19 دی: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بین قانونگذاری و نظارت اولویت ما نظارت است و به دنبال مچ گیری نیستیم؛ بدنبال این نیستیم که چوب لای چرخ دولت بگذاریم.

محمدباقر قالیباف شامگاه سه‌شنبه در گفتگوی زنده تلویزیونی برای تبیین جزئیات «بسته اقتصاد مردمی مجلس»، اظهارداشت: انشالله در شرایط سخت کرونایی همه سلامت باشند و هموطنان عزیز در عافیت کامل باشند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه همواره قالیباف را به عنوان یک مدیر عملگرا می‌شناسند آیا این مسئله با حضور شما در مجلس تفاوتی دارد و یا خیر؟ گفت: به هرحال عمل گرایی و در میدان بودن و در بین مردم بودن عادت همیشگی بنده است. بنده افتخار می‌کنم که هر موقع و هر جا توفیق خدمت داشتم وظیفه خودم می‌دانستم که از نزدیک با مردم سخن بگویم و از نزدیک آنها را ببینم و درد آنها را با همه وجودم حس کنم تا بتوانم چاره اندیشی و خدمتگزاری درستی داشته باشم.

رئیس مجلس با بیان اینکه مجلس در رأس امور قرار دارد تاکید کرد: زمانی مجلس اثرگذار خواهد بود که با آن روحیه عمل گرایی به امور پرداخته شود؛ یعنی نمی‌شود نماینده مردم بود ولی در بین مردم نبود، نمی‌شود در حقیقت مشکلات مردم را در میدان ندید و در پشت اتاق‌های بسته نشست و تصمیم گرفت.

قالیباف با اشاره به اظهارات رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس بیان داشت: رهبری عنوان کردند که خود قانونگذاری یکی از نکاتی است که باید همه ما با آن توجه کنیم؛ لذا در این راستا قانونی که تدوین می‌شود باید به نفع مردم باشد. بنابراین آن قانون در حین اینکه اولویت مردم را مشخص می‌کند باید زمینه اجرا شدن هم داشته باشد.

وی تاکید کرد: قطعاً ضرورت دارد تا کار ستادی خوبی در این زمینه انجام شود و هم اینکه جلسات خوب و کارهایی در این زمینه پایه‌گذاری شود. واقعاً باید از پایین‌ترین سطوح از مناطق دور و همه جغرافیایی کشور در حقیقت بسیج شد و برای مشکلات چاره اندیشی کرد.

رئیس مجلس در ادامه با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با نمایندگان مجلس و تعبیر رهبری درباره مجلس یازدهم مبنی بر اینکه این مجلس مظهر امید و انتظار است، گفت: همان طور که اشاره کردید حضرت آقا در ملاقات ویدئو کنفرانسی که برقرار شد به این نکته اشاره کردند که به هر حال مردم به این مجلس دل بستند. حضرت آقا فرمودند که این مجلس بعد از انقلاب جز قوی‌ترین و در حقیقت انقلابی‌ترین مجالس است. بنابراین این موضوع مسئولیت ما را سنگین خواهد کرد.

وی بیان داشت: با این حال ما از این بابت خوشحالیم که توفیقی را پیدا کردیم که در چنین مجلسی و در شرایطی که مردم شرایط سختی را پشت سر می‌گذارند در این مجلس حاضر شویم. ما این مسئله را برای خودمان یک نعمت می‌دانیم که بتوانیم خدمتگزاران صادقی برای مردم باشیم.

تعامل ما با قوای دیگر قطعاً در چارچوب قوانین است

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نکته‌ای که باید بر روی آن دقت کنیم این است که نباید حرف و کلام نمایندگان در حد شعار باقی بماند و باید در حقیقت به حرف‌ها عمل کنیم و در عمل به مردم بکوشیم.

قالیباف با بیان اینکه انشالله می‌توانیم مسائل و مشکلات را به حول قوه الهی- آن بخش که بر عهده مجلس است در زمینه طرح‌ها و قانون گذاری - حل کنیم، اظهارداشت: در این راستا قوه مجریه و قوه قضائیه مکلفند قوانین مجلس را اجرا کنند و انشالله بتوانیم با کمک هم این مأموریت‌ها را جلو ببریم. البته ما هم آنها را همراهی خواهیم کرد.

رئیس مجلس با بیان اینکه با تعامل قوا باید رضایت حضرت آقا را به دست بیاوریم، گفت: بنده معتقدم رضایت حضرت آقا در این است که ما غمخوار درست مردم باشیم و مشکلات مردم را حل کنیم؛ لذا امیدوارم بتوانیم در این مسیر گام برداریم و بستر را مخصوصاً برای دولت فراهم کنیم تا در راستای حل مشکلات کشور اقدامات خود را عملیاتی کند.

قالیباف در ادامه با اشاره به تعامل مجلس با قوای دیگر گفت: ما در این ۵۰ روزی که از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد همه تلاشمان را کردیم که مجلس وظایف خودش را شکل دهد.

وی با اشاره به مسیرهای تعیین شده در آئین نامه داخلی مجلس درباره تشکیل کمیسیون‌ها بیان داشت: الحمدالله توانستیم در یک زمان مناسب و حداقلی کمیسیون‌ها مجلس را شکل دهیم. همچنین از این فرصت استفاده کردیم تا با مجموعه دوستان دولتی و وزرای محترم نشست‌هایی جهت تبادل نظر برگزار کنیم. در این مسیر وزرا در صحن و کمیسیون‌ها حضور پیدا کردند و گزارشی از وضعیت کشور درباره فرصت‌ها و مشکلات ارائه کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ویژگی‌های مجلس یازدهم، بیان داشت: یکی از ویژگی‌های مجلس یازدهم این است که قریب به ۱۸۰ نفر از این نمایندگان نوبت اولشان است که در مجلس حضور پیدا می‌کنند، البته در بین این نمایندگان افرادی هستند که از مدیران ارشد و سابقه کار در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف را در کارنامه دارند.

وی بیان داشت: البته بخشی از این مجلس را نیز جوانان تشکیل دادند که افرادی با تجربه هستند؛ لذا این نمایندگان با موضوعات کلان کشور در این مدت آشنا شدند و در پی این نشست‌ها مذاکراتی انجام شد. بنای ما تعامل کردن با قوای دیگر است و طبیعتاً باید به این سمت حرکت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس بر اساس قانون وظایفی بر عهده دارد گفت: تعامل ما با قوای دیگر قطعاً در چارچوب قوانین است و در حقیقت فلسفه وجودی همه ما این است که گره از مشکلات مردم باز کنیم. اگر تعامل می‌کنیم معنی اش این است که در این تعامل باید کاری انجام گیرد که یک کار مثمر ثمر باشد تا مشکلی از مردم مخصوصاً در موضوع اقتصادی بتواند در حقیقت رفع کند که اولویت اول مردم است لذا ما در مجلس اساس کار ما این است که این ارتباط را داشته باشیم. اما خوب طبیعتاً جایی که احساس کنیم کاری روی زمین مانده، قانون اجرا نشده و معطل مانده است طبیعتاً به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنیم.

وی گفت: اولویت ما در این مجلس بین قانونگذاری و نظارت، نظارت است؛ این نظارت هم یک نظارت میدانی است البته در این نظارت به دنبال مچ‌گیری و عیب و ایراد گیری نیستیم به دنبال این هستیم که کار به درستی انجام شود و در حقیقت به دنبال این نیستیم که چوبی در لای چرخ دولت بگذاریم بلکه به دنبال این هستیم که عصایی برای دولت باشیم تا گره‌ی از کار مردم حل شود اما اگر جای دیدیم که قانون بر روی زمین مانده و کاری انجام نشده است طبیعتاً در منافع مردم و کار مردم آنجا مماشات نمی‌کنیم و به وظیفه قانونی خود ادامه می‌دهیم.

مردم باید در جریان روند قانونگذاری قرار گیرند

قالیباف با اشاره به ۴ رویکردی که مجلس شورای اسلامی مورد توجه قرار می‌دهد اظهار داشت: ما معتقدیم که درون مجلس هم نیازمند تحول است و اگر می‌خواهیم در ابعاد مختلف چون قانونگذاری و نظارت به خوبی عمل کنیم، باید در ابتدا مجلس هم تحولاتی داشته باشد.

وی متذکر شد: مجلس در سال‌های اخیر در رأس امور نبود و علیرغم آنکه نمایندگان زحماتی کشیدند اما توقع و انتظار مردم از مجلس بیشتر بود و امروز مردم به مجلس امید دارند تا مشکلاتشان حل و فصل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در کارکردهای مجلس باید تحول ایجاد شود، تصریح کرد: چهار رویکرد باید در مجلس به صورت دقیق دنبال شود.

وی با بیان اینکه شفاف‌سازی اولین مؤلفه ای است که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: مجلس باید شفاف باشد به این معنا که هر تصمیمی که در مجلس گرفته می‌شود مردم حق دارند که در جریان آن قرار گیرند و مردم باید به صورت دقیق و شفاف در جریان مسائل مختلف مجلس قرار گیرند.

قالیباف افزود: برای مثال ما تاکید کردیم که کمیسیون‌های تخصصی مجلس روی هر موضوعی که بحث و بررسی انجام می‌دهند، باید افرادی که آن موضوع به آنان مربوط است، صحبت‌هایشان را به صورت حضوری و یا مجازی در اختیار اعضای کمیسیون قرار دهند و مردم باید در جریان روند قانونگذاری قرار گیرند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به رویکرد مردمی سازی گفت: اساس انقلاب اسلامی مردمی بوده است و در مسئله کرونا همه دیدیم که مردم به صحنه آمدند و این موضوع را مدیریت کردند که البته دولت و همچنین کادر پزشکی زحمات زیادی کشیدند و همه دیدیم که کادر پزشکی تا پای جان آمدند اما مردم هم در حوزه‌های مختلف نقش خود را به خوبی برای مدیریت این مسئله نشان دادند.

قالیباف تاکید کرد: مردمی سازی برای ما اهمیت زیادی دارد و در بسته اقتصاد مردمی هم پایه و اساس مردم هستند؛ چرا که هر جا مردم نباشند حتماً اشکالی در کار است.

باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات کشور حل و فصل شود

وی درباره هوشمند سازی گفت: این رویکرد به این معنا است که همه اقدامات ما در مجلس باید مبتنی بر فعالیت‌های نرم افزاری و کارهای الکترونیکی باشد که هم به مسئله شفافیت کمک می‌کند و هم دقت کار بالا می‌رود و در وقت صرفه جویی می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره رویکرد کارآمدسازی، اظهار داشت: ما باید به سمت تمرکززدایی حرکت کنیم. چرا که در حال حاضر نظام اداری و اجرایی ما عمدتاً محدود به یک جای خاص می‌شود و تمرکز گرایی در آن وجود دارد و همه چیز متمرکز است که این مسئله باعث ناکارآمدی‌هایی شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس باید چابک سازی کنیم تا فرآیندهای نظام اداری و اجرایی کشور روان سازی شود و بر این اساس این چهار رویکرد مذکور مبنای ما برای تحول در مجلس است.

قالیباف درباره بازه زمانی این چهار رویکرد گفت: چهار رویکردی که مطرح شد، در روح و در متن کار ما وجود دارد و پروژه نیست که تمام شود و هر تصمیمی که می‌گیریم این رویکردها مورد توجه قرار می‌گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از توضیح درباره بسته اقتصاد مردمی گفت: ناامیدی بزرگترین گناه است و با همه وجود اطمینان، امید و ایمان دارم که ما می‌توانیم بر مشکلاتمان فائق آییم.

وی بیان کرد: باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات کشور حل و فصل شود به این معنا که مجلس کار قانونی و نظارت خود را انجام دهد و دولت هم در میدان عمل وارد شود و با توجه به چهار رویکردی که گفته شد قطعاً ما می‌توانیم به ثبات اقتصادی برسیم.

قالیباف تاکید کرد: این ظرفیت و امکان در کشور وجود دارد و ما منابع مادی و انسانی زیادی داریم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و بر این اساس هیچ کار نشدنی وجود ندارد و ما می‌توانیم بر مشکلات فائق آییم.

اکثر مشکلات ما به ساختار بودجه باز می‌گردد

رئیس مجلس اظهار داشت: این بسته نتیجه زحمات و خرد جمعی است و قبل از شروع مجلس روی آن بحث شده بود. ما در این بسته اقتصاد مردمی که در حقیقت به نفع مردم است و ذینفع آن مردم هستند، اولین موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد، اصلاح ساختار بودجه است. اکثر مشکلات ما به همین ساختار بودجه باز می‌گردد.

قالیباف ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در ساختار بودجه داریم، این است که ما همیشه بودجه را با کسری بودجه بستیم و این مشکل ساز بوده و خلق پول کرده و به نظام بانکی فشار آورده است. چه زمانی که درآمد بالا و چه زمانی که درآمد پایین داشته‌ایم، ما بودجه را با کسری بسته‌ایم و نتیجه آن این بوده که امروز می‌بینیم ارزش پول ملی ما کاهش می‌یابد.

وی گفت: ما باید بودجه‌ای ببندیم که بین هزینه و درآمد تعادل ایجاد شود تا درآمد پایدار و هزینه مفید داشته باشیم. ما در برخی جاها هزینه مفید نداریم. بودجه باید منضبط شود و در چارچوب قانون هزینه باشد. بودجه هم در بخش ریالی و هم بخش ارزی باید بر اساس انضباط قانونی هزینه شود.

رئیس مجلس افزود: در ادامه اصلاح ساختار بودجه در بند دوم، ما نیازمند یک نوسازی در نظام مالیاتی هستیم و باید به گونه‌ای عمل کنیم که مالیات به نفع اکثریت مردم و به نفع حوزه تولید باشد. اگر تولید را با حوزه مالیات توجه و تقویت کردیم، مشکل حل می‌شود.

قالیباف عنوان کرد: بخشی از جامعه که درآمد باد آورده از مسکن، ارز، سفته بازی، طلا و مسکن که مشکلات مردم است دارد، مالیات نمی‌دهد. اما صنفی که زحمت می‌کشد، مالیات می‌دهد. در حوزه مالیات آفتی داریم که چون شفاف سازی و هوشمند سازی وجود ندارد، اطلاعات دقیق نداریم و نظام مالیاتی ما نظام ممیزی است، مشکل وجود دارد.

وی تصریح کرد: بحث اجرای سیاست‌های حمایتی فراگیر با اولویت طبقه محروم و مستضعف است. واقعیتی که وجود دارد این است که ما جامعه هدف که اولویت ما طبقه مستضعفین است را به درستی نشناخته‌ایم.

رئیس مجلس اظهار داشت: ما به درستی آنها را مورد ارزیابی قرار ندادیم. اگر چهار مؤلفه ای که عرض کردم را داشته باشیم، مشکل حل می‌شود و اگر هوشمند سازی و شفاف سازی صورت بگیرد، ما جامعه آماری را درست می‌شناسیم. ما می‌توانیم آنانی که دخل و خرجشان یکی نیست، را شناسایی کنیم. ما ۲۴ میلیون خانوار داریم که بعضاً مثلاً در همین بحث توزیع یارانه درست شناسایی نشده‌اند و اولویت‌ها در نظر گرفته نشده و عدالت اجرا نمی‌شود. ما باید سیاست‌های جبرانی را همگام با تورمی که بالا می‌رود و ریشه در کسری بودجه دارد، بالا ببریم.

قالیباف ادامه داد: ما باید جامعه هدف را درست بشناسیم. ما هم جامعه آماری برای حذف درآمد طبقه برخوردار نداشتیم و یا اگر داشتیم به درستی از آن استفاده نکردیم.

وی گفت: این همان جایی است که وظیفه ذاتی مجلس با نظارت دقیق باعث اجرای قانون می‌شود و اگر قانون مشکل دارد، آن را اصلاح می‌کند. اگر قانون وجود داشت و درست تصویب شده بود و ابلاغ شد، به مانند فرمایشات رهبر انقلاب باید مو به مو اجرا شود و این قانون در این بسته اقتصادی، اولویت با طبقه مستضعف است. البته با تورمی که پیش آمده، طبقه متوسط ما با چالش روبرو شده است.

باید به دانش بنیان‌ها و کسب و کارهای نوین توجه کنیم

رئیس مجلس افزود: نکته چهارم رونق در کسب و کار است. امسال هم که بحث جهش تولید است و تاکید بر حوزه اشتغال است، باید ما حذف انحصارات را پیگیری کرده و تسهیل در صدور مجوز را در پی بگیریم. ما در سیستم اداری می‌نشینیم و کسی که به دنبال مجوز است، بعضاً چند سال دنبال مجوز می‌دود تا بتواند یک مجوز بگیرد و این باید اصلاح شود.

قالیباف عنوان کرد: ما در حوزه کسب و کار و تولید باید به سمت حوزه نقدینگی برویم. ما باید در حوزه نقدینگی ورود کنیم. ما در اقیانوس نقدینگی که مشکل کشور ما شده، واقعاً در حوزه تولید کویر است. ما باید از بازار سرمایه به خدمت تولید بیاورم و این تحول را ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: نکته بعدی در بحث کسب و کار این است که باید به دانش بنیان‌ها و کسب و کارهای نوین توجه کنیم. حدود هفت الی ۱۰ سال دیگر برخی مشاغل کنونی دیگر نخواهند بود و به نوعی دیگر خواهند بود و نباید از آن عقب بمانیم.

رئیس مجلس اظهار داشت: نکته پنجم در بحث تغییر راهبرد در حوزه تجارت خارجی است. من در همان روز هم اشاره کردم که در حقیقت دستگاه دیپلماسی ما، وقتی به سمت تولید می‌رویم، دنبال ثبات اقتصادی و اقتصاد بدون نفت هستیم و وقتی دنبال اقتصاد مردمی هستیم، باید اساس صادرات و تولید باشد و بحث بازار بسیار مهم است. معتقدم که دستگاه دیپلماسی باید وزارت خارجه و تجارت بین الملل بشود. سفارت‌های ما در هر کجا هستند، مخصوصاً در منطقه، مخصوصاً در همسایگان و آسیا، باید از رویکرد سیاسی و امنیتی خود به رویکرد اقتصادی، سیاسی و امنیتی بروند و یک محور اقتصادی را پی بگیرند.

قالیباف ادامه داد: اگر به سفرای کشورهای بزرگ صادر کننده در کشور خودمان نگاه می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم که آنها محفل تبلیغ کالاهای تولید کشورشان شدند آیا سفارت ما این کار را دنبال می‌کند؟ باید این فرصت را فراهم کنیم و از خام فروشی جلوگیری کنیم. مزیت‌های که داریم نسبت به نیازهای همسایگان و کشورهای منطقه پی بگیریم تا ارز مورد نیاز کشور را تأمین کنیم.

وی گفت: این بسته اقتصاد مردمی است که ما ارائه کردیم و پنج محور داشت که این پنج محور را برشمردم.

رئیس مجلس در موضوع آرمان انقلاب و تلاش برای جبران عقب افتادگی از آنکه مورد تاکید رهبر انقلاب نیز هست، افزود: معتقدم که طبیعتاً باید با همین نکته‌هایی که در بسته اقتصاد مردمی برشمردم، کار را پیش ببریم. ما نتوانستیم با رویکرد مشخص، برنامه دقیق و با یک تفکر در اجرا در حوزه اقتصاد حرکت کنیم. ما فراز و نشیب داشته‌ایم. در برخی مواقع تصمیمات و سیاست‌های ما در حوزه اقتصاد با هم متضاد بوده‌اند.

قالیباف عنوان کرد: وقتی امسال سال جهش تولید است و باید کار تولید پیگیری شود، چرا تولید راه نمی‌افتد؟ چه بخشی مانع تولید می‌شود؟ سفته بازی عامل است. بازار ارز و طلا عامل است. مسکن و خودرو در همه دنیا کالای مصرفی هستند؛ ولی در کشور ما کالای سرمایه‌ای شده‌اند. تحولی که ما در حوزه سازماندهی مالیات گفتیم، دقیقاً همین جا است.

وی تصریح کرد: ما از یک کاسب جز، در این شرایط سخت مالیات می‌گیریم؛ ولی از کسی که صدها خانه خالی دارد و با آن سوداگری می‌کند، مالیات نمی‌گیریم. ما روز یکشنبه طرح دو فوریتی مربوط به اخذ مالیات از خانه‌های خالی را تصویب کردیم، کمیسیون تا همین امشب که من پیگیری می‌کردم، آماده است که فردا با حضور شورای نگهبان در دستور کار جلسه قرار بگیرد و انشالله تصویب بشود و دولت نیز آن را به کار ببندد.

شرکت‌هایی به بورس بیایند که ظرفیت داشته باشند

رئیس مجلس اظهار داشت: اینجا است که باید محکم بایستیم. قانون خوب باید اجرا شود و دولت نیز باید قانون را اجرا کند و ما نیز بر نظارت در روند اجرا مصمم هستیم. ما باید در تمامی بخش‌ها این کار را بکنیم. در بخش اشتغال و تولید واقعاً ظرفیت‌های بزرگی داریم. بازار بورس را نگاه کنید. ما باید حجم نقدینگی که وارد بورس می‌شود را باید به سمت پروژه‌های بزرگ، پتروشیمی‌ها، معادن، کانی‌ها و فلزات منتقل کنیم.

قالیباف ادامه داد: این بخش‌ها برای ما آورده دارند و هم شغل ایجاد می‌کنند، هم درآمد ارزی دارند و هم ثبات اقتصادی می‌آورند.

وی درباره نگرانی از بازار سرمایه و عدم رسیدن پول به تولید کننده واقعی، گفت: معتقدم از اینکه ما از حوزه بانک و بانکداری، سرمایه‌ها و نقدینگی سرگردان خارج شده و به سمت بازار سرمایه می‌رود، خوب است. حالا که این پول در بازار سرمایه وارد شده، امتیاز بزرگی است و باید این موضوع تقویت شود. با این حجم نقدینگی باید بازار را در بورس و فرابورس عمق ببخشیم.

رئیس مجلس افزود: عمق بخشی در بازار به این معنی است که دولت باید دارایی دولتی که سود ده هستند و شرایط ورود به بورس دارند را در بورس عرضه کند و پول مردم در بورس در واقع در شرکت‌هایی وارد شود که ظرفیت کار دارند. البته ما در مجلس نظارت دقیق می‌کنیم که شرکت‌هایی به بورس بیایند که ظرفیت داشته باشند و این گونه هم هست. باید زمینه را فراهم کنیم تا سود سهامی که به دست می‌آید نیز صرف سرمایه گذاری شود.

قالیباف عنوان کرد: چند صد پروژه بزرگ و بیش از ۶۰۰، ۷۰۰ هزار میلیارد تومان ما پروژه ناتمامی داریم که دولتی هستند و باید نقدینگی به سمت این پروژه‌ها برود. ما ۶۰ نوع در حوزه کانی‌ها و معادن ظرفیت داریم که همه سودآور هستند. ما باید این نقدینگی را به سمت این ظرفیت‌ها راهنمایی کنیم. اگر خدایی نکرده بورس را رها کنیم، ضرر می‌کنیم. ما باید از این فرصت استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: اگر می‌گوئید که چگونه عقب ماندگی را جبران کنیم، این فرصت‌ها پیش روی ما است. ما در مجلس شورای اسلامی مصمم هستیم تا کمک کنیم، نظارت کنیم و قانونی که دولت نیاز دارد را تصویب کنیم.

نقدینگی باید در مسیر تولید قرار گیرد

قالیباف با تاکید بر ضرورت هوشمند سازی فعالیت‌ها گفت: دیوان محاسبات نیز باید برخط باشد؛ به این شکل که آنان یک سال بعد گزارش می‌دهند که پولی در جایی به درستی مصرف نشده است و بر این اساس باید دیوان محاسبات هم هوشمندسازی شود.

وی تاکید کرد: ۴ رویکردی که ذکر شد باید هم درون مجلس و هم بیرون مجلس مورد توجه قرار گیرد و ما مصمم هستیم که این اتفاق رخ دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: در جلسه سران قوا درباره نابسامانی حوزه ارز مباحثی مطرح شد و به جمع‌بندی بسیار خوبی رسیدیم و قرار شد که هر سه قوه کمک کنیم و قوه قضائیه و قوه مقننه در خدمت دولت باشند تا بسته اقتصاد مردمی اجرایی شود که قطعاً در صورتی که اجرا شود در بخش ارز هم شاهد ثبات خواهیم بود.

قالیباف درباره علت نابسامانی بازار ارز گفت: برخی از صادرکنندگان، ارز صادرات را وارد کشور کردند و کالاهای اساسی را هم به کشور آوردند اما برخی از افراد ارز را نیاوردند که به جامعه ظلم کردند که باید مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و مواخذه شوند.

وی گفت: البته عده‌ای در زمینه صادرات خوش حساب بودند و باید کار آنان برای صادرات تسهیل شود اما کسانی که در این زمینه به قانون عمل نکردند باید جلوی آن گرفته شود چرا که بعضاً کالای قاچاق وارد کشور می‌کنند و بازار داخلی را به هم می‌ریزند.

قالیباف گفت: باید اساس کار توجه به تولید داخلی باشد و نقدینگی باید در مسیر تولید قرار گیرد تا قیمت ارز افزایش پیدا نکند.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره طرح مجلس درباره مالیات بر خانه‌های خالی گفت: ما به دنبال آن هستیم که نرخ مالیات بر خانه‌های خالی به گونه‌ای انجام شود که برای افراد مقرون به صرفه نباشد که خانه خالی داشته باشند و باعث می‌شود که این افراد برای خانه‌های خود تصمیم بگیرند و در نتیجه نرخ مسکن و کرایه خانه پایین می‌آید.

وی بیان کرد: میزان عرضه و تقاضا در حوزه مسکن باید با یکدیگر متناسب باشد و رئیس‌جمهور اخیراً مطرح کرد که در تولید مسکن عقب ماندگی داشتیم که باید این مشکلات حل شود.

قالیباف گفت: حقوق طبقه ضعیف و مستضعف جامعه پاسخگوی تأمین معیشت آنان نیست و بعضاً نمی‌توانند مسکنی را اجاره کنند که در بسته اقتصاد مردمی پیشنهاد روشن ما این است که زمین رایگان یا ارزان قیمت برای ساخت و ساز در نظر گرفته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از ۵۰ درصد از قیمت مسکن مربوط به قیمت زمین است که دولت باید از اموال و دارایی‌های خود زمین رایگان و یا با قیمت پایین برای ساخت و ساز در نظر گیرد و بهتر است که دولت به جای مدیریت در ساخت مسکن، زیرساخت‌های مسکن را فراهم کند.

وی با بیان اینکه ما باید به سمتی حرکت کنیم که تولید مسکن بهینه شود گفت: دانش فنی و بومی آن وجود دارد که یک نمونه آن برای ۶ هزار واحد مسکونی سرمایه گذاری شده است و باید این رویه ادامه یابد و فرآیند ساخت مسکن باید به این شکل شود.

شهید سلیمانی آمریکا را به زانو درآورد

قالیباف تاکید کرد: ظرفیت‌های زیادی در این زمینه وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و باور داشتن بسیار مهم است تا بتوانیم عقب‌ماندگی‌های موجود به ویژه در حوزه مسکن را جبران کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس وظایف خود را برای حل مشکلات انجام می‌دهد. متأسفانه برخی می‌خواهند مجلس را به حاشیه ببرند و می‌گویند که مجلس مسائل اقتصادی را در اولویت قرار نداده در حالی که اینگونه نبوده و این مباحث کاملاً حاشیه‌سازی است.

وی افزود: اولین طرح دو فوریتی مجلس یازدهم مربوط به مالیات بر خانه‌های خالی است و ما طرح جاماندگان سهام عدالت را هم در اولویت قرار دادیم و بسته اقتصاد مردمی هم کاملاً نشان دهنده آن است که مسائل اقتصادی مردم برای ما در اولویت است.

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: مردم امروز منتظر هستند که عمل ما را ببینند و قطعاً حرف ما را قبول نمی‌کنند و در حوزه وظایف مجلس، مردم و حضرت آقا از ما مطالبه می‌کنند و ما باید پاسخگوی آنان باشیم.

قالیباف در پاسخ به سوالی درباره اقدامات مجلس یازدهم برای مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا گفت: دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران کاملاً روشن است و بیش از ۱۰۰ سال است که آنان با ما دشمن هستند به ویژه پس از انقلاب اسلامی که روحیه استقلال طلبی در میان مردم بیشتر شد دشمنی آمریکا هم افزایش پیدا کرد چرا که دست آنان از منافعی که در ایران داشتند کوتاه شد.

وی تاکید کرد: دشمن در حوزه نظامی و دفاعی و امنیتی ناامید شده است چرا که ما در این عرصه‌ها توانستیم تولید قدرت کنیم و در این بخش‌ها چون به مردم اعتماد کردیم پیشرفت کردیم و هر جا به مردم اعتماد شود قطعاً توسعه و پیشرفت محقق می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس یازدهم مواضع خود را به صورت محکم علیه آمریکا نشان می‌دهد یادآور شد: زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه علیه ایران صادر کرد مجلس موضع گیری بسیار خوبی کرد و ما معتقدیم که باید مقابل آنان بایستیم. اگر می‌خواهیم در مقابل آمریکا بایستیم باید کار کنیم و ایران را قوی کنیم.

وی اظهار داشت: آسیب پذیری ما در حوزه اقتصاد است و به همین دلیل بسته اقتصاد مردمی در نظر گرفته شده است.

قالیباف بیان کرد: شهید سلیمانی با مشارکت مردمی ۲۰ سال مقابل هژمونی آمریکا در منطقه ایستاد و آنان را به زانو درآورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آمریکا در کشورهایی چون لبنان، سوریه، عراق و حتی چین از حربه تحریم اقتصادی استفاده می‌کند و با تحریم اقتصادی به این کشورها فشار وارد می‌کند و در واقع آمریکا فشار سیاسی، نظامی و اقتصادی را در دستور کار دارد و اگر نتواند در زمینه دفاعی و نظامی اقدامی انجام دهد، سراغ فشار اقتصادی می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: پس برای مبارزه با آمریکا باید به وضعیت مردم به ویژه در زمینه اقتصادی رسیدگی شود که مجلس شورای اسلامی در این راه تمام توان خود را می‌گذارد.

رئیس مجلس درباره ویژگی‌های سردار قاسم سلیمانی که باعث شده بود مردم به این میزان ایشان را دوست داشتند، اظهار داشت: البته در این وقت کم نمی‌شود درباره سردار سلیمانی صحبت کرد. باید ساعت‌ها، روزها و ماه‌ها درباره شهید سلیمانی سخن گفت. من توفیق داشتم که از اواخر سال ۶۰ ایشان را می‌شناختم.

قالیباف ادامه داد: نزدیک به ۳۸ سال سردار سلیمانی را از نزدیک می‌شناختم و با هم زندگی می‌کردیم. تا چند روز پیش از شهادت ایشان ما با هم زندگی می‌کردیم. من ندیدم از دوستانی که از اوایل انقلاب تا بدین سو می‌شناسم، کسی سابقه مجاهدت سردار سلیمانی را داشته باشد. شهید سلیمانی ۴۰ سال بی‌وقفه مجاهدت کرد.

وی گفت: یعنی از پیروزی انقلاب که سردار سلیمانی از روستا آمد و کار مبارزاتی و خدمت خود را شروع کرد، تا لحظه شهادت مجاهد فی سبیل الله و به تمام معنا بود. خیلی از ما جنگ که تمام شد، به نوعی کار دیگری کردیم؛ ولی ایشان هرگز این مجاهدت را از دست نداد. به‌نظر من کسی که بتواند از عمر شصت و خورده‌ای ساله خود، بیش از ۴۰ سال را مجاهدت کند، این یعنی این فرد به یک ترازی از معرفت، کمال و اخلاص رسیده که نمونه آن واکنش مردم به شهادت ایشان بود.

رئیس مجلس افزود: ما خیلی با هم مأنوس بودیم و گاهی می‌شد که اگر ۴۸ ساعت هم را نمی‌دیدم، نمی‌شد و دوستان این موضوع را می‌دانند. شهید سلیمانی یک جامعیتی پیدا کرده بود و وی جمع اضداد بود. جامعیت سردار سلیمانی در همین بود. شهید سلیمانی وقتی غضب می‌کرد، غضبش از دل رحیم می‌شد.

قالیباف عنوان کرد: شهید سلیمانی فرمانده بسیار قاطعی بود؛ ولی در فرماندهی هم پدری می‌کرد. شهید سلیمانی یک فرد قاطع و مقتدر بود. در اوج قدرت گذشت می‌کرد. چرا ۲۰ سال در مقابل آمریکا ایستاد و این عظمت و افتخار را به وجود آورد؟ به نظر من شهید سلیمانی دو ویژگی داشت. اولین ویژگی سردار سلیمانی این بود که به سنت‌های الهی پایند بود. هیچ وقت نگفت فلان امکان را بدهید تا من مقابل هژمون آمریکا بایستم. با هر چه امکانات داشت، به مجاهدت پرداخت و به این تجهیزات تکیه نکرد.

رئیس مجلس اظهار داشت: حداقل‌ها هم در اختیار سردار سلیمانی نبود؛ ولی مقابل داعش و آمریکا ایستاد و همه آنها سر تعظیم فرود آوردند. در آخر هم دیدند که تنها با حذف وی می‌توانند کاری انجام دهند. روحیه، فرهنگ، کار، تدبیر، شجاعت و جسارت سردار سلیمانی واقعیت است.
قالیباف ادامه داد: وقتی صحبت از پایبندی به سنت‌های الهی می‌کنیم، باید بگویم که من حیث لایحتسب شامل سردار سلیمانی بود.

وی گفت: وقتی سردار سلیمانی مبارزه می‌کرد و به شرایط سخت می‌رسید، هرگز ناامید نمی‌شد. اینکه من گفتم مردم و جوانان عزیز، ناامید نباشید و مطمئن باشید که مشکل اقتصادی و صدمات اقتصادی را می‌توانیم با دست خودمان حل کنیم، شهید سلیمانی این موضوع را در میدان مأموریت خود نشان داد.

رئیس مجلس افزود: وقتی ما از بسته اقتصاد مردمی حرف می‌زنیم، وقتی از مشارکت معنی دار مردم سخن می‌گوئیم و مردمی سازی را مطرح می‌کنیم، باید بگویم که شهید سلیمانی با مردم پیش رفت. به آنها فاطمیون، زینبیون و علویون گفته می‌شود. اینها همان مردم هستند. سردار سلیمانی به دنبال تجهیزات نرفت. وی مردم را کنار خود داشت، اعتقاد به باورهای انقلاب که مبتنی بر فرهنگ قرآن و اهل بیت بود داشت و ایستاد و این موفقیت را درست کرد.

قالیباف عنوان کرد: معتقدم اگر فقط این درس را از مکتب حاج قاسم بگیریم، برای ما کفایت می‌کند و در تمامی عرصه‌ها به موفقیت می‌رسیم.

وی به‌عنوان کلام‌های پایانی خود در خاتمه این گفتگو تصریح کرد: من به ملت عزیز عرض می‌کنم، حالا که شما به ما اعتماد کردید، منت گذاشته و به ما توفیق دادید که خدمت گذار شما باشیم، به شما قول می‌دهیم و همانطور که پیش‌تر هم قول دادیم، پای قول خود می‌مانیم که ان‌شاءالله هیچ دغدغه‌ای جز دغدغه شما نداشته باشیم و هیچ تلاشی جز برای باز کردن گره مشکلات شما نداشته باشیم.

رئیس مجلس اظهار داشت: این را وظیفه خود دانسته و برای خودمان افتخار می‌دانیم. مخصوصاً برای مردم محروم و مستضعف که آنها بزرگان و صاحبان انقلاب ما هستند تلاش خواهیم کرد و ما به شما قول می‌دهیم که مجلس و تک‌تک نمایندگان، در خدمت شما خواهیم بود و در میان شما خواهیم بود.

قالیباف ادامه داد: با کمک، تلاش و دعای خیر شما بر مشکلات فائق خواهیم آمد و باید بگویم که این در دسترس ما است. با وحدت، همدلی و تلاش بیشتر به این مهم دست پیدا خواهیم کرد.

  • نویسنده :
  • منبع : مهر