بگومگویی که از چند روز پیش بر سر یک دعوت در باب انتخاب رئیس آتی مجلس بین اصولگرایان و به طور خاص بین حامیان قالیباف و مخالفانش در توییتر آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد. ماجرا بر سر یک جلسه بین نامزد‌های انتخابات ریاست مجلس بود در حالی که حامیان قالیباف مدعی بودند که شهردار سابق به این گعده دعوت نشده و ائتلافی با هدف نه به قالیباف شکل گرفته است.

علی خضریان، منتخب مجلس یازدهم از جبهه پایداری در توییتی خطاب به الیاس نادران که از تشکیل یک جلسه با «هدف نه به قالیباف» خبر داده بود، روز پنجشنبه نوشت: «جلسه وفاق به پیشنهاد جبهه پایداری شکل گرفت و جناب محصولی به عنوان قائم‌مقام جبهه تشریح کردند و کار را به منتخبان سپردند.

جناب نادران تعجب می‌کنم که موضوعی شفاف را وارونه جلوه می‌دهید؛ شأن شما و آقایان زاکانی، قاضی‌زاده و امیرآبادی و دیگر حاضران جلسه اجل از اداره‌شدن است».

نادران پیش‌تر توییت کرده بود که: «‏آن‌ها که در مقابل شورای مرکزی فراکسیون و سازوکار‌های روشن فرایند وحدت در آن پرچم جدایی بلند می‌کنند چگونه خود را منادی وحدت و انقلابی می‌دانند؟! در جلسه اول به دوستانی که توسط جناب پژمان‌فر دعوت و توسط آقای محصولی اداره می‌شدند عرض کردم که راه‌اندازی یک جمع فقط با هدف «نه به قالیباف» عملی ضدوحدت است. هرچند که دلیلی هم برای دعوت‌نکردن از قالیباف نداشتند».

جریان جبهه پایداری از سال ۹۲ با قالیباف و حامیانش دچار مشکل اساسی شد. هر کدام دیگری را بابت کنارنرفتن مقصر باخت انتخابات ریاست‌جمهوری و روی کارآمدن روحانی می‌دانستند. در قضیه انتخابات مجلس و لیست تهران هم باز به این مشکل برخوردند تا جایی که جبهه پایداری مصرا برای حذف قالیباف از فهرست ایستادگی می‌کرد.

حالا جبهه پایداری مدعی است که از نامزد خود برای ریاست مجلس یعنی علیرضا زاکانی دست کشیده، اما مشخص است که تلویحا حاضر به حمایت از قالیباف هم نیست و ترجیح می‌دهد که فردی دیگر مانند میرسلیم یا یک احمدی‌نژادی مانند نیکزاد یا شمس‌الدین حسینی رئیس مجلس شود.

نصرلله پژمان‌فر عضو جبهه پایداری و نماینده مجلس، اما درباره این جلسات گفت: «جلسه کار خود را با برخی افراد مثل آقایان زاکانی، حاجی‌بابایی و بعد هم آقایان نیکزاد و میرسلیم شروع کرد. در گزارشی که یکی از دوستان در جلسه ارائه کرد، اظهار تمایل آقای قالیباف نسبت به اینکه در جلسه وفاق حضور پیدا کند، اعلام شد. بنده به‌عنوان دبیر جلسه با ایشان صحبت کردم و شرایط جلسه مبنی بر اینکه در فرایند جلسات وفاق، به هر کسی که برای ریاست مجلس رسیدیم، دیگران باید نسبت به آن تعهد داشته باشند، اعلام شد و ایشان هم در جلسه‌ای که مصوب همین جلسه بود و با حضور مدعیان ریاست مجلس برگزار شد، حضور پیدا کرد».

میرسلیم رقیب سرسخت قالیباف برای سمت ریاست مجلس گفته است: «این مدت جلسات زیادی داشتیم و جلسات ما یکی دو تا نیست، اما جلسه‌ای نیز برای نظرسنجی تشکیل شد تا با اطلاع از نظر و رأی نمایندگان منتخب مشخص شود که تمایل آن‌ها برای ریاست مجلس به چه کسی بیشتر است. من در کمیته هفت نفره نیستم و نماینده من شرکت می‌کند. در واقع بر اساس سازوکاری که مشخص شد کسانی که برای ریاست کاندیدا شدند خودشان حضور مستقیم ندارند، بلکه نمایندگانشان در این کمیته حاضر می‌شود. این تصمیم هم برای بررسی منصفانه اتخاذ شده است. اگر قالیباف دعوت جبهه پایداری را قبول می‌کرد و در این جلسه شرکت می‌کرد او هم قطعا یکی از اعضا بود، اما علی‌رغم دعوت از او، قالیباف حاضر به شرکت در این جلسه نشد. البته من هم خودم مدعو بودم و دعوت‌کننده بچه‌های جبهه پایداری بودند». مدعیان نامزدی ریاست مجلس در حالی خودشان در دورهمی‌های هفت نفره شرکت می‌کنند و نامش را «استمزاج» می‌گذارند که از سوی دیگر مدعی‌اند رئیس مجلس باید در جلسه اکثریت پارلمان انتخاب شود.

سیدمصطفی میرسلیم در توییتر نوشت: «قرار نیست عده‌ای به جای نمایندگان گزینه‌ای برای ریاست مجلس انتخاب کنند؛ اگر اقدامی هم می‌شود برای سنجش اولیه تمایل نمایندگان است. این تمایل قطعا در جلسه اکثریت معلوم خواهد شد و هر اظهارنظر دیگری قبل از آن فقط گمانه‌زنی است و اعتباری ندارد. افرادی که نامزد شده‌اند هر کدام از ویژگی‌های مثبتی برخوردارند و قابل احترام‌اند و تشخیص اینکه کدام فرد مطلوب اکثریت است به آرای آزادانه نمایندگان برمی‌گردد».

حامیان قالیباف می‌گویند نمایندگان مجلس یازدهم نظرشان روی ریاست آقای قالیباف است نه اینکه ایشان خودش دوره افتاده باشد تا دیگران را برای ریاست مجلس قانع کند این در حالی است که در این ماه‌های بعد از انتخابات مجلس، قالیباف لابی‌های فراوانی با نمایندگان راه‌یافته به مجلس از سراسر کشور داشته و در همین ارتباط سفر‌های زیادی هم رفته است که به سفر‌های تبلیغاتی قالیباف معروف شد.

  • نویسنده :
  • منبع : روزنامه شرق