19 دی: یک مقام روس با تاکید بر اینکه "اکنون زمان تمرکز روی مسیر سیاسی برای احیای برجام است" خواستار برگزاری گفت وگوهای غیر رسمی با حضور تمام طرف های توافق و آمریکا شد.
میخائیل اولیانوف نماینده روسیه نزد سازمان های بین المللی در وین با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر از پایان یافتن نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد.
وی همچنین نوشت: ما توانستیم از تقابل و تشدید اوضاع جلوگیری کنیم. راستی آزمایی در ایران ادامه خواهد یافت. اکنون زمان تمرکز روی مسیر سیاسی برای احیای برجام است. برای رسیدن به این هدف، لازم است که گفت وگوهای غیر رسمی در قالب فرمت تمام اعضای برجام و آمریکا برگزار شود.
اولیانوف پیشتر نیز در مصاحبه بایک شبکه تلویزیونی روس با استقبال از رویکرد آمریکا برای بازگشت به برجام، آن را تصمیمی درست و عاقلانه ارزیابی کرد و گفت: اما در این وضعیت هم آمریکا و هم ایران شروع به گفتن این کرده‌اند که طرف دیگر می بایست قدم اول را بردارد. این مسیر به هیچ جا نمی رسد. تنها راه پیشرفت در این زمینه، همزمان کردن گام های عملی به گونه‌ای است که هیچکس فکر نکند وجهه خود را از دست داده است.
این دیپلمات روس افزود: همگام سازی و یک نقشه راه مشخص با دستورالعمل های گام به گام، تنها راه موفقیت (برای حفظ برجام) است.
وی با تاکید بر اینکه "مذاکرات درباره بازگشت آمریکا به برجام باید هرچه زودتر انجام شود"، خاطر نشان کرد: شاید لازم باشد که طرف های کنونی برجام و آمریکا یک نشست غیر رسمی برگزار کنند. این احتمال وجود دارد اما برخی جزئیات می بایست مشخص شود، چراکه این مسئله ای بسیار حساس، به ویژه برای ایران است.
اولیانوف همچنین اظهار داشت: ما شاهد یک موقعیت کاملا خاص هستیم که وحدت، در آن هدف است زیرا ایران و ایالات متحده خواهان بازگشت به اجرای کامل برجام هستند. اکنون، توالی مراحل و محتوای آنها باید مورد مذاکره قرار گیرد. این یک کار قابل حل بوده و دارای یک هدف استراتژیک مشترک است.
انتهای پیام

  • نویسنده :
  • منبع : ایسنا