19 دی: دلار صرافی‌ها در حالی به دنبال قیمت بازار آزاد افتاده است که بازار آزاد پله پله در حال افزایش قیمت است.

قیمت‌ها این روزها در بازار ارز با نوسان و شیب قیمتی رو به بالا است اما این التهاب قیمتی به احتمال زیاد در اوائل ماه آینده فروکش می شود چرا که قرار است بخشی از ارز صادر کنندگان به کشور برگردد.

علاوه بر رشد میزان تقاضا برای ارز در بازار برخی نیز با هدف سودآوری بازار را متشنج کرده اند عده ای دیگر برای حفظ ارزش سرمایه هایشان پا به این بازار نهاده اند. بازاری که آینده آن نامشخص است و معلوم نیست سرمایه گذاران چنین بازاری به چه سرنوشتی دچار شود.

حراج ارز به بازار تبعات دارد

لطفعلی بخشی اقتصاددان و عضو هئیت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: کاهش شدید قیمت نفت و مشکلات تحریمی در کنار شیوع ویروس کرونا باعث شد تا منابع ارزی کشور کاهش یابد این کاهش منابع موجب ورود سرمایه گذاران به بازار ارز شد چرا که می دانند دولت در این شرایط نسبت به تامین نیاز ارز متقاضیانی که خیلی از آنها متقاضی واقعی نیستند چون گذشته نیست و سیاست حراج ارز را در پیش نمی گیرد.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان نیاید نسبت به آوردن ارزهای صادراتی بهانه بیاورند، اظهار داشت: اکنون که در شرایط جنگ اقتصادی هستیم کشور نیازمند این ارزهاست و نباید در بازگشت ارزهای صادراتی تعلل شود. چرا که بازگشت ارزهای صادراتی و عرضه آن به بازار قیمت انواع ارز سقوط می کند.

این اقتصاددان درباره رویکرد بازار ساز نسبت به پیروی قیمت از بازار آزاد، گفت: این اقدام بازار ساز اقدامی درست و بجاست چرا که بازار ساز با مشاهده قیمت ارز در بازار آزاد،به دنبال کنترل قیمت ها در بازار است و تلاش می کند تا با این شیوه روند رشد سرعت قیمت ها را بازار کند کند.

وی با بیان اینکه در مواقعی که منابع ارزی کشور کم است باید نسبت به عرضه آن به بازار برای تعادل قیمت ها وسواس عمل شود، گفت: عرضه ارز به بازار باید هوشمندانه صورت گیرد تا تبعات منفی آن دامنگیر اقتصاد نشود.

صرافی بانک‌ها ۱۰۰ تومان گران کردند

گفتنی است؛ هم‌اکنون قیمت دلار در صرافی‌های بانک‌ها ۲۲هزار و ۶۵۰ تومان و قیمت یورو ۲۴هزار و ۹۵۰ تومان تعیین شده است.

صرافی‌های بانک‌ها نیز امروز دلار را برای فروش به مردم با افزایش ۱۰۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۲ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۲ هزار و ۴۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

همچنین امروز قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها با افزایش ۱۰۰ تومانی نسبت به قیمت های پایانی روزکاری قبل ۲۴ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۲۴ هزار و ۶۵۰ تومان است.

همزمان با تشدید نوسانات در بازار آزاد، صرافی‌ ملی تا کنون در روز جاری طی دو نوبت نرخ ارز را افزایش داده است؛ معاملات نخست صبح امروز دلار با ۲۲ هزار و ۵۵۰ تومان و یورو با ۲۴ هزار و ۸۵۰ تومان در صرافی های بانکی قیمت گذاری شده بود.

علاوه بر این با افزایش چشم‌گیر قیمت ارز در بازار آزاد، بازار ساز قیمت‌ خرید و فروش ارز در صرافی‌های بانکی را به‌ صورت محسوسی افزایش داده و سعی کرده است قیمت‌ها نزدیک به بازار آزاد باشد.

  • نویسنده :
  • منبع : تحلیل بازار