نگرانی‌ها از خسارت سیلاب‌ها در مقابل حرم مطهر بیش از آنکه مربوط به حجم بارش‌ها باشد٬ مربوط به دخل و تصرف‌ها در رودخانه است

نزدیک دو روز که قم بارانی است و مدیرکل بحران می‌گوید در ۳۶ ساعت آینده٬ بارش‌های شدیدتری به صورت رگباری و متناوب وجود خواهد داشت.
از روزهای گذشته هشدار سیل در قم به صورت جدی‌تر بیان شده. گفته شده دبی قمرود مقابل حرم مطهر به 350 متر مکعب بر ثانیه خواهد رسید این درحالی است که قمرود در این مکان بیش از 250 متر مکعب در ثانیه ظرفیت ندارد.
ناگفته پیداست که نگرانی‌ها از خسارت سیلاب‌ها در مقابل حرم مطهر بیش از آنکه مربوط به حجم بارش‌ها باشد٬ مربوط به دخل و تصرف‌ها در مقابل رودخانه است. ساخت صحن جوادالائمه به تنهایی یکی از این دخل و تصرف‌ها محسوب می‌شود که خطرپذیری حرم را بالا برده. با این حال گفته می‌شود این صحن طوری ساخته شده که بتواند سیلاب را از خود عبور دهد اما الحاقاتی که در سالهای اخیر به آن اضافه شده را چطور باید تفسیر کرد؟
وضعیت جوی و آمار آورد رودخانه‌ها نشان میدهد که فعلا جای نگرانی نیست و سیلاب فعلا اطراف حرم مطهر را تهدید نمی‌کند اما تقریبا تمام افراد مرتبط با مدیریت بحران می‌دانند که فعلا یک خطر بزرگ از سر قم گذشته است.
بیش از یک سال است که روزنامه 19 دی درباره ساخت و سازهای صحن جوادالائمه هشدار می‌دهد. این ساخت و سازها به جز اینکه به سیما و منظر حرم مطهر آسیب زده٬ خطر آسیب در برابر سیل را نیز چند برابر کرده است. از طرفی ساخت سوله‌های متعدد در انتهای این صحن همچنان ادامه دارد. اگر بارندگی این روزها منجر به بروز آسیبی در حرم مطهر شود٬ افکار عمومی متولیان این ساخت و سازها را مسبب این خسارات خواهند دانست

  • نویسنده :
  • منبع :