خیرخواهانه می‌گویم؛ کسانی که مجلس را تهدید، تخریب و تحقیر کنند، بد عاقبتی پیدا می‌کنند؛ دیدید که بنی‌صدر چه سرنوشتی پیدا کرد / عده‌ای با شعار‌های داغ و افراطی خود را در زمره انقلابی‌ها قرار می‌دهند، تا انقلابی‌های واقعی را از میدان به در کنند / لزومی ندارد عده‌ای لشگر دشمن شوند

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره در پیش بودن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: بیایید همه با توجه به شرایط کشور و به خاطر عظمت انقلاب اسلامی کاری کنیم که از سیاه‌نمایی پرهیز شود.

 علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی پس از مرثیه‌سرایی، در نطق قبل از دستور خود با تسلیت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، اظهار کرد: آن بزرگوار در خطبه خود که در واقع فریاد غربت بود با طرح موضوعات مهم توحیدی مردم را ارشاد نمود و در فرازی فرمود خداوند اطاعت از عترت پیامبر را برای نظام و هماهنگی ملت مقرر نمود و امامت ما را امان از تفرقه و پراکندگی ملت قرار داد و جهاد را عزت و سرافرازی برای اسلام قرار داد.

به نوشته ایسنا، وی ادامه داد: ملت ایران در انقلاب پیروزمندانه اسلامی تابلوی قیام خود را این اندیشه قرار داد، یعنی پیشوایی و امامت پیامبر (ص) و اهل بیت ایشان و احیای جهاد که این دو عامل ستون‌های مدرسه فاطمیه است.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در چند سال اخیر سیاست آمریکا مقابله‌ای همه‌جانبه با ملت ایران گردیده است. یکی از هدف‌های خود را ایجاد یأس و اختلاف و جدایی میان ملت و بدبین نمودن مردم از مسئولان قرار داده است. این مطلب را به صورت علنی نیز اظهار می‌کنند و آنقدر در این کار وقیحانه عمل می‌کنند که حتی بعد از ترور شهید حاج قاسم سلیمانی، رییس جمهور آمریکا توییت می‌کند و می‌گوید که مردم عراق و ایران در این خصوص خوشحالی کردند گرچه بلافاصله هم ملت عراق و هم ملت ایران پاسخی دندان‌شکن به او دادند، اما هدف آنها را باید ملاحظه کنیم. آنها به دنبال افتراق میان مردم و ناامید کردن آنها نسبت به مسئولان خدوم هستند.

لاریجانی بیان کرد:‌ انقلاب اسلامی با پیشوایی امام برپایه وحدت امت و اعتماد عمومی شکل گرفت و از واژه‌هایی که امام از هر موضوع دیگری بیشتر به آن توجه می‌کرد وحدت در میان وحدت و مسلمانان بود. این کلید پیروزی در انقلاب و استمرار انقلاب است. متاسفانه مثل این‌که عده‌ای به هر بهانه می‌خواهند صفوف ملت را متفرق نمایند. امروز انقلابی واقعی کسی است که تحت رهبریت معظم انقلاب وفاق ملی را در کشور پیگیری کند تا قدرت مردم بر مکر دشمن فائق آید.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر به تحرکات آمریکا نگاه کنیم ملاحظه می‌کنیم که برنامه بزرگتری برای کل مسلمانان تدارک دیدند تا در قالب طرح قلابی قرن که اجزای آن را اکنون مطرح می‌کنند همه مسلمانان را تحقیر نمایند. این جسارت هم نتیجه تفرقه کشورهای اسلامی است که به رژیم صهیونیستی و آمریکا اجازه این تبهکاری را داده است، اما به زودی نتیجه این اقدام را درک می‌کنند و طلیعه آن در قیام ملت بزرگ عراق علیه آمریکا در روزهای اخیر بود. آمریکا با دست خود این حرکت را در همه کشورهای اسلامی فراگیر خواهد نمود.

وی گفت: سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و هم ایام تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی را پیش‌رو داریم. بیایید همه با توجه به شرایط کشور و به خاطر عظمت انقلاب اسلامی کاری کنیم که از سیاه‌نمایی پرهیز شود. انقلاب اسلامی عامل عزت ملت ایران، باعث استقلال کشور و حرکتی نو در جهان اسلام بود و اکنون نیز هست، باید قدر آن را بدانیم. آمارها در توسعه کشور نشان می‌دهد دولت‌هایی پس از انقلاب علی‌رغم جنگ تحمیلی و شیطنت‌های مستمر آمریکا و غرب در جهت رفع محرومیت تلاش‌های ارزشمندی داشتند.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: استقرار قوای سه‌گانه مبتنی بر رای مردم و ایجاد نظام مردم‌سالاری دینی دستاورد بسیار ارزشمندی بود که با انقلاب حاصل شد. چرا باید با هیجانات سیاسی و هدف‌های نازل سیاسی ارکان مردم‌سالاری را تخریب نمود؟ تعجب آور است که عده‌ای فکر کردند با تخریب مجلس شورای اسلامی و سخنان ناصواب حرکتی احیاناگرایانه را تعقیب می‌کنند. مجلس مهم‌ترین رکن مردم‌سالاری در کشور است هرگونه محدودیت و تخریب مستقیما اراده ملت را هدف‌گیری کرده است و یک عمل غیرانقلابی است.

لاریجانی ادامه داد: شهید مطهری می‌فرمود که عده‌ای با فرصت‌طلبی تحت پوشش شعارهای داغ و افراطی خود را در زمره انقلابی‌ها قرار می‌دهند، تا انقلابی‌های واقعی را از میدان به در کنند. آیا این مجلس که برآمده از ملت است اقدامات مهمی انجام نداده است؟ آیا غیر از مجلس جایی بود که برای نجات روستاها قانون توسعه روستا و اشتغال پایدار را با حمایت رهبری و اذن ایشان تصویب کرد؟

وی اضافه کرد: آیا مجلس نبود که قانون رفع موانع تولید را تصویب کرد؟ آیا این مجلس نبود که در قانون ارزش افزوده سهم قابل توجهی را برای روستاها و شهرها در نظر گرفت؟ آیا با تصویب مجلس شورای اسلامی نبود که گازرسانی و آسفالت روستاها به انجام رسید؟ آیا این مجلس نبود که با کار کارشناسی در مخالفت با تصمیم دولت در یکسان‌سازی ارز ۴۲۰۰ تومانی استدلال کرد و آن را در مسیر صحیح قرار داد؟ آیا این مجلس نبود که در جهت رفع مشکلات و خسارات مالی میلیون‌ها نفر قدم‌های موثری برداشت؟

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستاوردهای این دوره از مجلس در حوزه تقنین و نظارت اظهار کرد: قانون حفاظت از خاک، قانون هوای پاک، قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی، قانون جامعه حدنگار کشور، قانون حفاظت احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور، قانون افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها، میعانات گازی و نفت خام، قانون ساماندهی صنعت خودرو، قانون حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان، قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی، قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی، قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی، قانون حمایت از حقوق معلولان، قانون نظام جامع آموزش تقویت فنی حرفه‌ای و مهارتی، قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی، قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزش و پرورشی غیردولتی، قانون تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، قانون کاهش ساعت کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص، قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان، قانون استاندارد، قانون صدور چک، قانون اصلاح مبارزه با پولشویی، قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن، بخش‌هایی از قانون تجارت که برخوردهای بدی هم با آن شد. قانون مناطق آزاد و ویژه، قانون سامان مودیان و پایانه فروش، قانون ارزش افزوده، قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه، قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی توسط آمریکا، قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پیمان مودت و همکاری در جنوب شرق آسیا، قانون موافقت‌نامه همکاری درباره پیشگیری و واکنش به شرایط اضطراری در دریای خزر، قانون اصلاح، تشکیلات و وظایف انتخاباتی شوراهای شهر اسلامی و انتخاب شهرداران، تدوین قوانین بانکداری و بانک مرکزی، قانون سه‌فوریتی تروریستی اعلام کردن ارتش آمریکا و دهها قانون دیگر که از فعالیت‌های تقنینی این دوره از مجلس بود. در مجموع ۱۷۵ قانون به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آیا این مجموع کارهایی که اشاره شد، اساسی نبوده است؟ در بعد نظارتی هم گاه مطالبی مطرح می‌کنند اما باید توجه شود در این حوزه هم در مجلس شورای اسلامی گام‌های موثری برداشته شد. در حوزه تحقیق و تفحص و سوال از وزرا در موضوعات گوناگون ۶ تحقیق و تفحص نهایی و نتیجه آن در مجلس قرائت شد. بررسی نحوه برخورد با کارگران در تکاب، بررسی عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان، بررسی عملکرد شرکت ملی صنایع مس، بررسی عملکرد شرکت کشت و صنعت کارون و طرح توسعه آن، تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی، بررسی وضعیت افراد دو تابعیتی و شناسایی خلاءهای قانونی آن که برای رسیدگی به قوه قضاییه هم ارسال شد. همگی از مجموعه مواردی است که در حوزه تحقیق و تفحص بوده اگرچه مواردی است که اکنون در دست بررسی و اقدام است.

لاریجانی ادامه داد: از سوی دیگر در بعد نظارت، ۱۷۸ مورد سوال نمایندگان از وزرا در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که ۲۹ مورد از آن منجر به اخطار به وزرا شد. مجلس در بعد نظارت در حوزه استیضاح در ۶ مورد وزرا را مورد استیضاح قرار داد که در نتیجه در دو مورد به وزرا رای عدم اعتماد داد. مجلس شورای اسلامی در جهت نظارت بر امور کشور ۵۵ جلسه علنی و غیرعلنی را ترتیب داد تا موضوعات مهم کشور را بررسی کند. می‌توان در این حوزه به بررسی اقتصاد مقاومتی و چالش‌های آن، وضعیت صنعت، وضعیت آب کشور، وضعیت بخش کشاورزی، وضعیت صندوق‌های بازنشستگی، وضعیت بازار نفت و گاز، عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مشکل ریزگردها و آلودگی هوا، بررسی حادثه پلاسکو، بررسی قراردادهای نفتی، بررسی وضعیت بازار ارز، بررسی وضعیت بارندگی و سیل، بررسی زلزله در استان‌های غربی، بررسی آسیب‌های اجتماعی، بررسی فضای مجازی و ابعاد مختلف آن، بررسی وضعیت یارانه‌ها، بررسی حوادث مختلف و نظایر آن که با حضور مسئولین ذیربط مورد توجه قرار گرفت، اشاره کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمایندگان مجلس در طول این دوره با حضور در کمیسیون‌های تخصصی در حوزه نظارت گام‌های موثری برداشتند و ۲۵۴۲ جلسه نظارتی را با حضور مسئولین دستگاه‌های نظارتی ترتیب دادند که منجر به ارائه‌ی ۳۸ گزارش از عملکرد دستگاه‌ها و برخی تخلفات گردید که ۳۴ مورد از آن در صحن علنی قرائت شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این ۱۲ گزارش نظارتی مطابق ماده ۲۳۴ کمیسیون‌های تخصصی از نقد یا استنکاف از قانون ارائه شد و در مجلس شورای اسلامی قرائت شد که نتیجه آن به قوه قضاییه ارجاع شد. در این حوزه می‌توان به گزارش کمیسیون انرژی در خصوص عدم تهیه سند ملی انرژی کشور، گزارش کمیسیون عمران درباره ناوگان شبکه حمل و نقل ملی، گزارش کمیسیون اقتصاد درباره عدم اجرای قانون نظارت بر موسسات اعتباری، گزارش کمیسیون فرهنگی در عدم اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان، گزارش کمیسیون ویژه درباره اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، گزارش کمیسیون انرژی در مورد عدم اجرای بند «ه» تبصره ۶ قانون بودجه در خصوص پرداخت عوارض برق اشاره کرد.

لاریجانی ادامه داد: کمیسیون اصل ۹۰ در بعد نظارت براساس شکایات ۵۴۷۵ مورد را مورد رسیدگی قرار داد. ۱۲ فقره گزارش را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد و سه مورد از گزارشات تخلفات کشف شده را به قوه قضاییه ارجاع داد. علاوه بر این ۱۴۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در ۷۶ مجموعه و هیات و شورای ملی به عنوان ناظر حضور پیدا کردند و در طول سال در جلسات شرکت کرده و گزارشاتی را ارائه دادند. همچنین ۲۷۹ نماینده در ۱۸۶ هیات، کمیته و شورای استانی در کشور به عنوان ناظر فعال بودند. انتخابات شوراها نیز با نظارت مجلس انجام شد باید توجه کنیم که این موضوع خود کار سنگینی بود.

وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی از طریق دیوان محاسبات مستمرا بر عملکرد مالی کشور نظارت کرد. مجموعا ۴۷۰۶ گزارش حسابرسی ملی و استانی از سوی دیوان محاسبات ارائه شد. تعداد ۳۶۷۷ پرونده در دادسرای دیوان محاسبات مطرح شد. همچنین ۷۸ هزار میلیارد ریال اخذ شده و به حساب خزانه کشور واریز شد. در تنقیح قوانین در این دوره نیز مجلس گام بسیار مهمی برداشت با بررسی کارشناسی معاونت قوانین و تصویب در کمیسیون مربوطه و نهایتا تصویب در مجلس شورای اسلامی در سه مرحله بیش از ۱۵۰۰ قانون بررسی و نسخ شد. همچنین ۶ طرح تنقیحی مربوط به حوزه انتخابات، حوزه معدن، حوزه محیط زیست، حوزه ورزش، حوزه احزاب سیاسی، حوزه شوراها و شهرداری‌ها به نتیجه رسید و در نوبت صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. در حوزه تنقیحی در کمیسیون‌ها سه طرح درباره صنعت، تجارت و بازارهای مالی در حال بررسی است. همچنین دو طرح تنقیحی در حال تهیه در معاونت قوانین است.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با تحقیقات محققانه مرکز پژوهش‌های مجلس یکی از مراکز محل اتکا در تصمیم‌گیری کشور بوده است و رهبری معظم در دیدار با نمایندگان، پژوهش‌های این مرکز را ستایش نمود. علاوه بر همکاری با کمیسیون‌ها در بررسی طرح‌ها، گزارش‌های نظارتی دقیقی ارائه کرد. در این دوره از مجلس هر ساله با ارائه‌ی کتاب سال اقتصاد ایران تصویری روشن از وضعیت اقتصادی مدون کرد. در زمینه‌های مهم اقتصادی چالش‌های آن و نیازهای کمیسیون‌ها مستمرا گزارشی علمی ارائه کرد.

لاریجانی اضافه کرد: اینها صرفا بخشی از خدمات مجلس شورای اسلامی بوده است تمام این موارد جدا از خدماتی است که نمایندگان مجلس در حوزه انتخابیه خود انجام می‌دهند. دغدغه‌ای که نمایندگان در آبادی مناطق حوزه انتخابیه خود دارند قابل توجه است. آنها تلاش می‌کنند با وجود مشکلات کشور وضعیت مناطق خود را آباد کنند. این موضوع بسیار ارزشمند و ستودنی است. هر یک از نمایندگان و چه مجمع استانی آنها در پیگیری مسائلی که منجر به آبادانی و رفع مشکل مردم باشد اصرار زیادی دارند که این خود تحسین‌برانگیز است. گرچه ممکن است گفته شود وظیفه نمایندگان تدوین قوانین و نظارت بر آن است ولی ارتباط مستقیم با مردم و رفع حوایج آنها مخصوصا در این شرایط سخت بسیار مهم است و نمایندگان مردم بخشی از زندگی شخصی خود را صرف امور مناطق کرده‌اند.

وی اظهار کرد: به کرات مشاهده کردم هر مساله‌ی مهمی که در کشور نیاز به مداخله مجلس شورای اسلامی داشته است خود نمایندگان با دغدغه ملی قصد داشتند موضوع را در مجلس مطرح کنند تا مشکل رفع شود. به هیچ وجه به صلاح کشور نیست که برای انتخابات، جریانات سیاسی، خدمات رکن اصلی مردم‌سالاری کشور را در انظار مردم تباه جلوه دهند. دشمنان به اندازه کافی در این زمینه تلاش می‌کنند لزومی ندارد عده‌ای لشگر آنها شوند. مرحوم مدرس می‌گوید مجلس مرکز ثقل و نقطه قضا و قدر مملکت ایران است. هیچ وطن‌پرست و وطن‌دوستی و هیچ آزادی‌خواهی مرکز قضا و قدر کشور را تخریب و تحقیر نمی‌کند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خیرخواهانه می‌گویم تهدید، تخریب و تحقیر مجلس ظلم به مردم‌سالاری و انقلاب است و کسانی که چنین کنند براساس سنت الهی بد عاقبتی پیدا می‌کنند. در این حوزه می‌توان به بنی‌صدر اشاره کرد. یک نکته روشنی هم وجود دارد که باید به آن توجه کرد عده‌ای تصور می‌کنند هرچه در کاستی‌ها مبالغه کنند و آن را به سیاه‌نمایی بزرگ تبدیل کنند برای جریان سیاسی خود امید پیروزی خلق می‌کنند. این روش فرصت‌طلبانه برای بی‌هنران کارکرد دارد، اما از نظر منطق حکمرانی به کلی غلط است. هنر حکمرانی در این است که با ایجاد فضای امیدواری و با ایجاد انتظارات معقول و دست‌یافتنی پیشرفت کشور را گام به گام جلو ببرد چرا که توسعه کشور به عزم عمومی نیاز دارد و عزم عمومی در یک مسیر امیدوارکننده به سوی هدفی مشخص حاصل می‌شود نه در فضایی یأس آلود. این رفتارها ظلم به نظام و افراد خدمت‌گزار است.

لاریجانی در پایان با اشاره به فرازی دیگر از فریاد غربت فاطمه (س) گفت: حضرت زهرا (س) در خطبه خویش فرمود خداوند عدل را برای نظم و انضباط دل‌ها قرار داد. پیشرفت و همگرایی و توفیق یک ملت در گروی رفتار در تمام حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی عادلانه است. امیدواریم ایام دهه فجر انقلاب اسلامی که یادآور مجاهدت‌های شهدای گرانقدر نظیر شهید حاج قاسم سلیمانی است مبنای وفاق و همدلی بیشتر آحاد ملت گردد و همین امر پشتوانه انتخاباتی ارزشمند شود.

  • نویسنده :
  • منبع : ایسنا