19 دی: مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز گفت: با ثبت جهش ۲.۲ درصدی تولید گاز در سه ماه نخست امسال، ظرفیت پالایش گاز کشور از مرز یک میلیارد مترمکعب در روز عبور کرد.

«مسعود زردویان» درباره آخرین وضعیت افزایش تولید گاز ایران در سال «جهش تولید»، گفت: در حال حاضر، ظرفیت فرآورش گاز در پالایشگاه‌های کشور به حدود یک میلیارد و ۳۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه در سه ماه نخست امسال حجم تولید تجمعی گاز کشور با وجود آغاز تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها افزایش داشته است، تصریح کرد: تولید تجمعی گاز در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته جهشی ۲.۲ درصدی را تجربه می‌کند.

این مقام مسوول با اشاره به دستورات صریح مدیرعامل شرکت ملی گاز برای ایجاد توازن بین تولید و آغاز تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های گاز کشور، اظهار کرد: در این راستا، با برنامه‌ریزی هدفمند در کنار تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها، نیاز صنایع، پتروشیمی‌ها، نیروگاه‌ها و بازارهای صادراتی به گاز تامین شده و کوچکترین اختلالی در فرآیند تامین و توزیع گاز با وجود تعمیرات پالایشگاه‌ها وجود ندارد.

وی با اشاره به هماهنگی شرکت ملی نفت و گاز برای افزایش تولید گاز، از آمادگی دریافت گاز بیشتر در پالایشگاه‌ها خبر داد و افزود: در شرایط فعلی معادل ۱۰۰ میلیون مترمکعب ظرفیت پالایشی بیشتر در پالایشگاه‌های کشور وجود دارد و در صورت تامین و ارسال خوراک گاز از بالادستی امکان فرآورش بیشتر گاز نیز ممکن است.

زردویان همچنین تاکید کرد: به منظور اندازه‌گیری کمی و کیفی گاز تجهیزات پیشرفته‌ای در پالایشگاه‌های کشور نصب شده و هرگونه گازی که از پالایشگاه‌ها به مبادی مصرف ارسال می‌شود با هماهنگی معاونت و مدیریت‌های ذی ربط وزارت نفت از نظر کمی و کیفی محاسبه و مورد پایش قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در پالایشگاه ها سبد متنوعی از انواع محصولات ارزشمند گازی شامل اتان، پروپان، بوتان، میعانات گازی و گوگرد تولید و عرضه می‌شود، بیان کرد: در شرکت ملی گاز ایران برای هر محصول، یک بازه مجاز استانداردی وجود دارد و استانداردهای گاز یکی از سخت‌گیرانه‌ترین استانداردهای موجود در جهان است.

زردویان در ادامه با یادآوری اینکه در هفت ماه نخست سال برای ۱۸ پالایشگاهی که در حال حاضر، عملیاتی هستند، یک برنامه فشرده‌ تعمیرات اساسی تعریف و اجرا می‌شود، تبیین کرد: در این مدت، تمام بازدیدهای دوره‌ای برای اطمینان از عملکرد دستگاه‌ها را با توجه به مسایل ایمنی صنعت گاز که لزوم آن به شدت توصیه می‌شود، انجام شده، ضمن آن که تعمیرات لازم هم در همین دوره انجام می‌شود.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران، افزود: با توجه به تمهیدات و ارزیابی‌های ریسکی که برای تجهیزات انجام داده و روش‌هایی که برای این کار انتخاب شده و بازرسی‌های فنی که حتی‌الامکان توانسته‌ایم از تجهیزات روز دنیا و شرایط جدید بهره‌مند شویم، این میزان طی این سال‌ها و در حین عملیات، مدام بهبود یافته و هم اکنون توانسته‌ایم کمترین زمان ممکن را به آن تخصیص دهیم تا بتوانیم بیشترین میزان تولید را داشته باشیم.

این مقام مسوول تاکید کرد: برنامه‌ریزی شده در سال ۱۴۰۰ تعداد پالایشگاه‌های گاز کشور از ۱۸ پالایشگاه موجود به ۱۹ پالایشگاه افزایش یابد.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا