19 دی: مجلس یازدهم در حالی آغاز به کار کرده که سال آخر کابینه دوازدهم است و لذا از دست ندادن این فرصت یک ساله آن هم در حالی که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنیم بسیار مهم است و حل این مشکلات جز با همکاری هر سه قوه ممکن و میسر نیست.

حجت الاسلام محمد باقری منتخب مردم شهرستان بناب و خوشه مهر و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادداشت زیر را برای انتشار در اختیار خبرنگار ۱۹ دی قرار داد.

بایستی در یک سال آینده تعامل دو قوه مقننه و مجریه بیشتر از سال‌های قبل شود. در صورت تعامل و رایزنی بیشتر دولت و مجلس، میزان سؤالات نمایندگان از وزرا و رئیس جمهور و سایر نهادهای قوه مجریه کمتر می‌شود و در نتیجه هر دو قوه فرصت بیشتری را صرف حل مشکلات اقتصادی می‌کنند.

در عالم سیاست یک سال، زمان کمی نیست اما متاسفانه بر حسب یک عادت نانوشته دولت‌ها در یک سال آخر کاری خود، تعامل با مجلس را جدی نمی‌گیرند

مردم از ما انتظار دارند که به جای انتقاد مسئولان از یکدیگر آن هم در تریبون‌های عمومی، برای حل مشکلات با همدیگر تعامل و همفکری داشته باشیم.

مسئولان نباید جای خود را با منتقدان عوض کنند؛ عنوان مسئول مترادف با مسئولیت است طبعاً کسی که قدرت و پست و مقام دارد باید در قبال عملکرد خود مسئولیت داشته باشد.

راهکارهایی را در راستای تقویت تعامل میان مجلس و قوه مجریه در یک سال آینده پیشنهاد می‌کنم.

پیشنهاد اول آن که وزرای کابینه و معاونان آن‌ها یک روز کاری را مهمان مجلس بوده و در کمیسیون‌های مربوطه حضور داشته باشند و به پرسش‌های نمایندگان مردم پاسخ دهند و راهکارهای آن‌ها را بشنوند بخش زیادی از ابهام‌ها و سوء تفاهم‌های میان نمایندگان و وزیران می‌تواند در همین جلسات رفع شود و نیاز چندانی به طرح سؤال از وزرا در صحن علنی مجلس نیست.

مردم از نماینده‌ها می‌خواهند که مطالباتشان را به وزرای مربوطه منتقل کنند؛ نماینده‌ها هم برای این کار به دفاتر وزرا مراجعه می‌کنند و ملاقات‌های دوجانبه انجام می‌دهند که وقت نماینده و وزرا و معاونان آن‌ها گرفته می‌شود و در برخی موارد هم این دیدارها به نتایج عملی منجر نمی‌شود و برخی وزرا از بیم استیضاح شدن نمایندگان را ملاقات می‌کند که این رویه باید اصلاح شود.

یکی از راهکارها حضور وزرا در کمیسیون‌ها و اختصاص دادن زمانی به گفت وگو با نمایندگان است؛ با فرض اینکه در هر ماه ۵۰ نماینده با یک وزیر دیدار دارند و هرکدام یک ساعت به این کار اختصاص دهند، در هر ماه ۵۰ ساعت از وقت یک وزیر و معاونان وی صرف دیدار با نماینده‌های مجلس می‌شود در حالی که اگر هر هفته ۵ ساعت آنهم در یک روز معین در مجلس حاضر شوند حداکثر ۲۵ ساعت از وقت آن‌ها صرف دیدار با نماینده‌ها می‌شود و در کمیسیون‌ها به سؤالات مشترک نماینده‌ها پاسخ می‌دهند که نه تنها در وقت صرفه جویی می‌شود بلکه آفات دیدارهای خصوصی میان نماینده‌ها و وزرا و احتمال زد و بند سیاسی و مالی بین آن‌ها هم از بین می‌رود.

پیشنهاد دوم از سرگیری دیدارهای رئیس مجمع نمایندگان استانی است؛ این دیدارها نقش بسیار مهمی در تعامل و همفکری میان قوه مجریه و قوه قضاییه دارد ضمن اینکه اعتمادساز هم هست زیرا رئیس جمهور و نماینده‌ها با رأی مستقیم مردم انتخاب شده‌اند لذا دیدار و تبادل نظر آن‌ها از نظر مردم مثبت تلقی می‌شود.

این دیدارها سبب رفع سوء تفاهم‌ها می‌شود و احتمال سؤال از رئیس‌جمهور در صحن علنی را کاهش می‌دهد و همکاری بیشتری میان رئیس جمهور و مجلس صورت می‌گیرد. حضور در مجلس دو معنا دارد نخست احترام به ملت و خانه ملت و دوم احترام به قانون. مجریان قانون نباید حضور در مجلس را با بدبینی تفسیر کنند. سوء تفاهم در عالم سیاست امری عادی است. مهم‌تر از شکل گیری سوءتفاهم نحوه حل و فصل آن است.

پیشنهاد سوم آن است که آقای روحانی در یک سال باقی مانده از عمر کابینه خود سفرهای استانی را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مبارزه با کرونا از سر بگیرد زیرا هیچ چیزی نمی‌تواند جایگزین مبادله و صحبت حضوری با مردم شود.

در شرایط دشوار کنونی خیلی مهم است که مردم بتوانند با مسئولان به صورت مستقیم و بی‌واسطه صحبت یا دردل کنند. این اتفاق می‌تواند آن‌ها را آرام کند. سفرهای استانی یکی از عرصه‌های اصلی همکاری مجلس و دولت است و باید دوباره در دستور کار قرار گرفته و احیا شود. مردم وقتی مستقیم از زبان مسئولان ارشد دلایل بروز مشکلات اقتصادی را بشنوند سریع‌تر اقناع می‌شوند.

پیشنهاد چهارم تعامل معاونان وزرا و شخص رئیس جمهور با کمیسیون‌های مجلس بیشتر از گذشته شود. این کار نیز به صرفه‌جویی در وقت و اتخاذ تصمیم‌های بهتر کمک می‌کند. اگر لوایحی که دولت جهت تبدیل به قانون تقدیم مجلس می‌کند پیش‌تر با همفکری نمایندگان در کمیسیون‌های مجلس منقح و بدون ایراد شود، سرعت تصویب آن‌ها در مجلس کمتر می‌شود و نظام تصمیم گیری ما وقت اضافی صرف بررسی چندین باره لوایح نمی‌کند.

امید که با اجرایی شدن این پیشنهادها تعامل مجلس و دولت برای حل مشکلات اقتصادی مردم و اتخاذ تصمیم‌های بهتر و اجرایی تر شدن آن‌ها بیشتر از گذشته شود.

  • نویسنده : محمد باقری
  • منبع :