19 دی: خبرنگار ارشد وال استریت ژورنال روز پنجشنبه از عقب نشینی تروئیکای اروپایی برای ارائه قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد.

نورمن لارنس در توئیتی نوشت: اخباری به گوش می‌رسد که قطعنامه سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) علیه ایران در آژانس ارائه نخواهد شد. آن‌ها عقب نشینی کردند.

وی دقایقی بعد در توئیت دیگری نوشت که تائید این خبر را از سایر منابع شنیده است.

برخی رسانه‌ها پیشتر گزارش دادند که آمریکا و سه کشور اروپایی باقی‌مانده در برجام قصد دارند تا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کنند که در آن از ایران به دلیل توقف اقدامات داوطلبانه تحت برجام انتقاد شده است. 

در همین پیوند وزیر امور خارجه فرانسه سه‌شنبه شب مدعی شد که قطعنامه‌ای علیه ایران به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارایه می‌شود و آن را انتقادی خواند. «ژان ایو لودریان» ادعا کرد که این قطعنامه در روزهای آینده ارائه خواهد شد.

نورمن لارنس می‌گوید که نگرانی آمریکا در خصوص واکنش احتمالی ایران به قطعنامه شورای حکام، در عقب نشینی تروئیکای اروپا نقش کلیدی داشته است.

پیشتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تلاش برای صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس گفته بود: اروپایی‌ها حرکت غلطی را با حمایت از آمریکا در شورای حکام شروع کرده اند، فکر می‌کنیم این حرکت باعث بهم ریخته شدن شرایط خواهد شد.

ظریف در حاشیه نشست روز دوشنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: بهم ریختگی شرایط کنونی را از طریق سفیر ایران در وین به همه اعضای شورای حکام شرایط توضیح داده‌ایم، امیدواریم عقل غلبه کند و اگر چنین نشود راهکارهایی داریم.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم گفته بود: در صورتی که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به اقدام ایران مبنی بر توقف پروتکل الحاقی قطعنامه‌ای را علیه کشورمان صادر کنند، ایران واکنش مناسبی را خواهد داشت و در این راستا نامه‌ای هم ارسال شده است.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا