19 دی: پزشکان برزیلی آزمایش واکسن کرونا بر روی انسان را آغاز کرده و از عوارض ناچیز این واکسن درعین توان ایجاد مصونیت بالا در افراد در برابر این ویروس خبر داده‌اند.

نوز واکسنی قطعی و مورد تائید سازمان جهانی بهداشت برای مقابله با کووید –۱۹ کشف و تولید نشده است، اما مراکز و موسسات تحقیقاتی در سراسر جهان به طور شبانه روز در تلاشند تا به این واکسن دست یابند.

در هفته های اخیر شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکای لاتین از اروپا پیشی گرفته و با بیش از ۲ میلیون و هفتصد هزار مبتلا پس از آمریکا، در رتبه دوم بیشترین مبتلایان به این بیماری قرار گرفته است.

این در حالی است که اروپا مجموعاً ۲ میلیون و ششصد بیمار ناشی از ویروس کرونا را گزارش داده است.

در این میان برخی کشورها همچون برزیل، پرو، شیلی و مکزیک با آمار بالایی از تعداد مبتلایان در رتبه های اول تا دهم قرار گرفته‌اند ولی در برخی کشورها مانند کوبا به دلیل اتخاذ تمهیدات به موقع و رعایت پروتکل های بهداشتی، شرایط مطلوبی از نظر میزان مبتلایان و روند نزولی شیوع کرونا مشاهده می‌شود.

برخی دولت‌های منطقه آمریکای لاتین برای متوقف کردن این ویروس شهرها را قرنطینه کرده و مراکز حمل و نقل بین‌المللی را بسته‌اند. این اقدامات در حالی صورت گرفته که تنش‌های سیاسی بین کشورهای آمریکای لاتین درباره این ویروس جدید شدت گرفته و رئیس جمهوری السالوادور، مکزیک را متهم کرده که اجازه می‌دهد تا افراد ناقل یا مبتلا به کرونا با هواپیما از مکزیکوسیتی به سمت سان سالوادور بروند، اما دولت مکزیک این اتهام را رد کرده است.

برزیل که بعد از آمریکا، بیشترین تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کووید - ۱۹ را ثبت کرده است، بعد از گذشت هفته ها با اتخاذ تدابیر جدید بهداشتی، به استفاده از واکسن چینی برای مقابله با ویروس کرونا روی آورده ‌است و حدود ۸۵۰ نفر در هفته اخیر به طور داوطلبانانه این واکسن جدید را آزمایش می کنند.

«ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهوری برزیل به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده و خبر ابتلای قطعی وی موجی از نگرانی‌ها را در برزیل به راه انداخته است. وی همواره به دلیل کم اهمیتی به تهدیدات ویروس کرونا به طور مکرر مورد انتقاد شدید قرار داشت.

تاکنون در برزیل یک میلیون و ۸۶۶ هزار و ۱۷۶ نفر به کووید–۱۹ مبتلا شده اند. از این تعداد ۷۲ هزار و ۱۵۱ نفر فوت کرده و یک میلیون و ۲۱۳ هزار و ۵۱۲ نفر بهبود یافته اند.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا