19 دی: استانداری اربیل عراق با انتشار اطلاعیه ای با اعلام بسته بودن ورودی های این استان برای ورود پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان از شهروندان و مردم خواست به این استان سفر نکنند.
به گزارش شنبه شب از بغداد؛ استانداری اربیل از بسته شدن ورودی های این استان طی روز یکشنبه خبر داد؛ همچنین ورودی های دو استان نینوا و کرکوک به علت  سفر پاپ مسدود خواهد بود.
نیچروان بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق نیز در توییتی از اشتیاق مردم این خطه شمال عراق برای استقبال از پاپ گفت و ابراز امیدواری کرد که سفر تاریخی رهبر کاتولیک های جهان به عراق باعث همزیستی مسالمت آمیز و هماهنگی بین مذاهب و اقوام مختلف در کشور شود و آینده بهتری را برای همه رقم بزند.
قرار است پاپ فرانسیس روز یکشنبه به شهر اربیل رفته و در آنجا با مقام های منطقه و تعدادی از شخصیت های مذهبی دیدارهایی انجام دهد؛ وی سپس عازم موصل شده تا یک آیین مذهبی را برای قربانیان تروریسم داعش در کنیسه حوش البیعة برگزار کند که نزدیک به یک ساعت طول خواهد کشید.
چندین روز است که با برداشتن آوار و بقایای جنگ، مقدمات پذیرش پاپ در این کنیسه فراهم شده است؛ اربیل در زمان تسلط داعش شاهد اخراج و مهاجرت گسترده مسیحیان از سرزمین های خود بود.
بر اساس این گزارش ،‌پس از پایان مراسم و برنامه های پاپ وی با بالگرد به سمت قره قوش در استان نینوا می رود؛ جاییکه بیش از ۵ هزار خانواده مسیحی منتظر حضور پاپ هستند؛ سرانجام پیشوای مذهبی واتیکان بعد از ظهر به اربیل بازمی گردد و در ورزشگاه "فرانسو حریری" با برگزاری مراسمی بعنوان اختتامیه به بغداد بازگشته و صبح روز بعد (دوشنبه) به رم مراجعت خواهد کرد. 
پاپ فرانسیس عصر روز شنبه نیز در آخرین مرحله از روز دوم سفر خود به کلیسای جامع "مار یوسف الکلدانی" بغداد در منطقه الکرادة رفته و آیین عشای ربانی را برگزار کرد.
تصویری از پاپ در مراسم عشای ربانی در کلیسای جامع ماریوسف بغداد
پاپ فرانسیس پیش از آن نیز در شهر باستانی اور با نمایندگان مذاهب و ادیان گوناگون عراق دیدار دینی داشت؛ دیداری که در ابتدای آن آیاتی چند از قرآن مجید درباره نیایش های حضرت ابراهیم (ع) قرائت شد که پاپ همراه با کاغذی در دست و دستگاهی بر گوش ترجمه همزمان آنرا می خواند و در عین حال عمیق گوش می داد.
اما مهمترین برنامه سفر پاپ که رسانه های جهان بصورت گسترده به آن پرداختند دیدار با آیت الله سیدعلی سیستانی مرجع عالی شیعیان بود که در نهایت سادگی و آرامش در اتاق ملاقات ساده آیت الله  برگزار شد. 
دیدار حدودا یکساعته پاپ فرانسیس با آیت الله سیستانی که طبق اظهارات حاضران، صمیمی توصیف شد با دو بیانیه از سوی دفتر مرجع عالی عراق  و واتیکان خاتمه یافت؛ در بیانیه هر دو طرف بر همزیستی بین ادیان و مذاهب و مقابله با خشونت و تروریسم تاکید شد.
تک عکس دیدار دو نفره از دیدار آیت الله سیستانی با پاپ که بدون حضور رسانه ها و حتی مقام های سیاسی به رسانه ها درز پیدا کرد بازتاب گسترده ای بویژه بین مردم عراق داشت چراکه دو رهبر دینی را در نهایت سادگی، احترام، تواضع و در عین حال آرامش مقابل یکدیگر به تصویر کشید. 
رسانه آمریکایی نیویورک تایمز در این باره نوشت: دو پیرمرد با جایگاه والا در میان پیروان خود بر صندلی ساده چوبی به محترمانه ترین شکل ممکن در منزل "آیت الله متواضع" با یکدیگر گفتگو کردند.
این دیدار که مطابق عکس آن و به نوشته برخی رسانه های عراق پاپ فرانسیس مجذوب شخصیت آرام و فروتن آیت الله شده است نکته دیگری هم داشت و آن اینکه گفته شده رهبر کاتولیک های جهان پیش از ترک اتاق مرجع عالی شیعیان به عقب برگشته و اتاق  ایشان را دوباره نگاه کرده است. 
صفحه توییت یونسکو سازمان فرهنگی ملل متحد نیز نوشت: سرزمین عراق بر عرش تاریخ تکیه زده است. 
پاپ که در ابتدای سفرش گفت به عنوان زائر و حامل پیام صلح وارد عراق شده است از نقش مرجعیت و شیعیان در مقابله با تروریسیم و داعش و کمک به ستم دیدگان تقدیر کرد. 


  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا