19 دی: یکی از مراجع تقلید شیعیان با تاکید بر این‌که عزاداری ماه محرم باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود گفت: شکی نیست که ما اصولی داریم که به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم آن‌ها را رها کنیم؛ ازجمله آن مساله عزاداری محرم و صفر است.

به گزارش روز سه‌شنبه دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی، وی در دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، با تاکید بر لزوم تدبیر مناسب در این خصوص، اظهار داشت: اگر این امور را رها کنیم اسباب دردسر است، اگر بخواهیم عمل کنیم باید به شکلی باشد که هم پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و هم از جنبه‌های معنوی و مذهبی غافل نشویم؛ همان‌گونه که در مورد نماز جمعه هم این دستور داده‌ شده است.

وی ادامه داد: اگر ضابطه و معیاری در این خصوص نداشته باشیم، مشکلاتی پیش خواهد آمد، بنابراین به‌طور حتم باید متولیان امر در این خصوص توجه کافی و لازم را داشته باشند تا هم دغدغه‌های مذهبی و دینی مردم موردتوجه قرار گیرد و هم پروتکل‌های بهداشتی و سلامت آنان حفظ شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر این‌که به هیچ قیمت نمی‌توان جلوی برگزاری مراسم عاشورا را گرفت، افزود: در زمان رضاخان با عاشورا چه کردند؟ اما همه دیدند که کاری از پیش نبردند.

وی در خصوص نذورات نیز خاطرنشان کرد: نذوراتی که مقید به شروط و قیود خاصی است مثلا در شب عاشورا و یا فلان غذا و فلان حسینیه است، تغییر این نوع نذورات مشکل است و باید به شکلی مناسب و با رعایت جهات بهداشتی انجام پذیرد، اما نذوراتی که مقید نیست را می‌توان تغییر داد.

وی در ادامه به مشکلات موجود در کشور از جمله مباحث اقتصادی اشاره و تصریح کرد: ما همان‌گونه که مشکلات فرهنگی را بیان می‌کنیم به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم هم می‌پردازیم؛ در این خصوص بیانیه‌ای صادر کردیم تا مردم بدانند مراجع هم نسبت به گرانی‌ها انتقاد می‌کنند و تذکرات لازم را می‌دهند.

وی ورود روحانیت به مسائل اجتماعی از جمله کمک آنان به مدافعان سلامت را ستوده و تاکید کرد: در شرایط حساس و خطیری که بسیاری از بیماران و مبتلایان کرونایی فراری بودند، ورود روحانیت و طلاب به این عرصه و کمک به بیماران و حتی غسل و کفن ‌و دفن مرحومان تاثیر بسیار زیادی در جامعه گذاشت و این خود از بهترین نوع تبلیغات تاثیرگذار است.

این مرجع تقلید بر لزوم بهره‌گیری بهتر و بیشتر از این ظرفیت تاکید کرد و اظهار داشت: این نوع فعالیت‌ها و کمک‌های روحانیت از طرفی تبلیغ است و از جهتی دیگر نشان می‌دهد که روحانیت و حوزه‌ها در کنار مردم و همدردشان هستند.

تاکید چندین مراجع بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی در آیین های مذهبی همزمان با اعلام وضعیت هشدار کرونا در قم و تغییر رنگ بحران از زرد به نارنجی در این استان صورت می گیرد.  

  • نویسنده :
  • منبع :