19 دی: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که علمای در قرون گذشته اجازه ندادند که معارف اهل‌بیت تنها در سینه‌ها بماند، گفت: خواست خداوند متعال بود که علما در این مسیر گام بردارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله رضا استادی در آیین رونمایی از آثار کنگره بین‌المللی سید مرتضی علم‌الهدی که در سالن علامه حلی مؤسسه دارالحدیث برگزار شد، با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در تهیه آثار سید مرتضی اظهارداشت: تهیه این آثار کار بسیار سنگینی بوده و تا زمانی که کسی در این کارها وارد نشود سختی آن را نمی‌فهمد.

وی ادامه داد: ۴۰ جلد اثر چاپ شده که برای این مهم تمام نسخه‌ها از ایران و خارج ایران تهیه شده و سه بار مورد بازبینی قرار گرفته است.

آیت‌الله استادی ابراز داشت: تعدادی از این کتب، ادبی بود که می‌گفتند که در قم و مشهد نمی‌توانند انجام دهند، بلکه باید در مصر روی این آثار کار شود، اما در عمل فرهیختگان حوزه توانستند این مهم را انجام دهند.

وی ادامه داد: بیش از ۱۵۰ مقاله به چاپ رسید و از آن جایی که خود سید مرتضی اهل گفت‌وگو و مناظره بوده در مقالات سخت‌گیری نکردیم.

آیت‌الله استادی تأکید کرد: تعدادی از این مقالات قبل از کنگره نوشته شده بود، اما به‌هرحال گردآوری شده و به چاپ رسید.

وی بیان داشت: ۴۰ نفر در قم بیش از ۵ سال در تهیه این آثار زحمت کشیدند، کار بسیار سنگینی بود و از کسانی همکاری خواسته شد که سابقه کار و تحقیقات علمی را داشتند.

وی ضمن تقدیر و تشکر از همه علما، بزرگان و نهادها ابراز داشت: رهبر انقلاب خود مشوق این کار بودند و راهنمایی‌ها و هدایت‌های ایشان موجب شد که چنین کار فاخری تهیه و در اختیار عموم قرار بگیرد.

آیت‌الله استادی با اشاره به صحبت‌های وزیر ارشاد در خصوص اقدامات حوزه علمیه بغداد، اظهار داشت: بعد از دوره ائمه(ع) و غیبت امام زمان (عج) از سال ۲۶۰ شفاهیات فراوانی داشتیم و یک سری مکتوباتی داشتیم که متفرق بود و این محل آسیب بود، چراکه معارف اهل‌بیت در سینه‌ها بود.

وی ادامه داد: چند نفر از علما این آسیب‌پذیری را حس کرده و دست‌به‌کار شدند، شیخ کلینی، شیخ صدوق به همراه پدر و برادرش، سید مرتضی، شیخ طوسی، سیدرضی و شیخ مفید از جمله علمایی بودند که در این مسیر گام برداشتند.

رئیس گروه علمی کنگره بین‌المللی سید مرتضی علم‌الهدی افزود: این‌ها محقق بودند و با زحمات فراوان جواب شبهات را دادند و اگر این اقدامات صورت نمی‌گرفت قطعاً تحریفات زیادی رخ می‌داد.

وی به دشواری آن دوره نیز اشاره کرد و گفت: به‌عنوان‌ مثال شیخ طوسی به علت نزاع شیعه و سنی در بغداد به نجف رفتند.

آیت‌الله استادی بیان داشت: خواست خداوند متعال بود که این علما در این مسیر گام بردارند و از معارف اهل‌بیت(ع) و تشیع پاسداری کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :