19 دی: تشدید اعتراضات در اراضی اشغالی علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی حاکی از آن است که وی رفته رفته در حال نزدیک شدن به خط پایانِ زندگی سیاسی خود است.

مدتی است که اعتراضات علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی به شدت بالا گرفته است؛ به گونه‌ای که هزاران نفر از معترضان در پنجمین شب متوالی خواستار کناره گیری وی از قدرت شدند. بدین ترتیب، معترضان در قدس اشغالی در پنجمین شب متوالی در مقابل اقامتگاه نخست وزیری که محل استقرار «بنیامین نتانیاهو» و خانواده‌اش است، تجمع کرده و خواستار استعفای او شدند.

علاوه بر بیت‌المقدس، تاکنون در شهرهای دیگری از جمله «تل آویو» و «قیساریه» و همچنین شهرهای دیگری اعتراضات گسترده‌ای علیه نتانیاهو برگزار شده است. نتانیاهو اما در برخورد با اعتراضات علیه خود راه سرکوبگری را انتخاب کرده است. نظامیان رژیم صهیونیستی به دستور وی تاکنون دست به سرکوب گسترده اعتراضات علیه نخست وزیر این رژیم زده‌اند. طبق آخرین گزارش‌ها درحال حاضر بیش از ۷۰ نفر توسط نظامیان صهیونیست در جریان اعتراضات علیه نتانیاهو بازداشت شده‌اند.

تصاویر و فایل‌های تصویری منتشر شده از نحوه سرکوبگری نظامیان صهیونیست حاکی از آن است که آن‌ها از ماشین‌های آب پاش برای متفرق ساختن تظاهرات علیه نتانیاهو استفاده می‌کنند. این اقدام صهیونیست‌ها موجب ظهور و بروز درگیری‌های شدید میان نظامیان و معترضان در اراضی اشغالی شده است.

ازجمله علل و عوامل اصلی برگزاری اعتراضات گسترده علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌توان به وخامت اوضاع اقتصادی در اراضی اشغالی، افزایش نرخ بیکاری، ناکارآمدی روش‌های کنترل شیوع ویروس کرونا و همچنین دست داشتن نتانیاهو در پرونده‌های فسادِ گسترده و فراگیر، اشاره کرد. واقعیت آن است که در حال حاضر وضعیت اقتصادی در اراضی اشغالی به بدترین شکل رو به وخامت نهاده است.

حتی کارشناسان رژیم صهیونیستی نیز معتقدند که این رژیم امروز با یک بحران اقتصادی فراگیر مواجه شده است. طبق آخرین گزارش‌ها، تنها از ماه مارس تا ماه مِی بیش از یک و نیم میلیون نفر در اراضی اشغالی بیکار شده‌اند. این آمار فاجعه بار موجب شده است تا نرخ بیکاری در اراضی اشغالی به بیشترین میزان خود برسد. درحال حاضر نرخ بیکاری در اراضی اشغالی به حدود ۳۰ درصد می‌رسد.

افزون بر این، سران رژیم صهیونیستی به صاحبان کارخانه‌ها و کارگاه‌های مختلف اعلام کرده‌اند که در نتیجه بحران اقتصادی از این پس می‌بایست با ۷۰ درصد از نیروهای کار خود به فعالیت‌هایشان ادامه دهند؛ سیاستی که بحران معیشتی در نزد شهرک نشینان را بیش از پیش تشدید کرده است. مجموع بحران‌های اقتصادی که اکنون در اراضی اشغالی گسترش پیدا کرده موجب شده است تا حتی کارشناسان رژیم صهیونیستی خود زنگ خطر برای فروپاشی اقتصاد این رژیم را به صدا درآورند.

اما این تمام ماجرا نیست، چراکه علاوه بر بحران اقتصادی، رژیم صهیونیستی تاکنون در مهار شیوع ویروس کرونا شکست سنگینی را متحمل شده است. این رژیم تاکنون هیچ تمهیدی برای کنترل شیوع کرونا در اراضی اشغالی به کار نبسته است؛ مسأله ای که اعتراضات شدید علیه «بنیامین نتانیاهو» را به دنبال داشته است. طبق آخرین اخبار و گزارش‌ها در حال حاضر شمار صهیونیست‌های مبتلا به کرونا به مرز ۵۸ هزار نفر رسیده است؛ مسأله ای که به بروز نگرانی‌های شدید در اراضی اشغالی منجر شده است.

این درحالی است که ویروس کرونا علاوه بر شهرک نشینان، در صفوف نظامیان رژیم صهیونیستی نیز به شدت در حال شیوع است. طبق آخرین آمار در حال حاضر حدود هزار نظامی صهیونیست به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. در همین حال، رژیم صهیونیستی تأیید کرده است که قریب به ۸ هزار نفر از نظامیانش به دلیل مشکوک بودن به ابتلاء به کرونا در قرنطینه به سَر می‌برند. براساس آنچه که گفته شد، صهیونیست‌ها تاکنون هیچ دستاوردی در نبرد با کرونا نداشته‌اند و این مسأله نارضایتی‌ها از عملکرد این رژیم به طور عام و عملکرد نتانیاهو به طور خاص را افزایش داده است.

در همین ارتباط، روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن می‌نویسد: «مسئولان سابق رژیم صهیونیستی معتقدند که این رژیم در یک بحران واقعی و خطرناک در سایه بی اعتمادی صهیونیست‌ها به سر می‌برد و نتانیاهو باید استعفا دهد چرا که نتوانسته است با بحران گسترش ویروس کرونا و بحران اقتصادی مبارزه کند؛ به ویژه آنکه اخیراً رژیم صهیونیستی شاهد برگزاری ۳ دور انتخابات با هزینه‌های هنگفت بوده است».

‌علاوه بر وخامت اوضاع اقتصادی در اراضی اشغالی و نیز شیوع ویروس کرونا، فساد گسترده نتانیاهو و خانواده اش نیز موجب افزایش خشم معترضان شده است. نتانیاهو و خانواده اش در پرونده‌های متعدد متهم به فساد مالی و رشوه خواری هستند.

در همین ارتباط، باید گفت که نخست وزیر رژیم صهیونیستی از آغاز سال ۲۰۱۷ تاکنون با پرونده‌های فساد بسیاری مواجه شده است. پرونده ۱۰۰۰ مربوط به هدایایی است که نتانیاهو و خانواده‌اش از بازرگانان خارجی به صورت غیر قانونی دریافت کرده‌اند. این هدایا به ویژه از سوی «آرنون میلچن» میلیاردر آمریکایی دریافت شده و شامل قوطی‌های سیگار فاخر برای نتانیاهو بوده است. ساره همسر وی نیز بهترین انواع مشروبات الکلی و جواهرات را دریافت کرده است. این هدایا طی سالیان طولانی ادامه داشته و ارزش آنها به صدها هزار شیکل می‌رسد.

پرونده ۲۰۰۰ نیز مربوط به اتهامات مطرح شده در خصوص تبادل رشوه بین نتانیاهو و ناشر روزنامه یدیعوت آحارونت است که در مجموعه‌ای از دیدارهای ثبت شده بین دو نفر رد و بدل شده است. افزون بر این، در «پرونده ۴۰۰۰» گروهی از نزدیکان نتانیاهو در مظان اتهام سو استفاده از جایگاه خود برای ارتقا تصویر رسانه‌ای وی و همسرش قرار گرفته‌اند. بحث محاکمه نتانیاهو درخصوص پرونده‌های مذکور مدتهاست که در اراضی اشغالی مطرح شده است اما به نظر می‌رسد که این مسأله یک شوی تبلیغاتی برای فریب افکار عمومی است.

در واقع، آنگونه که به نظر می‌رسد، سران رژیم صهیونیستی هیچ عزمی برای محاکمه نتانیاهو در پرونده فساد ندارند و تنها به شوی تبلیغاتی برای افکار عمومی اکتفاء کرده‌اند. این مسأله زمانی بیش از پیش آشکار شد که دادگاه رژیم صهیونیستی اعلام کرد جلسه محاکمه آتی نخست وزیر این رژیم ۶ ماه دیگر انجام می‌شود!

بنابراین واضح است که عملاً چیزی تحت عنوان محاکمه عملی نتانیاهو در پرونده‌های فساد گسترده و فراگیر، وجود ندارد. مجموع آنچه که گفته شد این سوال اساسی را در اذهان افکار عمومی ایجاد کرده است که آیا «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به خط پایان زندگی سیاسی خود رسیده است؟

  • نویسنده :
  • منبع : مهر