19 دی: پست‌ها یکی‌یکی تقسیم شد و ریاست مرکز پژوهش‌ها هم به علیرضا زاکانی چهره نزدیک به جبهه پایداری رسید؛ کسی که رقیب قالیباف برای ریاست مجلس بود؛ ولی از رقابت به بهانه وحدت کنار کشید؛ اما همان زمان هم این شایعه قوی وجود داشت که جبهه پایداری در ازای گرفتن سهم ریاست مرکز پژوهش‌ها از وادی رقابت با قالیباف کنار رفته است.

تا اینجای کار جبهه پایداری در ازای ریاست مجلس دو پست دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها را به چهره‌های نزدیک به خود داده است؛ معامله خوب تیم قالیباف با تیم جبهه پایداری. حالا زاکانی و تیم حلقه پایداری همان جایی مستقر می‌شود که زمانی حلقه نیاوران مستقر بود. ساختمان سابق مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام در نیاوران که چندی قبل در تحولات داخلی مجمع به مجلس واگذار شده و محل جدید مرکز پژوهش‌های مجلس شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس بازوی کارشناسی مجلس است؛ اما در مقاطعی به ابزار سیاسی یک جناح خاص نیز تبدیل می‌شود. احمد توکلی که دوره‌ای رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس بود، گفته است علت اینکه مرکز پژوهش‌ها مهم است و می‌تواند مهم‌تر شود، این است که به فکر نماینده کمک می‌کند و به او خط می‌دهد و اگر نمایندگان به این مرکز اهمیت ندهند، خیلی بد است. اگر نماینده‌ای اهل پژوهش و تحقیق باشد، مرکز پژوهش‌ها خادم خیلی خوبی برای اوست، به شرط آنکه مرکز پژوهش‌ها ابزار سیاسی نشود.

به گفته عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم، مرکز پژوهش‌ها همیشه درگیر نگاه‌های سیاسی شده است. در مجلس دهم کاظم جلالی، اصولگرای نزدیک به لاریجانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس بود. حسین‌زاده با پیش‌بینی اینکه در این مجلس هم یک فرد سیاسی و نه متخصص رئیس این مرکز می‌شود، پیش‌تر گفته بود: «شک نکنید که در مجلس یازدهم هم یک متخصص رئیس این مرکز نمی‌شود؛ بلکه به محملی برای رفتار‌ها و گزینش‌های سیاسی تبدیل خواهد شد. در این موضوع اصلاح‌طلب و اصولگرا هم فرقی با هم ندارند».

این در حالی است که مرکز پژوهش‌های مجلس قرار بوده پژوهش‌های علمی لازم را برای استفاده در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌های حقوقی و فناورانه انجام دهد و به دور از جهت‌گیری‌های سیاسی و به طور مستقل نظرات کارشناسان حوزه‌های مختلف را به نمایندگان مردم عرضه کند. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از مراکز تحقیقاتی مهم ایران است که اسناد و مدارک و اطلاعات عمومی سایر سازمان‌های دولتی در آن قابل دسترسی است و تصمیم‌ها، مذاکرات و اسناد حکومتی دیگر ارگان‌های جمهوری اسلامی نیز در آن یافت می‌شود.

روز گذشته محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس، گفت: در جلسه هیئت‌رئیسه مجلس که هیئت امنای مرکز پژوهش‌های مجلس هستند، موضوع رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از میان همه داوطلبان اعم از آن‌ها که کتبی یا شفاهی اعلام داوطلبی کرده بودند، بررسی شد و پس از دو مرحله رأی‌گیری، علیرضا زاکانی با رأی اکثریت مطلق اعضا به‌عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس انتخاب شد.

  • نویسنده :
  • منبع : روزنامه شرق