رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی اینستاگرامی از رویدادهای مهمی که طی روزهای آینده در حوزه اقتصادی و بانکی رخ می‌دهد، خبر داد.

عبدالناصر همتی در این یادداشت آورده: روز سه‌شنبه بیانیه رسمی «چارچوب هدف گذاری تورم» از سوی بانک مرکزی منتشر خواهد شد. دراین رویکرد پیشنگرانه و فعال سیاستگذاری پولی، قطب‌نمای سیاست‌گذاری پولی، کاهش انحرافات نرخ تورم از نرخ تورم هدف‌گذاری شده است و برای رفع انحراف ایجاد شده، بانک مرکزی، نرخ سود سیاستی و یا دالان نرخ سود را تعدیل کرده و با استفاده از عملیات بازار باز، نرخ جاری ومؤثر دربازار پول را تنظیم می‌کند.

در ادامه این یادداشت آمده است: با تایید نهایی شورای عالی هماهنگی اقتصادی، کسری بودجه سال ۱۳۹۹ درکنار عرضه سهام شرکت‌های دولتی واموال مازاد دولت از طریق انتشار اوراق بدهی دولت دربازار پول و سرمایه تأمین خواهد شدریال طبق اطلاع واصله از همکاران خزانه‌داری کل کشور در روزهای آینده شاهد عرضه اوراق بدهی برای تأمین کسری بودجه و بالتبع، تعمیق بیشتر بازار بدهی خواهیم بود.

همتی اعلام کرد: در ادامه روند ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح ظرف ده روز آینده با برگزاری مجامع «بانک مهر اقتصاد» و«بانک حکمت ایرانیان»ادغام این دو بانک در بانک سپه نهایی شده و مجمع سه بانک باقیمانده دیگر نیز، به تدریج برگزار خواهد شد، بانک مرکزی مسیر اصلاح نظام بانکی و ارتقای سلامت مالی بانکها را با جدیت ادامه خواهد داد.

وی ادامه داد: نظام بانکی کشور طبق وعده‌ای که داده است، آماده پرداخت ۵۰ هزارمیلیارد تومان تسهیلات بانرخ سود ۱۲درصد به مشاغل و واحدهای کسب وکار که به خاطر شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند، است، به محض دسترسی بانک‌ها به سامانه مربوط به اطلاعات مشاغل و نیز واحدهایی که واجد شرایط استفاده از این وام هستند و توسط وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در این خصوص ایجاد شده است بانک‌ها نیز ظرف یک هفته تقاضاها را بررسی و اقدام لازم را انجام خواهند داد.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا