19 دی: در حالی که نمایندگان امروز از اظهارات فرهاد دژپسند به سوال احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز قانع شده بودند،‌ پاسخهای وی به سوالات روح الله نجابت و ۳۸ تن از نمایندگان را قانع کننده ندانستند و به وی کارت زرد دادند.
نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی از پاسخ های وزیر اقتصاد به سوال «روح الله نجابت» و ۳۷ نفر از نمایندگان از «فرهاد دژپسند»، درخصوص علت عدم اجرای ماده ۷  اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر لزوم شفافیت و تسهیل شرایط مجوزهای کسب و کار با ۱۱۱ رای موافق، ۸۱ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر قانع نشدند.
«سید غنی نظری» خانقاه سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح سوال نجابت و سایر نمایندگان از وزیر اقتصاد گفت: در اجرای ماده (۲۰۷) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، سؤال فوق در جلسه رسمی ۲۷ آبان ماه ۱۳۹۹ کمیسیون با حضور ۱۵ نفر از نمایندگان عضو کمیسیون، نماینده محترم سؤال کننده و وزیر محترم، مطرح و پس از استماع اظهارات طرفین و نظر به عدم اقناع نماینده سؤال کننده از پاسخ‌های ارائه شده وزیر محترم اموراقتصادی و دارایی، کمیسیون قلمرو سؤال را ملی تشخیص داده و مستند به بند (۳) ماده (۲۰۷) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، گزارش سوال جهت اعلام وصول در اولین جلسه ارسال می‌گردد.
«روح‌اله نجابت» نماینده شیراز در توضیح سوال خود گفت: متاسفانه بین توضیحات وزیر و آنچه در جامعه وجود دارد، ‌ فرسنگ‌ها فاصله است. زیرا رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های مختلف فرمودند که مجوزهایی که ظرف یک هفته برای کسب و کار باید صادر شود نباید هفته‌ها وقت صرف شود و ایشان به رفع موانع تولید و جلوگیری از موازی کاری تاکید دارند.
نماینده مردم شیراز افزود: کشور توسط دستگاه‌های اجرایی دچار خودتحریمی است است و افرادی که در شرایط تحریمی به دنبال کسب وکار هستند باید ساعت‌ها درگیر مسائل سیستم ناکارآمدی اداری شوند.
وی با اشاره به جوان هایی که برای سرمایه گذاری به نمایندگان مراجعه می‌کنند و درگیر موضوعات اخذ مجوز هستند، گفت:  کوتاهی وزارت اقتصاد علت اصلی این مسائل است، قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، سیزده سال پیش به تصویب رسید و دولت را مکلف به تسهیل شرایط واگذاری کرد.
نجابت با بیان اینکه در این قانون دولت مکلف شده شرایط و مراحل صدور مجوز کسب و کار، ارائه بخش‌نامه و آئین نامه‌های اجرایی را به نحوی تسهیل کند که افراد با حداقل هزینه و به صورت آنی و غیرحضوری در کمترین زمان مجوز دریافت کنند، اظهار داشت: آیا پایگاه‌های ارائه مجوزهای کسب و کار شرایط صدور را به صورت کاملا تبیین کرده‌اند؟ اما متاسفانه این اتفاق رخ نداده وفقط در مورد ۵۴ درصد مجوزها این شرایط حاصل شده است.
نماینده مردم شیراز تاکید کرد: به رغم اینکه، هیات‌های مقررات زدایی باید شرایط را در این پایگاه ها تسهیل کنند تنها ۲۵ درصد مجوزها دارای مصوبه هیات مقررات زدایی است.

  • نویسنده :
  • منبع :