19 دی: دیپلمات بلندپایه اوکراینی از حضور و مشارکت کارشناسان این کشور در فرآیند رمزگشایی جعبه‌های سیاه هواپیمای مسافربری که در ایران سقوط کرد، خبر داد.

یوهن ینین (Yevhen Yenin) معاون وزیر امور خارجه اوکراین به تلویزیون «اوکراین ۲۴» گفت که ایران اعلام کرده است ۲۰ ژوئیه (۳۰ تیر) جعبه‌های سیاه هواپیمای سرنگون شده را به فرانسه ارسال میکند.

به گزارش امروز تارنمای خبری اوکراینی «یونیان»، ینین افزود: دو روز پیش مسئولان فرانسوی رضایت خود در مورد پیوستن دو کارشناس ما به گروه تحقیقات فنی و شرکت در فرآیند (رمزگشایی جعبه‌های سیاه) را اعلام کردند.

این دیپلمات بلندپایه افزود که کشورهای آسیب دیده پرواز ۷۵۲ هواپیمایی بین المللی اوکراین بالاخره بر سر مواضع و رویکرد خود در مذاکرات با طرف ایرانی و مسئول دانستن ایران در قبال غرامت خانواده‌های جانباختگان توافق کردند. طرف اوکراینی نیز به دنبال آن است که هواپیمایی بین المللی اوکراین غرامت خود را دریافت کند.

وی در زمینه زمان پرداخت غرامت به خانواده‌های اوکراینی گفت: در این مرحله تحقیقات فنی هنوز کامل نشده و اگر مداخله غیرقانونی را تائید کند، می‌توان وارد مرحله دوم فرآیند مذاکرات و تخمین دقیق‌تر میزان غرامت شد. هنوز زود است که در مورد در مورد چیزی صحبت کرد.

پیش‌تر اعلام شده بود که کانادا نیز تیمی از کارشناسان را برای مشارکت در بازخوانی جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی به فرانسه اعزام می‌کند.

آژانس بازرسی امنیت پروازی فرانسه نیز خبر داده که کار فنی روی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی از ۳۰ تیر آغاز می‌شود.

در همین حال، «فرانسوا فیلیپ شامپاین» وزیر امور خارجه و «مارک گارنو» وزیر ترابری کانادا در بیانیه مشترکی از تصمیم ایران برای ارسال جعبه سیاه هواپیمایی اوکراینی به فرانسه استقبال کردند.

یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی بین‌المللی اوکراین با شماره پرواز ۷۵۲ با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پرواز، ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه صبح چهارشنبه ۱۸ دی سال ۹۸ از فرودگاه امام (ره) به مقصد کی‌یف پرواز کرد که ۶ دقیقه بعد به دلیل شلیک غیر عمد پدافند هوایی در حوالی صباشهر از توابع استان تهران سقوط کرد و سرنشینان آن جان باختند.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا