19 دی: سرپرست حوزه هنری قم با بیان اینکه هنر در قم زنده است، گفت: اگر سرمایه‌گذاری درست انجام شود قم می‌تواند ظرفیت مناسبی در حوزه فرهنگ و هنر ایجاد کند.

به گزارش حوزه هنری استان قم،‌ مجدالدین معلمی در دیدار محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری با کارکنان حوزه هنری استان قم با اشاره به شرایط بودجه‌ سال 1399 و بروز ویروس کرونا گفت: «خوشبختانه حوزه هنری قم در مواجه با شرایط جدید، به علت زیر ساخت‌ها و تحولی که از قبل پیش‌بینی شده بود، خدشه‌ای به فعالیت‌هایش وارد نشد.»

سرپرست حوزه هنری قم در ادامه به تحولات رخ داده در این حوزه اشاره کرد و گفت: «حوزه قم زمانی حوزه تولید بود. شاخص‌ترین فعالیت‌های حوزه هنری قم در این دوره تولید کتاب، فیلم و نمایش بود، تولیدی که البته باکیفیت بود. اما مشکل اینجا بود که تکیه کار تولید هنری بر بودجه است. در عین حال تولید حرفه‌ای علی‌رغم اعتباری که برای مجموعه می‌آورد اما تعداد هنرمندان کمی را درگیر می‌کند.»

وی افزود: «سعی شد با جلب مشارکت این مدل پیش رود اما جلب مشارکت بیش از اندازه و روبرو شدن با انتظارات دیگر دستگاه‌ها باعث می‌شد تا حوزه نتواند چنان که باید پویا و زنده باشد. از طرفی به جایی رسیدیم که بودجه یک سال را باید صرف تولید یک اثر باکیفیت می‌کردیم. لذا تصمیم بر تحول و تغییر گرفته شد.»

معلمی در ادامه الگوی تحول حوزه هنری قم را تشریح کرد و گفت: «تحولی که در گفتگو و در تعامل با همکاران حوزه هنری قم به آن رسیدیم این بود که تولیداتمان را با نیروهایی که خودمان تربیت کرده‌ایم پیش ببریم. با این کار هم هزینه‌ها پایین می‌آمد و هم متکی به مجموعه و اهداف خودمان بودیم. تصمصم دیگر این بود که از فعالیت‌هایی حمایت شود که جامعه مخاطبان‌ حوزه هنری قم را افزایش و گسترش دهد. بنابراین هر واحد هنری با توجه به خلاء‌هایی که احساس می‌کرد باشگاه هنرجویان خودش را شکل داد و متناسب با نیازش نیرو آموزش داد و کار را جلو برد.»

سرپرست حوزه هنری قم متذکر شد: «در قالب رشته‌هایی که برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم، هنرمندانی داریم که کارشان را از صفر در حوزه هنری شروع کرده‌اند و امروزه می‌توانند اثر هنری کامل و قابل دفاعی تولید کنند. حالا در طنز، نمایش، فیلم، داستان و شعر هنرمندان موفقی داریم که محصول حوزه هنری هستند. حوزه هنری قم امروز تبدیل به یک محیط زندگی هنری شده‌است.»

وی در پایان سخنانش یادآور شد: «در واقع در حوزه هنری قم واحد آموزش را در واحدهای هنری تکثیر کردیم و هر واحد مسئول تربیت نیروی خودش شد. حوزه هنری قم با همین شکل می‌تواند پیش رود و تا سال‌ها خللی در سیستمش پیش نیاید. امروز در این حوزه به صورت خودجوش تولیدات موثر انجام می‌شود. نمونه اش دوزادهمین دوره جشنواره شعر و داستان انقلاب است که در میان 24 برگزیده آن 6 نفر از شاعران و نویسندگان قم بودند. یعنی در بزرگترین جشنواره هنری انقلاب از هر 4 برگزیده یکی قمی بوده‌است. این نشان می دهد که هنر در قم زنده است و اگر سرمایه‌گذاری درست انجام شود قم می‌تواند ظرفیت مناسبی در حوزه فرهنگ و هنر ایجاد کند.»

 

امکانات در اختیار هسته‌های جدید در استان‌ها قرار می‌گیرد

محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری نیز در این دیدار از الگوی تحولی که حوزه هنری قم بر اساس آن تلاش دارد روند تولیدات را با نیروهایی که خود تربیت کرده‌است پیش ببرد، استقبال و تقدیر کرد.

وی با اشاره به اهمیت پرورش هنرمند به مشخصه‌های بستر رشد هنرمندان اشاره کرد و گفت: «وقتی درباره الگوی تحول در استان‌ها صحبت می‌شد یکی از مدل‌هایی که مورد توجه بود زحمت خوب و رو به جلویی بود که همکاران در قم کشیدند. الگویی که اینجا پیش رفته بر اساس این فرض است که حوزه هنری باید بستر رشد هنر انقلاب باشد.»

وی افزود: «وقتی می‌گوییم می‌خواهیم بستر خوبی برای رشد هنر انقلاب ایجاد کنیم، از یک فضای جمعی یا فضایی که زندگی جمعی در آن رقم می‌خورد صحبت می‌کنیم. فضایی که در دل آن، هم‌زمان با رشد هنرمند ایده‌های هنری هم رشد می‌کند. در غیر این صورت تبدیل می‌شویم به آموزشگاهی پیشرفته. البته تربیت نیرو کار بدی نیست اما به صرف تربیت نیرو، هنر انقلاب رشد نمی‌کند. برای رشد هنر انقلاب باید نرم‌افزارمان را ارتقاء بدهیم. باید هم‌زمان با پرورش هنرمند، ایده‌ها رشد کنند. در دل پروش ایده‌ها و انجام کار و در دل اقدام و عمل است که نیرو رشد می‌کند. لذا در این مسیر از مضمون نباید غافل شویم.»

رئیس حوزه هنری خاطرنشان کرد: «ایده هنری خوب ساختنی نیست. بلکه درون انسان‌ها اتفاق می‌افتد. باید ترکیبی از فرم‌های هنری و مضامینی‌ ایجاد شود که هنرمند می‌خواهد به آن متعهد باشد و دغدغه عَرضه‌اش را دارد. ایده اینجاست که شکل می‌گیرد؛ از ترکیب مضمون و فرم. بنابراین هر فضایی که شکل می‌گیرد باید فضایی آکنده از مضمون باشد. منظورم این نیست که از الگوی شکست خورده سفارش دادن اثر هنری استفاده کنیم. منظور این نیست که الگوهای یادگیری که در ادبیات و داستان‌نویسی استفاده می‌شود را کنار بگذاریم یا در محفل شعرمان سراغ شعر عاشقانه نرویم. اما اگر فضای پرورش را تهی از مضمون کنیم ممکن است به سمت محیطی که در آن متخصصین را ورز می‌دهیم بلغزیم و فقط از جنبه تخصص فربه ‌شویم.»

رئیس حوزه هنری در ادامه به شکل‌گیری ایده اشاره کرد و یادآور شد: «حوزه هنری از ابتدا بستر و کارگاهی برای خلق ایده‌ها بوده و در کنار این خلق ایده، آدم‌ها هم رشد کرده‌اند. این ایده‌ها را در رفت و برگشت‌های فرمی نمی‌توان پیدا کرد.‌ این ایده‌ها را در فضاهای محتوایی هم نمی‌شود پیدا کرد چون در این فضاها مقاله‌نویس تربیت خواهیم کرد نه هنرمند. محیطی می‌تواند بستر رشد هنر انقلاب باشد که هنرمند را در شرایطی اشراقی از ترکیب فرم و مضمون قرار دهد و به خلق جدیدی منجر شود.»

وی افزود: «یکی از الویت‌های معاونت راهبری استان‌ها مدون کردن تجربه‌های منحصر به‌فرد بسترسازی رشد هنر انقلاب باشد. الگویی که مثلا در قم پیش رفته الگوی جدید و منحصر به فردی است. البته که این الگوها مجموعه‌ای از نقاط قوت و ضعف است و در مرحله بعد باید بررسی شود. ایده کلانی که برای مراکز استانی پیگیری می‌شود و بر آن تاکید داریم این است که حوزه هنری هر استان باید پیشران هنر انقلاب در استان باشد که این منظور ‌ممکن است با الگوهای مختلفی حاصل شود. چنانچه ما در قم می‌بینیم برای پیشبرد این منظور و با تمرکز بر یک مزیت نسبی و متناسب با زیست‌بوم هنرپرور قم ایده‌ای خلق شده که حوزه هنری را با دست خالی پیشران کرده‌است. امروز در این استان بعضی رشته‌ها و واحدهای هنری جریان‌ساز و محل تقاطع جریان‌های هنری منتسب به انقلاب هستند. خوشبختانه اتفاق‌های خوبی هم در حال رخ دادن است، با سبک و الگوی جدیدی در اداره امور، امکانات در اختیار هسته‌های تاثیرگذاری که در استان‌ها شکل می‌گیرد قرار خواهد گرفت.»

  • نویسنده :
  • منبع :