19 دی: رویترز ادعا کرد: "قاسم تاج‌الدین" تاجر لبنانی که به اتهام حمایت مالی از "حزب‌الله" لبنان در آمریکا زندانی بود، در پی مذاکرات مخفی بین تهران -واشنگتن آزاد و به بیروت بازگشت.

تاج‌الدین 65 ساله در سال 2018 به اتهام نقض تحریم‌های مالی آمریکا به 5 سال زندان و پرداخت 50 میلیون دلار محکوم شد.

این تاجر لبنانی که به اتهام حمایت مالی از حزب الله لبنان زندانی شده بود در ماه گذشته و با تماس‌های غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن از زندان آمریکا آزاد شد.

به گفته دفتر زندانیان فدرال آمریکا، "قاسم‌تاج‌الدین" در 11 ژوئن (22 خرداد) آزاد و در هفته گذشته وارد بیروت شد.

قاسم تاج‌الدین (راست) پس از آزادی در لبنان- AFP

ازادی تاجر لبنانی

دو منبع آگاه در این مورد اعلام کردند که مسیر آزادی تاجر لبنانی بسیار شبیه به آزادی "نزار زکا" بازرگان لبنانی و شهروند دائمی آمریکا از زندان‌های این کشور و "سم گودوین" از زندان‌های سوریه است.

یک دیپلمات در منطقه نیز به عنوان یکی از منابع آگاه این گزارش تبادل احتمالی آینده را بر سر 20 زندانی عنوان کرد. او افزود: تمام طرف‌های درگیر در حال آزمودن یکدیگر هستند زیرا اعتماد در حد صفر است.

منبع خاورمیانه‌ای رویترز در این باره گفت: آزادی تاج‌الدین مقدمه‌ای از مسیر گسترده تبادل است که بعدها در سطحی وسیع‌تر بین دو طرف اتفاق خواهد افتاد. این فرآیند ادامه خواهد یافت.

با این حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: تاج‌الدین به دلیل مشکلات جسمانی آزاد شده و گزارش‌ها مبنی بر مذاکرات پشت پرده در مورد آزادی او صحت ندارد.

"چیبلی مالات" وکیل تاج‌الدین نیز ارتباط آزادی وی با زندانیان دیگر را نفی کرد و افزود: آزادی او یک فرآیند کاملا قضایی بود.

در سال 2009، آمریکا تاج‌الدین را به عنوان یکی از مهم‌ترین حامیان مالی حزب‌الله که به عنوان یک گروه شیعه تحت حمایت ایران قرار دارند، معرفی کرد. آمریکا حزب الله لبنان را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده است. تاج‌الدین در سال 2017 در مراکش دستگیر و به آمریکا تحویل داده شد.

مالات وکیل تاج‌الدین در این باره گفت که موکلش همواره حمایت از حزب‌الله را انکار کرده است.

یک قاضی دستور آزادی تاج‌الدین را در 27 ماه می (7 خرداد) صادر و اعلام کرد که او باید دوره 14 روزه‌ای را به دلیل شیوع کرونا در قرنطینه بگذراند. دوره قرنطینه وی در "مریلند" آمریکا سپری شد.

دلایل آزادی این زندانی در آمریکا تا حدی محرمانه عنوان شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: دولت آمریکا با این آزادی مخالف بود اما به تصمیم دادگاه عمل کرد.

یک مقام ارشد در خاور میانه و یکی از مقامات برجسته دولتی لبنان و یک دیپلمات در منطقه به عنوان منابع آگاه رویترز در این باره گفتند، این آزادی نتیجه "توافق غیر مستقیم" بین تهران و واشنگتن است.

  • نویسنده :
  • منبع : عصر ایران