طی روزهای اخیر بحث‌ها و موضع گیری‌های زیادی پیرامون برگزاری مراسم‌های عزاداری ماه محرم مطرح شد. برخی معتقدند که در این شرایط ویژه کرونایی تجمعات ناشی از عزاداری‌های ماه محرم ممکن است موجب افزایش ابتلا به این بیماری شود، از سوی دیگر برخی دیگر تأکید کردند که نمی‌شود گرامیداشت یاد و خاطره و عزاداری برای سیدالشهدا(ع) را به هیچ بهانه ای تعطیل کرد، عده ای معتقد بودند دم زدن از تعطیلی شعائر مذهبی مانند عزاداری نقشه دشمنان اسلام و جمهوری اسلامی است و برخی دیگر اعتقاد داشتند به جای تاکید برخی بر عدم برگزاری مراسم‌های ماه محرم و صفر، انواع تجمعات و مکان‌های تجمع از جمله عروسی‌ها و مراسم‌های ترحیم و مکان‌های تفریحی پرتجمع و ... را تعطیل کنند.

در این میان سیل واکنش‌ها و نامه‌ها به ستاد ملی کرونا و شخص رئیس جمهور با محتوای جملات بالا جاری بود. اما روز جمعه همزمان با عید سعید قربان رهبر انقلاب که از ابتدای شیوع کرونا در کشور همواره بر پیروی همگان از تصمیمات وزارت بهداشت تاکید کردند و با استفاده از ماسک و دستکش نشان دادند خود نیز به این توصیه عمل می‌کنند، در سخنرانی زنده تلویزیونی اعلام کردند که «درمورد عزاداری محرم، بنده خودم هرچه ستاد ملی کرونا بگویند، رعایت می‌کنم.»

براساس گفته‌های رئیس جمهوری تا دو هفته دیگر شیوه نامه چگونگی برگزاری مراسم‌های ماه‌های محرم و صفر منتشر خواهد شد و هیئت‌های عزاداری می‌توانند براساس آن دست به برگزاری مراسم‌های خود بزنند. اما این تجربه جدید که امیدواریم همین یک سال طول بکشد شاید بتواند ما را برای ساختن یک محرم و صفر تاریخی آماده کند. ما می‌توانیم همانگونه که در ماه مبارک رمضان مراسم‌های نیایش و شب‌های قدر و عزاداری را پیش بردیم، در ماه محرم نیز پیش ببریم.

می‌توانیم هر خانه را به یک هیئت و حسینیه با حضور عزادارانی که شامل اعضای خانواده خودمان می‌شوند تبدیل کنیم، می‌توانیم جامعه هدف نذری‌هایمان را کمی تغیییر دهیم و در این شرایط که بسیاری افراد بیکار شدند و یا به دلیل گرانی‌ها نمی‌توانند از پس مخارج زندگی و کرایه خانه بربیایند به کمکشان بشتابیم. می‌توانیم «نذر مؤمنانه» را بیش از پیش احیا کنیم، ارزش‌هایی که در ماه رمضان برایمان درونی شده بود به ارزش‌های ماه محرم گره بزنیم.

محبین اهل بیت(ع)، همان‌هایی که از ابتدای شروع کرونا نگران محرم و صفر بودند و دلشان برای عاشورا می‌تپید می‌توانند یک تجربه جدید از برگزاری عزاداری‌ها را رقم بزنند.

می‌شود با برگزاری مراسم‌ها به صورت مجازی، عزاداری در محیط‌های سرباز با توجه به گرمای هوا، تأمین و ماسک و دستکش برای حاضران به خصوص آن‌ها که در تکایا، حسینه ها و هیئت‌ها دارای مسئولیت هستند، تهیه غذای نذری با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی، کم کردن ساعات حضور افراد در مکان‌های سربسته و خلاصه شیوه‌های جدید برگزاری مراسم‌های سیدالشهدا(ع) در شرایط خاص این روزها، نشان دهند که اتفاقاً با یک نگاه مؤمنانه ناشی از اخلاص می‌توان محرمی تاریخی رقم زد.

نه فقط همزمان با محرم و برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای این ماه بلکه در هر شرایط و هرمکانی که حاضر می‌شویم فراموش نکنیم کرونا این روزها جان هموطنان بیشتری را می‌گیرد، کادر درمانی خسته‌اند و نیاز به کمک و همراهی ما دارند، آن‌ها نیز مانند ما عزیزانی دارند که شبانه روز نگرانشان هستند و شاید هفته‌هاست که ملاقاتشان نکرده‌اند، پس ارزش‌های دینی و انسانی را در هفته‌های آینده به هم گره بزنیم و کرونا را شکست بدهیم.

  • نویسنده : محدثه نجف زاده
  • منبع :