رییس مجلس شورای اسلامی در انتقاد از علت‌های بیان شده در مورد رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی از جانب شورای نگهبان گفت: مطلبی از جانب سخنگوی شورای نگهبان از سوی رسانه‌ها منتشر شد که علت رد صلاحیت را سوء‌استفاده اقتصادی بیان می‌کرد. این مطلب درست نیست.

علی لاریجانی در جلسه علنیروز (یکشنبه) در نطق پیش از دستور مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور مردم تهران در نماز جمعه اخیر گفت: شرایط کشور می‌طلبید که مقام معظم رهبری تحلیل جامعی از وقایع اخیر برای ملت ارائه کند. روز جمعه همگی از مطالب عمیق و ارزشمند ایشان بهره‌مند شدند. دست خدا را در این اعتماد ملی می‌توان مشاهده کرد که با همه تلخی‌های اخیر آگاهی بالای ملت چگونه این ستم آمریکایی را به اراده قدرت ملی و انقلابی بدل کرد. باید قدر این همت ملت و رهبری خردمند را دانست.

رییس مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از مردم تهران و تشکر از مقام معظم رهبری اظهار کرد: با همه شهدای حادثه غم‌انگیز سقوط هواپیمای اوکراینی و جانباختگان حادثه تشییع سردار قاسم سلیمانی در کرمان همدردی می‌کنم. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پیگیر همه زوایای این دو حادثه خواهد بود.

لاریجانی ضمن تشکر از هیات‌های مرکزی و نظارت در انتخابات در مورد نظرات این هیئات در مورد رد صلاحیت بعضی نمایندگان فعلی و ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از جانب سخنگوی شورای نگهبان مطلبی در رسانه‌ها منتشر شد که عمده ردصلاحیت‌ها را مربوط به سوء‌استفاده‌های اقتصادی می‌دانست. این مطلب درست نیست چرا که نامه‌های ارسال شده هیات نظارت به نمایندگان به بندهایی اشاره دارد که اقتصادی نیستند. البته برای بعضی نمایندگان اینگونه بوده است، چرا باید مطلب درست منعکس نشود که بیگانگان از آن سوء‌استفاده کرده و نظام را متهم به فساد کند.

رییس مجلس شورای اسلامی خطاب به فقهای شورای نگهبان و حقوق‌دانان گفت: از شما درخواست می‌کنم که در این بخش داوری لازم را داشته باشید تا حقوق افراد نادیده گرفته نشود. براساس قانون، نظرات مرجع چهارگانه می‌تواند ملاک باشد و گزارش‌های غیر از این مسیر می‌تواند از جانب افراد و با اغراض خاصی ارائه شود و تشخیص صحت آن نیازمند زمان است که در این مقطع کوتاه عملی نیست، ولی می‌تواند فضای قضاوت را مشوش کند.

وی ادامه داد: تردیدی نیست که اگر محکمه‌ای در مورد فساد در پرونده کسی چه مالی و چه غیر از آن نظر داده باشد، همگان تابع آن خواهند بود، اما اگر صرف گزارش از مرجعی باشد باید اتقان آن را بررسی کرد تا گزارش اولیه و خامی نباشد و با آبروی افراد بازی نشود. از طرف دیگر اگر سیستم‌های اطلاعاتی در مورد نمایندگان مجلس مطلبی داشتند بهتر آن بود که در طول این چهار سال اطلاعات را در میان می‌گذاشتند تا اصلاح شود نه این‌که نزدیک انتخابات آن را یک جا مطرح کنند. البته وزارت اطلاعات در چند مورد که شاید در حد انگشتان دست هم نباشد، مطالبی را درباره‌ی برخی به اینجانب دادند و بنده هم به افراد متذکر شدم و آنان نیز از طریق وزارت اطلاعات پیگیری کردند تا صحت مطالب روشن شود.

رییس مجلس شورای اسلامی در مورد گزارش‌هایی که وزارت اطلاعات راجع به برخی نمایندگان به او داده است، تاکید کرد: این گزارش‌ها به هیچ وجه در حد و اندازه رد صلاحیت نبوده و اگر بوده حداقل به بنده منتقل نشده است. پس بزرگنمایی اشکالات اقتصادی هم خسارت حیثیتی به افراد می‌زند و هم به کشور لطمه وارد می‌کند. در اظهارات هیات مرکزی آمده است که مبنا بر عقاید سیاسی نبوده است که مبنای درستی برای انتخابات صحیح است اما در استناد به بندهایی از ماده ۲۹ که به نوعی التزام عملی به نظام است باید دقت داشت. بنده که با برخی آقایان چهار سال، با برخی هشت سال و با بعضی ۱۲ سال همکاری روزانه داشتم عدم التزام عملی به نظام را در اکثر قریب به اتفاق نمایندگان تایید نمی‌کنم.

لاریجانی اضافه کرد: بارها دیده‌ام که همکارانم با دقت تام از حریم نظام دفاع کرده‌اند مثل مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در مقابل ستم آمریکایی‌ها که در طرحی سه فوریتی بررسی شد و به اتفاق آرا تصویب شد. در موارد دیگر هم بنده شاهد روحیه دفاع از هویت ملی و انقلابی و حقوق ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران بوده‌ام البته ممکن است در اظهارات بعضی خطاهایی صورت گرفته باشد. این خطاها را باید در کنار اقدامات درست و همراه با مسئولیت ملی قرار داد و ارزیابی کرد و برای چنین ارزیابی نیازمند اطلاعات دقیق‌تر از عملکرد نمایندگان است. در این گونه موارد شوراهای نظارت هرگونه همکاری از مدیریت مجلس بخواهند ارائه خواهد شد تا پرونده همکاران به نحو دقیق‌تری بررسی شود.

وی در ادامه‌ سخنان خود «عدم احراز صلاحیت» بعضی از نمایندگان را به صلاح ندانست و گفت: در شرایط فعلی کشور به صلاح نیست دیدید که رییس جمهور نااهل آمریکا چه سوء‌استفاده‌ای از این قضیه کرد. اگرچه تعداد زیاد نامزدها و زمان کوتاه بررسی مشکلاتی را برای هیات مرکزی و هیات نظارت ایجاد کرده است که امیدواریم در بررسی شورای نگهبان حتی‌المقدور مرتفع شود. هرچه در این زمینه تلاش شود و عدم احرازها کاهش یابد به حضور بیشتر ملت در انتخابات کمک می‌کند که در شرایط فعلی انقلاب ضرورت دارد.

لاریجانی در مورد حرکت سه کشور اروپایی در مساله‌ی هسته‌ای ایران گفت: تاسف‌آور است که یکی از وزرای کشورهای اروپایی با صراحت اعلام کرده که آمریکا آنها را تهدید کرده که اگر از ماشه استفاده نکنند تعرفه واردات اتومبیل به آمریکا را ۲۵ درصد افزایش می‌دهد لذا اروپایی‌ها در این مسیر قرار گرفته‌اند. واضح است که مشکل در رفتار ایران نیست که بارها خود اروپایی‌ها، آمریکا را سرزنش کرده‌اند مشکل در تهدید آمریکاست.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشکل در تهدید آمریکاست که یک کشور قدرتمند اقتصادی اروپا را به رفتاری غیرعادلانه و حقارت‌آمیز وادار کرده است. ایران اهل تهدید نیست بیش از یک سال و اندی از رفتار خصمانه آمریکا در مساله هسته‌ای می‌گذرد و اروپا صرفا بیانیه سیاسی داده است. مدت‌ها جمهوری اسلامی ایران مدارا کرد و هم‌اکنون با صراحت اعلام می‌کنیم که اگر اروپا به هر دلیلی رفتار غیرعادلانه در استفاده از ماده ۳۷ توافق‌نامه هسته‌ای داشته باشد آنگاه جمهوری اسلامی ایران تصمیم جدیدی در همکاری با آژانس خواهد گرفت و طرح آن در مجلس آماده است. ما شروع کننده این امر نخواهیم بود ولی متناسب با اقدام شما بهتر است عادلانه رفتار کنیم.

 

  • نویسنده :
  • منبع : ایسنا