19 دی: مدیرکل هواشناسی قم گفت: بر اساس مطالعات پژوهشکده اقلیم شناسی کشور، در سه ماه نخست سال آینده، میانگین بارش در استان کمتر از نرمال و افزایش دما تا سه درجه بیشتر از نرمال خواهد بود.

مهران حیدری بنی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بارش در سال زراعی جاری در کشورمان تا پایان بهمن ماه حدود ۳۱ درصد نسبت به دوره مشابه بلندمدت و ۳۹ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه استان قم از ابتدای مهرماه تا کنون حدود ۵.۷ درصد نسبت به نرمال افزایش بارندگی داشته است، گفت: بی هنجاری مثبت ارتفاع ژئوپتانسیلی در تراز میانی جو بر روی اروپا و جنوب غرب آسیا، مانعی برای نفوذ سامانه های بارشی به سوی ایران بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان قم گفت: متأسفانه در اسفندماه ۹۹ و فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ میانگین بارش در کشورمان از جمله قم کمتر از نرمال خواهد بود و این در حالی است که دمای هوا در استان قم در سه ماه پیش رو افزایش یک تا دو درجه ای بیشتر از نرمال را تجربه می کند.

وی با بیان اینکه امیدواریم وضعیت بارش بعد از تابستان سال آینده کمی بهبود یابد، تصریح کرد: آینده نگری فصل پاییز، بارش کمتر از نرمال در آغاز سال زراعی آینده را نشان می دهد و این کاهش بارندگی ها باید مورد توجه مدیران و مسئولان امر قرار بگیرد.

باد و باران، کاهش دما و وزش باد از چهارشنبه شب در قم

حیدری همچنین از فعالیت سامانه بارشی همراه با وزش باد به نسبت شدید از چهارشنبه شب در قم خبر داد و گفت: این سامانه که تا جمعه صبح در استان فعال خواهد بود، موجب کاهش ۱۰ درجه ای دما خواهد شد و مسئولان امر باید تمهیدات لازم ایمنی را فراهم بیاورند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لغزندگی جاده ها و معابر، کاهش دید، اختلال در رفت و آمد شهری و برون شهری، آبگرفتگی معابر، افزایش روان آب مسیل ها، آسیب دیدن سازه های آسیب پذیر و خسارت به باغ ها و محصولات کشاورزی از جمله مخاطرات این سامانه بارشی است.

استان قم در دو سال گذشته شاهد افزایش چشمگیر بارندگی ها به ویژه در ماههای فروردین و اردیبهشت بود که موجب طراوت و شادابی زیستگاههای طبیعی و آبگیری تالاب ها و رودخانه های استان شده و همین امر در کاهش گرد و غبار در فصول گرم سال نقش بسزایی داشت.

  • نویسنده :
  • منبع :