19 دی: رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی می‌گوید: برخلاف آنچه ادعا می شود رشد قیمت خودرو کمتر از سایر بخش‌ها بوده است چرا که اگر این رشد متناسب با افزایش قیمت ارز بود و خودرویی همچون پراید حالا باید به قیمت ۱۳۸ میلیون تومان عرضه می شد.

این روزها مسئولین مدام حرف از بهبود می‌زنند. از رئیس جمهوری گرفته که از گشایش اقتصادی خبر می‌دهد تا رئیس کل بانک مرکزی که از کنترل قیمت ارز در بازار سخن می‌گوید. سرپرست وزارت صنعت هم از گردونه رقابت اخبار خوش هرچند غیر قابل درک، عقب نمانده و گفته است که بازار خودرو به سمت متعادل شدن در حرکت است. این ادعا در حالی مطرح می شود که نه از کاهش قیمت‌ها در بازار خبری هست و نه گشایشی در تامین مواد اولیه فعالین صنعت قطعه سازی و خودروسازی.

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در اینباره می‌گوید: به دلیل عرضه محدود در بورس ناچاریم بخش زیادی از مواد اولیه خود را از بازار آزاد و به قیمتهای بالاتر خریداری کنیم. به عنوان مثال فولادی که در بورس کیلویی ۱۳ هزار تومان کشف قیمت شده را از بازار آزاد به قیمت ۱۸ هزار تومان خریداری می کنیم. این در حالی است که قیمت مواد در بورس هم نسبت به پارسال بیش از دو برابر رشد کرده است.

بدهی ۳۰ هزار میلیاردی قطعه‌سازها به نظام بانکی

او همچنین با اشاره به بدهی ۳۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان به نظام تامین، گفت: همین اندازه هم قطعه سازها به نظام بانکی بدهکار هستند که قادر به بازپرداخت آن نبوده و این مساله منجر به افزایش حجم معوقات نظام بانکی و رشد تورم می‌شود.

به گفته نجفی منش، هزینه قیمت گذاری دستوری و زیان ده شدن خودروسازها در حال حاضر از جیب مردم پرداخت می‌شود و سود آن به جیب صاحبان رانت و دلال های بازار می‌رود.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با بیان اینکه قیمت مواد اولیه نسبت به پارسال دوبرابر شده است، افزود: همچنین قیمت ارز ظرف مدت چند ماه بیش از ۱۰ هزار تومان گران شده با این وجود برخی از مسئولین معتقدند که نباید قیمت خودرو در افزایش پیدا کند.

قیمت واقعی پراید چند!؟

او که معتقد قیمت تمام شده خودرو برای خودروساز خیلی بیشتر از قیمت های فعلی است، ادامه می دهد: برخلاف آنچه به نظر می‌رسد رشد قیمت خودرو خیلی کمتر از سایر بخش‌ها بوده است. به عنوان مثالی زمانی که دلار هزار تومان بود، قیمت پراید ۶ میلیون تومان بود یعنی معادل ۶ هزار دلار، زمانی که دلار رسید به ۳ هزار تومان پراید حدود ۱۸ میلیون تومان یعنی معادل همان ۶ هزار دلار بود. حالا که دلار ۲۳ هزار تومان است اگر قرار باشد قیمت پراید حدود ۶ هزار دلار باشد، باید این خودرو به قیمت ۱۳۸ میلیون تومان در بازار فروخته شود.

نجفی منش با تاکید بر اینکه باید اجازه داد که قیمت گذاری خودرو در بازار آزاد و بر اساس نظام عرضه و تقاضا صورت گیرد، ادامه داد: مواد اولیه مصرفی در صنعت خودرو همگی باید از بورس بر اساس قیمت بازار تامین شود، اما دولت قیمت محصول نهایی را دستوری تعیین کنند.

به گفته او، دهه ۷۰ قیمت‌ها در حاشیه بازار تعیین می شد و همین مساله منجر به از بین رفتن نیاز کاذب در بازار و کاهش قیمت‌ها شده بود. حالا هم برای حل مشکل بازار خودرو باید اجازه داد که همین سیستم قیمت‌گذاری در بازار صورت گیرد.

  • نویسنده :
  • منبع : تحلیل بازار