19 دی: در شرایطی که آمریکا در برابر خواسته‌های جهانی برای لغو تحریم‌های ایران سرباز می‌زند ایجاد کریدور سبز گمرکی با روسیه می‌تواند به توسعه روابط اقتصادی میان دو طرف کمک کند.

ایران بر این باور است همکاری چند جانبه با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در چارچوب ایده «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه مبنی بر ایجاد کریدورهای سبز گمرکی، می‌تواند به توسعه همکاری‌های اقتصادی دوجانبه کمک کند.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه چندی پیش در گفت و گوی ویدئویی با مسئولان گمرک روسیه از جمله «ولادیمیرویچ ایوین» معاون سرویس گمرک فدرال روسیه از آمادگی کشورمان برای ایجاد کریدور سبز گمرکی با روسیه خبر داد، در شرایطی که دو طرف با بحران کرونا دست و پنجه نرم می کنند.

در واقع، ایجاد این کریدور به نوعی فرش قرمز روسیه برای کالای ایرانی به شمار می آید.

بر اساس کریدور سبز گمرکی میان دو طرف، کالای ایرانی در گمرک روسیه برای ترخیص، اولویت‌دار می‌شود، انجام کنترل‌های فیزیکی حذف می شود.

همچنین پذیرش اظهارنامه گمرکی شرکت‌ها با حداقل اسناد به منظور تسهیل تبادل کالاهای تجاری بین دو طرف از دیگر ویژگی‌های این تفاهم نامه به شمار می آید.

تسریع بازرسی و ترخیص کالا و محموله های ایرانی در گمرک روسیه به ویژه سرعت در صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه از دیگر مزایای این تفاهم‌نامه است.

بر اساس این تفاهم نامه، کنترل‌های فیزیکی در گمرکات دو کشور برای تجار خوش سابقه حذف و در صورت نیاز در سریع‌ترین زمان ممکن صورت خواهد گرفت و پذیرش اظهارنامه گمرکی شرکت‌های مشمول با حداقل اسناد به شرط ارائه اسناد در مهلت تعیین شده، انجام خواهد شد.

بر اساس گذرگاه سبز که از بزرگ ترین اسناد همکاری تاریخ گمرکی دو کشور ایران و روسیه به شمار می رود، روند اداری صادرات محصولات کشاورزی فاسد شدنی ایران در اولویت کاری گمرک روسیه قرار می گیرد و افزون بر این نیز در گذرگاه سبز گمرکی این کشور ترخیص خواهد شد و گمرک ایران هم متعهد شده است، اطلاعات و ارزش گمرکی کالاها را ارسال کند تا نسبت به ترخیص سریع محصولات کشاورزی ایران اقدام شود.

از دیگر سو، تفاهم گذرگاه سبز سبب می شود ارزش گذاری اجناس توسط گمرکات دو کشور مورد قبول طرف مقابل قرار گیرد که این امر می تواند گام موثری برای صادرات و واقعی کردن قیمت کالاهای صادراتی باشد.

بدین ترتیب، فرصت های فراهم شده از طریق کرویدر سبز سبب تشویق تولیدکنندگان ایرانی برای صادرات بیشتر می شود.

روسیه بر این باور است که کریدورهای سبز بدون در نظر گرفتن تحریم‌ها و جنگ اقتصادی برای کمک به یکدیگر ایجاد شود.

در نشست گروه ۲۰ کشور صنعتی دنیا موسوم به «جی ۲۰» که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد بر لزوم برداشته شدن تحریم ها و متوقف شدن جنگ اقتصادی میان کشورها در راستای مقابله با ویروس کرونا در جهان تاکید شد.

پیش از این نیز وزیر امور خارجه کشورمان با استقبال از ایده روسیه مبنی بر ایجاد کریدور سبز به جای جنگ اقتصادی و تحریم تاکید کرد: ترامپ همچنان در مقابل خواسته جهانی برای رفع تحریم‌های ایران به منظور مقابله با کرونا مقاومت می‌کند.

«محمدجواد ظریف» در حساب کاربری خود در توییتر به زبان روسی نوشت: «کشورهای مختلفی برای کنترل ویروس کرونا مرزهای جغرافیایی خود را بسته ولی مرزهای کمک‌رسانی خود را باز کرده‌اند.»

وی با بیان اینکه «دونالد ترامپ همچنان در مقابل خواسته جهانی برای رفع تحریم‌های ایران به منظور مقابله با کرونا مقاومت می‌کند»، اظهار داشت: «ایران از ایده روسیه مبنی بر ایجاد کریدور سبز به جای جنگ اقتصادی و تحریم استقبال می‌کند.»

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا