دو روزنامه مهم و تاثیر گذار در سیاست آمریکا همزمان در سرمقاله های خود خواستار رفع تحریم های ایران شدند.

در پی افزایش فشار بین المللی درباره رفع تحریم های ایران، این روزها رسانه های خبری نیز به جمع مدافعان رفع تحریم ایران پیوسته اند همزمان با دیپلماسی پویای سیاست خارجی دیپلماسی عمومی نیز در سراسر جهان فعال شده و خواستار این است که در پی این بحران جهانی ایالات متحده برای روند درمان و پیشگیر از شیوع بیشتر این ویروس در ایران با رفع تحریم ها موافقت کند. این در حالی است که وزیر خارجه کشورمان روزانه از اغاز شیوع این ویروس در ایران لابی ها و رایزنی ها را برای رفع تحریم آغاز کرده است.

درخواست دو روزنامه معتبر از کاخ سفید

در ادامه تلاش ها برای فعال کردن دیپلماسی عمومی در سراسر جهان پس از کمپین های بسیار و اقدام سفرای کشورمان در نمایندگی های ایران در سراسر جهان، امروز دو روزنامه مهم ایالات متحده همزمان در سرمقاله های خود خواستار رفع تحریم علیه ایران شدند. واشنگتن پست و نیویورک تایمز که دو روزنامه سنتی و قدیمی ترین رسانه خبری این کشور هستند و همیشه در سیاستگذاری داخلی و خارجی آمریکا نقش بسزایی داشته اند خطاب به کاخ سفید خواستار لغو فوری تحریم ها شده اند.

روزنامه نیویورک تایمز تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران را غیراخلاقی توصیف و تاکید کرد که بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا زمان مناسبی برای برداشتن تحریم‌های علیه جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش ایرنا، این رسانه آمریکایی با اشاره به فشار ناشی از تحریم ها در ایران در شرایط شیوع کرونا این سوال را مطرح کرده که آیا آمریکا باید تحریم هایش علیه این کشور را تشدید کند به این امید که راهبرد «فشار حداکثری» در نهایت تهران را وادار به تسلیم شدن در برابر خواسته های واشنگتن کند؟ یا این که تحریم ها را کاهش دهد تا به ایرانی ها کمک کند؟

معلوم است که گزینه درست کدام است. رفتارهای دلسوزانه در شرایط بحران سیاست خارجی خوبی است و در این مورد خاص می تواند به ترامپ کمک کند.

این رسانه آمریکایی با اشاره به اقدام جدید دولت ترامپ در تشدید تحریم های ایران و بیانیه استیو منوچین وزیر خزانه داری آمریکا در تاکید تداوم اقدامات آمریکا علیه کسانی که به ایران کمک می کنند نوشت، منوچین می گوید کشورش متعهد است کمک های انسان دوستانه در حمایت از مردم ایران را تسهیل می کند. او مدعی است که تحریم ها مانع چنین کمک هایی نمی شود.

چنین استدلال هایی در شرایط دشوار کنونی عجیب است.

ایران از صندوق بین المللی پول درخواست وام فوری ۵ میلیارد دلاری کرده و فهرستی از تجهیزات اساسی  از دستکش و ماسک گرفته تا دستگاه های کمک تنفسی قابل حمل را ارائه داده است. باید همه این تجهیزات فورا در اختیار ایران قرار گیرد.

این رسانه افزود، دولت ترامپ مدعی است که انتقال تجهیزات پزشکی به ایران را تسهیل کرده است اما واردکنندگان می گویند مشکلات عمده ای در یافتن بانک هایی دارند که با توجه به فرایند تامین مالی تجاری علاقه مند به همکاری هستند.

در هر صورت افزایش تحریم های ایران با توجه به مشکلات ایران در مقابله با بحران کرونا از نظر اخلاقی نادرست است.

این رسانه افزود: دولت ترامپ باید از این بحران به عنوان یک فرصت دیپلماتیک استفاده کند. آمریکا باید در پیشنهاد کمک به ایران پیشتاز باشد. این به معنای ارسال تجهیزات پزشکی مانند دستگاه های تنفس مصنوعی نیست بلکه آمریکا باید راه را برای ارائه وام صندوق بین المللی پول هموار کند.

آمریکا همچنین می تواند کارشناسانی برای ارائه کمک های فنی اعزام کند؛ اقدامی که همچنین به نفع مقام های پزشکی آمریکا برای کسب تجربه درباره همه گیری کرونا است. دولت ترامپ همچنین باید تحریم های ایران را برای یک دوره محدود بردارد یا کاهش دهد و پیشنهاد کمک فنی به تهران دهد. چنین روندی در بهترین شکل می تواند تنش دو کشور را کاهش دهد.

اسنادی وجود ندارد که نشان دهد، راهبرد آمریکا در اعمال سیاست فشار حداکثری توانسته به دولت آمریکا برای تحقق اهداف کمک کند.

این رسانه تعلیق تحریم ها، تسهیل اعطای وام صندوق بین المللی به ایران و ارائه کمک واقعی، اقداماتی است که آمریکا باید برخلاف گزینه دیگر یعنی ادامه و تشدید تحریم ها، انجام دهد.

روزنامه واشنگتن پست  نیز در سرمقاله خود با انتقاد از اقدامات دولت آمریکا در تحریم شرکت‌های مرتبط با صنعت پتروشیمی ایران نوشت: آمریکا باید به جای چنین اقداماتی به کنترل همه‌گیری ویروس کرونا در ایران کمک کند.

این روزنامه آمریکایی افزود: آمریکا تلاش کرده تحریم های ایران را تشدید کند. هفته گذشته چند شرکت دخیل در صنایع پتروشیمی ایران هدف تحریم ها قرار گرفتند.

واشنگتن پست نوشت:رهبر ایران تحریم های آمریکا را مانع مبارزه این کشور با همه گیری  کرونا توصیف کرده و گفته که آمریکا در تولید این ویروس نقش داشته است. این در حالیست که مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا مدعی است تهران درباره دامنه شیوع این ویروس دروغ می گوید.

این رسانه افزود: در شرایط بحران انسانی فوق العاده، دولت ترامپ سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را تشدید کرده است تا شرایط دشوار جمعیت ۸۰ میلیون نفری این کشور را افزایش دهد اما این راهبرد چه هدفی را دنبال می کند؟

مردم عادی ایران و دیگر کشورها، آمریکا را در سخت تر کردن مبارزه با همه گیری کرونا در ایران مقصر می دادند. این شامل کشورهای متحد آمریکا نیز می شود. بریتانیا در بین دیگر کشورها خواستار رفع تحریم ها شده است.

پمپئو مدعی است به ایران پیشنهادکمک پزشکی به ایران شده است اما ایران آن را رد کرده است و تحریم ها واردات مواد غذایی یا دارو را هدف قرار نمی دهد اما اقدامات آمریکا برای محدود کردن تامین مالی، شرکت های بیمه و کشتیرانی در جلوگیری از این امر موثر است.

این رسانه به نقل از کارشناسان نوشت چند شرکت تامین کننده تجهیزات پزشکی ارسال محموله به ایران را متوقف کرده اند.

این رسانه نتیجه گرفت: رویکرد تقابلی ترامپ نتوانسته به اهداف خود برسد و شیوع ویروس کرونا فرصتی به او می دهد تا این روند را اصلاح کند.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا