19 دی: نهم مردادماه برابر با ششم ذی الحجه مصادف با سی و سومین سالگرد قتل عام زائران ایرانی خانه خدا در مراسم برائت از مشرکان در سرزمین وحی به دست رژیم سعودی است. به خاک و خون کشیده شدن انسان هایی که در شرع مقدس حفظ حرمت و خونشان از حرمت کعبه بالاتر دانسته شده آن هم در مقدس ترین مکانی که در حفظ حرمت آن حتی کشتن جانوری مثل پشه یا کندن گیاه در آن به شدت نکوهش شده است.

در دین مبین اسلام «حج» از جمله واجباتی است که انجام آن بر هر مسلمانی که به سن بلوغ، رشد عقلی و توانایی بدنی کافی رسیده باشد و از استطاعت مالیِ لازم  چه قبل از انجام حج و چه پس از بازگشت از آن برخوردار باشد، واجب دانسته شده و انجام ندادن آن موجب نارضایتی باریتعالی و کیفر الهی می شود.

برخی از مراجع عظام تقلید نظیر امام(ره) علاوه بر بعد معنوی و فرهنگی حج ابعاد سیاسی و اجتماعی آن را نیز مورد توجه جدی قرار داده و حضور میلیون نفری حجاج در سرزمین وحی را به کنگره عظیم عبادی - سیاسی تعبیر کرده و آن را به قدرت نمایی امت اسلامی توصیف می کنند.

اما چنین فریضه ای در  ششم ذی‌الحجه سال 1407 که مصادف با  نهم مرداد 1366 بود، به دست حکام آل سعود رنگ خون گرفت و خیابانها و کوچه پس کوچه های مکه پر از سنگ و آجر و شیشه شد و خونِ پیر و جوان و زن و مرد و جانباز و سالم در کف خیابانها و معابر شهر جاری شد. شرطه های سعودی حتی اجازه مداوای مجروحان ایرانی انتقال یافته به بیمارستانها را هم ندادند و با این رفتار غیرانسانی و غیر اسلامی خود بر  تعداد شهدای ایرانی حج 1366 افزودند.

بنا بر اعلام حجاج و مقامات حج کشورمان مزدوران سعودی برای رقم زدن این جنایت که شواهد حکایت از انجام برنامه ریزی شده آن داشت از وسایلی همچون آب جوش، یخ، ‌سنگ‌، شیشه، کولر و اجاق گاز، شن و ماسه‌، چوب‌های میخ‌دار، قطعات سنگ بتون‌، چماق‌، میله‌های آهنی‌، گازهای آشک‌آور، سمی‌، خفه‌کننده‌، ‌گلوله‌های ساچمه‌ای و انفجاری‌، تفنگ های دوربین‌دار، سلاح‌های سبک دستی‌ و بمب‌های آتش‌زا استفاده کردند.

با اینکه وزارت کشور سعودی در بیانیه ای تعداد کل جانباختگان حج 66 را  ۲۷۵ نفر ایرانی،  ۸۵ نفر عربستانی و ۴۵ نفر از سایر کشورها اعلام کرد اما مقامات وقت کشورمان آمار شهدای ایرانی را غیر واقعی دانستند و آمار واقعی شهدای این حادثه را ۳۲۵ نفر به تفکیک ۲۰۳ زن و ۱۲۲ مرد اعلام کردند.

امام خمینی، مرجع تقلید مسلمانان جهان در دهه 1360 در پیام مهمی در سال 1363،  شش توصیه درباره ‏فلسفه حج و رسالت حجاج به مسلمانان و حجاج بیت اللَّه الحرام داشتند.

ایشان در بند اول این توصیه ها تاکید داشتند: «مراتب معنوی حج که سرمایه حیات جاودانه است و انسان را به افق توحید و تنزیه نزدیک می‏نماید، حاصل نخواهد شد مگر آنکه دستورات عبادی حج به طور صحیح و شایسته و مو به مو عمل شود... و بُعد سیاسی و اجتماعی آن حاصل نمی‏ گردد، مگر آنکه بُعد معنوی و الهی آن جامعه عمل پوشد، و لبیکهای شما جواب دعوت حق تعالی باشد و خود را مُحرم برای وصول به آستانه محضر حق تعالی نمایید، و لبیک گویان برای حق نفی شریک به همه مراتب کنید و از «خود»، که منشأ بزرگ شرک است  به سوی او- جلّ و علا- هجرت نمایید... اگر جهات معنوی به فراموشی سپرده شود، گمان نکنید که بتوان از چنگال شیطان نفس رهایی یابید. و تا در بند خویشتن خویش و هواهای نفسانی خود باشید، نمی‏توانید جهاد فی سبیل اللَّه و دفاع از حریم اللَّه نمایید.»

بنیانگذار انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: «شما حامل پیام ملتی هستید که با انقلاب خود کشوری را که می‏ رفت با شرق زدگی و از آن بیشتر غربزدگی در الحاد و فساد و فحشا غرق شود نجات داده، و حکومت اسلامی را به جای حکومت طاغوتی جایگزین نموده‏ اند. همان مردمی که تصمیم دارند با صدور پیام انقلاب اسلامی ‏شان نه تنها کشورهای اسلامی، که مستضعفان جهان را به اسلام عزیز و حکومت عدل اسلامی آشنا سازند. شما نمایندگان مردمی هستید که انقلاب اسلامی ‏شان، با عمر کوتاه خود و گرفتاری های طاقت فرسای حاصل از رویارویی با دو ابرقدرت و مقابله دو بلوک شرق و غرب با آن و خرابکاری های تروریست های وابسته به دو جناح ستمگر، تنها و تنها به برکت اسلام و نورانیت آن و مقاومت مردم توانسته است کشورهای اسلامی را در شرق و غرب ارض و مظلومان جهان را در سراسر گیتی‏ تکان داده و به اسلام جلب نماید؛ و توانسته است ندای اسلام را هر چند ضعیف به گوش جهانیان رسانده و نظر آنان را به خود جلب کند.»

سفیران ایران در حج 1366 مصداق عملی این پیام امام خمینی شدند. آنان با نثار خون خود ایمان شان را به احکام مقدس اسلام اثبات کردند اما این جنایت آل سعود  در 12 مرداد 1366 موجب برافروخته شدن خشم بنیانگذر جمهوری اسلامی ایران شد.

ایشان یک روز پس از جنایت خونین مکه به دست مزدوران سعودی در پیامی به حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی سرپرست وقت حجاج ایرانی گفتند: «پیام استقامت و مظلومیت شما و زائران عزیزتر از جانمان را از کنار کعبۀ مظلوم و حرم خون آلود خدا شنیدم. سلام خالصانۀ اینجانب و همۀ ملت ایران را به همۀ عزیزانی که در کنار خانۀ خود و حرم امن خدا مورد تهاجم و گستاخی اجیر شدگان شیطان بزرگ، یعنی آمریکای جنایتکار قرار گرفته اند، ابلاغ کنید. این حادثۀ بزرگ نه تنها احساسات و عواطف ملت ایران را که یقیناً دل همۀ آزادگان جهان و ملتهای اسلامی را جریحه دار و متألم ساخته است ولی برای ملت بزرگ و قهرمانی همچون مردم عزیز کشورمان که تجربۀ چندین سالۀ انقلاب را دیده اند و نقاب از چهره ها و نیرنگهای ایادی امریکا چون شاه و صدام را در حمله به عزاداران حسینی و آتش زدن قرآن ها و مساجد برداشته اند، این حوادث غیرمترقبه و شگفت آور نیست که دوباره دست کثیف امریکا و اسرائیل از آستین ریاکاران و سردمداران کشور عربستان و خائنین به حرمین شریفین به درآید و قلب بهترین مسلمانان و عزیزان و میهمانان خدا را نشانه رود و مدعیان سقایت حاجّ و عمارت مسجدالحرام، خیابانها و کوچه های مکه را از خون مسلمانان سیراب کنند.‏»

ایشان ادامه دادند: «ما در عین حال که شدیداً متأثر و عزادار از این قتل عام بی سابقۀ امت محمد ـ صلی الله  علیه و آله و سلم ـ و پیروان ابراهیم حنیف و عاملین به قرآن کریم گردیده ایم ولی خداوند بزرگ را سپاس میگزاریم که دشمنان ما و مخالفین سیاست اسلامی ما را از کم عقلان و بی خردان قرار داده است، چرا که خودشان هم درک نمی کنند که حرکتهای کورشان سبب قوّت و تبلیغ انقلاب ما و معرف مظلومیت ملت ما گردیده است و در هر مرحله ای سبب ارتقای مکتب و کشورمان را فراهم کرده اند که اگر از صدها وسیلۀ تبلیغاتی استفاده می کردیم و اگر هزاران مبلّغ و روحانی را به اقطار عالم می فرستادیم تا مرز واقعی بین اسلام راستین و اسلام امریکایی و فرق بین حکومت عدل و حکومت سرسپردگان مدعی حمایت از اسلام را مشخص کنیم، به صورتی چنین زیبا نمی توانستیم، و اگر می خواستیم پرده از چهرۀ کریه دست نشاندگان آمریکا برداریم و ثابت کنیم که فرقی بین محمدرضاخان و صدام امریکایی و سران حکومت مرتجع عربستان در اسلام زدایی و مخالفتشان با قرآن نیست و همه نوکر امریکا هستند و مأمور خراب کردن مسجد و محراب و مسئول خاموش نمودن شعلۀ فریاد حق طلبانۀ ملتها، باز به این زیبایی میسر نمی گردید.»

امام امت در سالگرد شهادت حجاج ایرانی بیت الله الحرام در پیام دیگری به ملت ایران بیان کردند:«علی رغم گذشت یک سال از کشتار فجیع و بی رحمانۀ حجاج بی دفاع و زائران مؤمن و موحّد به وسیلۀ نوکران امریکا و سفاکان آل سعود، هنوز شهر خدا و خلق خدا در بهت و حیرتند. آل سعود با کشتن میهمانان خدا و به خاک و خون کشیدن بهترین بندگان حق نه تنها حرم را، که جهان اسلام را آلوده به خون شهیدان نمود و مسلمانان و آزادگان را عزادار ساخت. مسلمانان جهان در سال گذشته و برای اولین بار عید قربان را با شهادت فرزندان ابراهیم ـ علیه السلام ـ که دهها بار از مصاف با جهانخواران و اذناب آنان برگشته بودند، در مسلخ عشق و در منای رضایت حق جشن گرفتند و بار دیگر امریکا و آل سعود، بر خلاف راه و رسم آزادگی، از زنان و مردان، از مادران و پدران شهید، از جانبازان بی پناه ما کشته ها گرفتند؛ و در آخرین لحظات نیز با ناجوانمردی و قساوت بر پیکر نیمه جان سالخوردگان و بر دهان تشنه و خشکیدۀ مظلومان ما تازیانه زدند و انتقام خود را از آنان گرفتند. انتقام از چه کسانی و از چه گناهی؟ انتقام از کسانی که از خانۀ خویش به سوی خانۀ خدا و خانۀ مردم هجرت نموده بودند؟ انتقام از کسانی که سالها کوله بار امانت و مبارزه را بر دوش کشیده بودند؟ انتقام از کسانی که همچون ابراهیم ـ علیه السلام ـ از بت شکنی برمی گشتند؛ شاه را شکسته بودند؛ شوروی و امریکا را شکسته بودند؛ کفر و نفاق را خرد کرده بودند؟»

امام خمینی در این پیام طولانی تاکید کردند: «آری، در منطق استکبار جهانی هر که بخواهد برائت از کفر و شرک را پیاده کند متهم به شرک خواهد شد، و «مفتی»ها و مفتی زادگان این نوادگان «بَلعَم باعورا»ها، به قتل و کفر او حکم خواهند داد. بالاخره در تاریخ اسلام می بایست آن شمشیر کفر و نفاقی که‏ در لباس دروغین اِحرام یزیدیان و جیره خواران بنی امیه ـ علیهم لعنة الله ـ برای نابودی و قتل بهترین فرزندان راستین پیامبر اسلام، یعنی حضرت ابی عبدالله الحسین ـ علیه السلام ـ و یاوران با وفای او، پنهان شده بود مجدداً از لباس همان میراث خواران بنی سفیان به درآید و گلوی پاک و مطهر یاوران حسین ـ علیه السلام ـ را در آن هوای گرم، در کربلای حجاز و در قتلگاه حَرَم، پاره کند؛ و همان اتهاماتی را که یزیدیان به فرزندان راستین اسلام زدند و آنان را «خارجی» و «ملحد» و «مشرک» و «مَهدورالدم» معرفی کردند، درست همان را به رهروان راه آنان وارد آورند؛ که ان شاءالله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد، و با برپایی جشن پیروزی حق بر جنود کفر و نفاق و آزادی کعبه از دست نااهلان و نامحرمان به مسجدالحرام وارد خواهیم شد.‏»

ایشان تصریح کردند: «اما آنچه زائران عزیز باید بدانند اینکه امریکا و آل سعود حادثۀ مکه را یک مبارزۀ فرقه ای و نزاع قدرت میان شیعه و سنی ترسیم نموده؛ و ایران و رهبران آن را به عنوان کسانی که هوس رسیدن به یک امپراتوری بزرگ را در سر می پرورانند معرفی می کنند تا بسیاری از کسانی که از مسیر حوادث سیاسی جهان اسلام و نقشه های شوم جهانخواران بی خبرند تصور کنند که فریاد برائت ما از مشرکین و مبارزۀ ما برای کسب آزادی ملتها در مسیر کسب قدرت سیاسی مان و گسترش قلمرو جغرافیای حکومت اسلامی است. البته برای ما و همۀ اندیشمندان و محققانی که از نیات پلید تشکیلات آل سعود باخبرند جای تعجب نیست که به ایران و حکومتی که از بدو پیروزی تا به حال فریاد وحدت مسلمین را سر داده است و در همۀ حوادث جهانِ اسلام خود را شریک غم و شادی مسلمانان می داند تهمت افتراق و جدایی مسلمانان را بزنند؛ و یا بالاتر از آن، زائرانی را که به عشق زیارت مرقد پیامبر و حرم امن الهی به حجاز رفته اند به لشکرکشی و تشکل برای تصرف‏ کعبه و آتش زدن حرم خدا و تخریب مدینۀ پیامبر متهم نمایند و دلیل و مدرک این کار را حضور پاسداران و نظامیان و مسئولین کشورمان در مراسم حج ذکر کنند.»

رهبر فقید انقلاب اسلامی ادامه دادند: «آری، در منطق آل سعود نظامی و پاسدار کشور اسلامی باید با حج بیگانه باشد؛ و اینگونه سفرها برای مسئولین کشوری و لشکری تعجب آور و توطئه انگیز می شود. از نظر استکبار، مسئولین کشورهای اسلامی باید به فرنگ بروند، آنها را به حج چه کار! دست نشاندگان امریکا آتش زدن پرچم امریکا را به حساب آتش زدن حرم، و شعار مرگ بر شوروی و امریکا و اسرائیل را به حساب دشمنی با خدا و قرآن و پیامبر گذاشته اند؛ و نیز مسئولین و نظامیان ما را با لباس اِحرام به عنوان رهبران توطئه معرفی کرده اند.»

بنیانگذار جمهوری اسلامی هشدار دادند: «حکومت آل سعود مسؤولیت کنترل زائران خانۀ خدا را به عهده گرفته است. و اینجاست که با اطمینان می گوییم که حادثۀ مکه جدای از سیاست اصولی جهانخواران در قلع و قمع مسلمانان آزاده نیست. ما با اعلام برائت از مشرکین تصمیم بر آزادیِ انرژی متراکم جهان اسلام داشته و داریم. و به یاری خداوند بزرگ و با دست فرزندان قرآن روزی این کار صورت خواهد گرفت. و ان شاءالله روزی همۀ مسلمانان و دردمندان علیه ظالمین جهان فریاد زنند و اثبات کنند که ابرقدرتها و نوکران و جیره خوارانشان از منفورترین موجودات جهان هستند.‏ کشتار زائران خانۀ خدا توطئه ای برای حفظ سیاستهای استکبار و جلوگیری از نفوذ اسلام ناب محمدی ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ است. و کارنامۀ سیاه و ننگین حاکمان بی درد کشورهای اسلامی حکایت از افزودن درد و مصیبت بر پیکر نیمه جان اسلام و مسلمین دارد.‏»

  • نویسنده :
  • منبع : ایسنا