19 دی: خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از سه منبع دیپلماتیک گزارش داد که گفت‌وگوهای میان تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ادعای آثار اورانیوم کشف شده در سایت‌های اعلام نشده در ایران به تعویق افتاده است.
دلیل این تاخیر از سوی یکی از منابع رویترز که خواسته نامش فاش نشود فنی توصیف شده است. دو منبع دیپلماتیک دیگر هم از تعویق برگزاری جلسات خبر داده اما آژانس می‌گوید که تاریخ این نشست برای ماه آوریل هماهنگ شده است.
آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت های هسته ای اعلام نشده در مکان هایی در ایران خواند مطرح کرده اما منبع آن را اعلام نکرده است. دو سال بنیامین نتانیاهو نخست وزیر صهیونیستی ادعا کرده بود که ایران در محلی به نام تورقوز آباد فعالیت اعلام نشده اتمی داشته است.
ایران نیز با تاکید بر اینکه تعهد کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست، گفته است که قلمرو خود را بر مبنای ادعاهای دشمنان به‌روی آژانس باز نمی‌کند.
سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه با حمایت آمریکا قصد داشتند تا در آخرین نشست شورای حکام  پیش‌نویس قطعنامه‌ای را ارائه کنند که در آن از ایران به دلیل کاهش تعهدات برجامی و ادعای عدم همکاری با آژانس درباره ذرات اورانیوم در مکان‌های اعلام نشده، انتقاد شده بود. 
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اسفند ماه سال گذشته در پایان نشست فصلی شورای حکام اعلام کرد که در نتیجه مذاکرات فشرده با ایران مقرر شد که برای حل و فصل برخی اختلافات پادمانی ابتدای ماه آوریل نشست فنی در ایران برگزار شود.
وی در گفت وگو با خبرنگاران در وین ابراز امیدواری کرد که نتیجه این مذاکرات فنی رضایت بخش باشد و تا پیش از برگزاری نشست آتی شورای حکام مسائل باقی‌مانده حل و فصل شود. گروسی همچنین گفته بود: این امکان وجود دارد که با گفت‌وگو درباره موضوعات مورد نظر یا تحولات سیاسی به وضعیت بهتری با ایران برسیم.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا