19 دی: به دنبال گرانی ارز، بسیاری از فروشندگان خودرو دست از فروش کشیده و منتظر تعیین تکلیف قیمت دلار هستند. گشتی در بازار نشان می‌دهد که خودروهای خارجی ظرف مدت ۳ روز بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان گران تر شده‌اند.

گرانی دلار، معاملات در بازار خودرو قفل کرد. سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو به بازار می‌گوید: بیشتر فروشنده‌ها دست از فروش کشیده و در بازار خبری از فروش خودرو نیست. به گفته او، بیشتر فعالان بازار منتظر تعیین تکلیف قیمت ارز در بازار بوده و جز کسانی که ناچار به فروش نباشند، کسی حاضر به معامله نیست، با این وجود قیمت‌ها مدام در حال افزایش است. به طوری که پراید تنها ۳ میلیون تومان با قیمت ۹۰ میلیون تومانی فاصله دارد و تیبا ۲ هم در آستانه رسیدن به ۱۰۰ میلیون تومان قرار گرفته است. آنگونه که فعالان بازار می‌گویند قیمت خودروهای خارجی در ۳ روز گذشته بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان گرانتر شده است.

سرپرست جدید هم از پس بازار خودرو برنیامد

اما روند صعودی قیمت خودرو در شرایطی همچنان ادامه دارد که سکاندار ساختمان سمیه به آماری از رشد تولید دلخوش کرده است. حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت که امروز به جمع بهارستان نشین‌ها رفته بود، اعلام کرد که بعد از دو سال رشد منفی، تولید خودرو در خرداد ۸ درصد مثبت شد. این در حالی است که تحویل خودروها، ۵۵ درصد افزایش یافته و خودروهای ناقص کف کارخانه نیز ۷۱ درصد کم شده است.

او در حالی از افزایش تولید خودرو به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه تا پایان امسال خبر می‌دهد که فعالان بازار معتقدند خودروهای عرضه شده در بازار به قدری محدود بوده که تاثیری در کنترل قیمت‌ها نتوانسته داشته باشد. اما فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: تا زمانی که تورم در اقتصاد ایران وجود دارد، هرچقدر هم عرضه بیشتر باشد فایده ای ندارد.

به گفته او، مشکل امروز بازار خودرو، ناشی از افزایش نقدینگی و البته کاهش ارزش پول ملی است. بی ثباتی در اقتصاد موجب شده که مردم به دنبال تبدیل ریال خود به هر دارایی باشند. این روزها به نظر می رسد که حتی نگه داشتن سیب زمینی و پیاز هم بهتر از داشتن ریال است.

این کارشناس صنعت خودرو که راهکار مدیریت بازار را خروج دولت و آزادسازی واردات و قیمت گذاری بر اساس نظام عرضه و تقاضا می‌داند، گفت: مراسم قرعه‌کشی نشان داد که دولت خود تمایل به حفظ رانت در این بازار دارد و مشکل این بازار به این زودی حل شدنی نیست.

از پراید ۸۷ میلیونی تا سراتو ۵۵۸ میلیونی

بر اساس آماری که وزارت صمت اعلام کرده، طی سه ماهه اول امسال ۲۱۶ هزار و ۸۴۱ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸.۷ درصد رشد داشته است.
در این مدت تولید سواری در کشور با رشد ۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۰۰ هزار و ۲۸۷ دستگاه رسید. موتمنی اما می‌گوید با دلیل انباشت تقاضایی که از سال‌های گذشته در بازار وجود دارد، افزایش تولید و عرضه نتوانسته در کنترل قیمت‌ها موثر باشد.

بر اساس آنچه فعالان بازار اعلام کرده‌اند در حال حاضر هر دستگاه پراید ۱۱۱ و پراید ۱۵۱ به قیمت ۸۷ میلیون تومان فروخته می‌شود. در این روزهایی که بهای دلار در آستانه ۲۲ هزار تومان قرار گرفته، تیبا معمولی را به قیمت ۹۰ میلیون تومان و تیبا ۲ را ۹۸ میلیون تومان قیمت خورده است.

فروشندگان برای خودروهای ۲۰۶ تیپ ۲ رقم ۱۴۴ میلیون تومانی، برای ۲۰۶ تیپ پنج ۱۷۸ میلیونی، برای پژو پارس رقم ۱۵۷ میلیون تومان، سمند ال ایکس ۱۳۵ میلیون تومان قیمت تعیین کرده اند. رییس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل می‌گویند که در خودروهایی که به نوعی مونتاژی هستند رشد قیمت‌ها شیب تندتری داشته است. به عنوان مثال سراتو ۵۵۸ میلیون تومان، ‌هایما اس ۷ حدود ۴۷۰ میلیون تومان، جک اس ۵ با قیمت ۴۵۸ میلیون تومان و پژو ۲۰۰۸ با قیمت ۶۱۰ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد.

  • نویسنده :
  • منبع : بازار