختن وحدت و همبستگی ملی و سرمایه اجتماعی کشور

سه. افراط و تفریط چه از ناحیه‌ اصولگرا و چه از ناحیه اصلاح‌طلب‌ها به منزله چوب حراج به سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی و دستاوردهای عظیم نهضت امام خمینی‌(ره) و مدیریت انکارناپذیر رهبری معظم انقلاب اسلامی است.

چهار. هر قدر دامنه دوقطبی در جامعه گسترش یابد خشونت‌ها و خصومت‌ها و واگرایی‌ها نیز افزایش می‌یابد و جریان پوپولیستی و عوام‌گرایی و جریان ضد جمهوریت همانند لبه دوم قیچی فعال خواهند شد.

پنج. با حاکمیت قطب‌بندی افراطی شفافیت‌ها و شفاف سازی‌ها نابود می‌شوند و تصمیم‌گیری‌های کلان بر اساس سطح تأثیرپذیری از جریان‌های افراطی و گروه‌های فشار شکل می‌گیرد.

وقتی فضای انتخابات تیره و تار شد، جریان نفوذ هم از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرد و سعی می‌کند با کوبیدن بر طبل توخالی توهم و خود‌حق‌پنداری مدیریت صحنه را در دست بگیرد که نتیجه قهری آن فرسایشی شدن بدنه اجرایی کشور می‌شود.

ناکارآمد نشان دادن عملکرد افتخارآفرین ۴۲ ساله انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین دستاورد عناصر نفودی و غیرمعتقد و متظاهر به اسلام و انقلاب است. دستاوردی که نتیجه آن واگرایی نیروهای معتقد و مخلص نظام و بی‌تفاوتی مردم به عنوان عناصر اصلی نظام را به همراه دارد.

  • نویسنده : علی بنایی
  • منبع :