19 دی: سخنگوی دولت بیان دیدگاه‌های انتقادی را نشان دهنده سرزندگی و مردم سالاری در کشور عنوان کرد و گفت: اختلاف نظر مسوولان باید در جهت آسایش و آرامش مردم باشد.

علی ربیعی در نشست خبری روز سه شنبه با اصحاب رسانه، کرونا را همچنان موضوع اصلی دولت و جامعه عنوان کرد و گفت: گزارش‌هایی درباره مقابله با کرونا در کمیته‌ها و جلسات ستاد ملی کرونا مطرح و در این زمینه اطلاع رسانی شده است.

وی ادامه داد: در این مدت گسترش مهارت‌های علمی در حوزه‌های دانش بنیان، راه اندازی ساختارهای کلنیکی پزشکی، اجتماعی شدن نظام سلامت، همراه شدن مردم با رعایت پروتکلی را داشتیم و به رغم افزایش میزان مبتلایان، کاهش مرگ و میر را شاهد بودیم.

سخنگوی دولت با اشاره به نگرانی ستاد کرونا از تداوم و روهم افتادگی آن با آنفلوآنزا در پاییز پیش رو، اظهار کرد: پیش بینی برای اتمام بیماری کرونا فعلا وجود ندارد، افزایش تخت‌های بیمارستانی و زیرساخت‌ها همچنان ادامه دارد و کمبودی در این زمینه نداریم.

ربیعی یادآورشد: اساسا از تخت‌هایی که نیروهای مسلح برای مقابله با کرونا در نظر گرفتند بهره برداری نشد. ضمن اینکه ۸ هزار تخت قرار است تا پایان دولت تکمیل و بهره‌برداری شود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری عادی گرفتن ویروس کرونا و حضور در تجمعات غیرضرور را عامل اصلی در همه استان‌های درگیر دانست و گفت: درست است که اپیدمی در برخی استان‌ها دیرتر رفته اما شواهد نشان می‌دهد رعایت نکردن، بی اهمیت جلوه دادن و به نوعی شاید خستگی جامعه از آثار روحی و روانی کرونا و برهم زدن پروتکل‌ها عامل گسترش این بیماری شده است.

وی افزود: توانایی نظام سلامت و درمان و همکاری مردم با نظام سلامت دو عامل موفقیت ما در مدیریت کرونا بود، بنابراین در هر جلسه این بحث دوباره مطرح می شود تا تصمیماتی علاوه بر فرهنگ‌سازی، به الزامات بر مراعات کردن هم گرفته شود و به همین لحاظ استفاده از ماسک اجباری شد.

ربیعی خاطرنشان کرد: مطالعات نشان می‌دهد استفاده از ماسک طرفین ۹۹ درصد از انتقال ویروس کرونا جلوگیری می‌کند و اگر هر دو طرف از ماسک استفاده کرده باشند، امکان درگیر شدن و شیوع بسیار پایین است.

سخنگوی دولت با انتقاد از کاهش مراعات سالمندان نسبت به ماه های اولیه شیوع ویروس کرونا، گفت: برای همین سالمندان بیشتر در معرض قرار گرفتند. طبق مصوبه ستاد کرونا، مشاغل گروه‌های ۳ و ۴ در شهرهای پرخطر ممنوع شد و در تهران هم برای برخی مشاغل تصمیم گیری خواهد شد.

وی اضافه کرد: مسئولیت برخی اماکن مانند مجموعه‌ها و پاساژها با مدیران این مجموعه‌ها است که در صورت تخلف، مجموعه متخلف یک هفته تعطیل می‌شود.

ربیعی بار دیگر گفت: پیش بینی برای اتمام کرونا نداریم و هیچ دارو و درمان مستقیم هم وجود ندارد و راه مقابله استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی است.

سخنگوی دولت همچنین از دستور رییس جمهوری برای برداشت قسط دوم صندوق توسعه ملی برای وزارت بهداشت خبر داد و گفت: ‌این موضوع در حال انجام است. مطالبات پرستاران هم باید پرداخت شود که آن هم توسط سازمان برنامه بودجه انجام شد و استخدامهایی هم باید در این زمینه انجام شود.

۲۷ میلیارد دلار ارز به کشور بازگردد

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری همچنین گفت: ۲۷ میلیارد دلار ارز باید از سال ۹۷ تا کنون به کشور برگشت داده می‌شد که این عدد هنوز برگشت داده نشده است.

سخنگوی دولت با تشکر از صادرکنندگانی که تعهدهای خود را در بازگشت ارز به موقع انجام دادند، افزود: صادرکنندگانی که برای بازگشت ارز از صادرات اقدام نکردند کارت بازرگانی آنها تا پایان تیرماه ۹۹ در صورت عمل نکردن به تعهدهای ارزی باطل می‌شود. البته واحدهای تولیدی از این اقدام مستثنی هستند و این اقدام مشمول اشخاصی است که هیچ بازپرداختی ارزی از صادرات خود نداشتند.

ربیعی با تاکید بر اینکه پس از هماهنگی با وزارت بازرگانی و وزارت صمت، ‌کمیته نظارت و تخصیص ارز، جلسات خود را با حضور نمایندگان قوه قضائیه و دادستانی کل کشور دنبال خواهد کرد،‌ گفت: در این جلسات صادرکنندگان دعوت خواهند شد و شیوه بازپرداخت ارز با حضور دادستان کل کشور تشریح می‌شود.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: دولت با تکثر دیدگاه‌ها در نگاه به مسائل کشور موافق است و از آن حمایت می کنیم. برنامه دولت همکاری با همه نهادها است. اما فکر می‌کنیم که ضمن حفظ بیان دیدگاه‌های انتقادی که نشان دهنده سرزندگی و مردم سالاری کشور است باید در روابط بین مسوولان به نحوی سخن گفته شود که برای جامعه امیدآفرین و نوید بخش باشد.

وی خاطرنشان کرد: کشور در سخت‌ترین شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است و باید با حفظ آداب که تخریب‌گرانه نباشد، سخن گفت.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما به مباحثه نیاز داریم. باید از منازعه پرهیز کنیم. مباحثه را به جای منازعه قرار دادن به همه کشور کمک خواهد کرد. به عبارت دیگر اختلاف نظر مسوولان باید در جهت آسایش و آرامش مردم باشد و نباید این احساس بوجود آید که اختلافی در ساخت قدرت وجود دارد.

ادامه دارد.......

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا