19 دی: رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به این‌که طی روزهای اخیر تعداد بیماران مبتلابه کرونا در استان سیر صعودی داشته است گفت: ۴۰ تا ۵۰ درصد آزمایش‌های انجام‌شده از افراد مشکوک نیز مثبت است.

محمدرضا قدیر روز چهارشنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در تالار کرامت استانداری قم اظهار داشت: مطابق پژوهش‌های مهمی که به‌تازگی انجام‌شده ویروس کرونا دچار جهش شده و همین عامل نیز باعث نفوذ بیشتر آن شده است.

وی ادامه داد: به‌رغم این شرایط میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در قم رشد قابل‌توجهی نداشته و منحنی شیوع و درگیری نیز با منحنی مرگ فاصله قابل‌توجهی دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم دقت نظر در اعمال محدودیت‌ها را ضروری برشمرد و گفت: قم در حال حاضر به مرحله هشدار رسیده و با این روند فعلی ممکن است هفته آینده وضعیت آن قرمز شود.

قدیر یادآور شد: هم‌اکنون سه شهر مجاور قم یعنی تهران، اراک و کاشان در وضعیت‌های قرمز و نارنجی قرار دارند، و در شرایطی که ویروس در حال چرخش است و استان‌های هم‌جوار نیز قرمز هستند، امکان زرد نگه‌داشتن قم وجود ندارد.

قدیر؛ آیین‌های عزا و عروسی و مسافرت را سه عامل عمده و اصلی شیوع کرونا در استان ذکر کرد و گفت: وظیفه ما در نظام بهداشت و درمان اعمال پروتکل‌های بهداشتی است و کار خود را نیز انجام می‌دهیم، ولی نیاز به حمایت دستگاه‌های دیگر داریم.

وی استفاده از ماسک را ۹۰ درصد در پیشگیری از بیماری فوق موثر دانست و گفت: نرخ استفاده از ماسک در اماکن عمومی قم ۵۰ درصد و در اداره‌ها ۷۰ درصد است.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا