وقتی «اسرا سبلانی» تصمیم گرفت تا عروسی‌اش را در سرزمین مادری‌اش برگزار کند و با این هدف از آن سوی دنیا راهی بیروت شد، فکرش را نمی‌کرد همزمان با جشن او، عروس خاورمیانه یکی از سخت‌ترین روزهای تاریخش را سپری کند.

لبنان روزهای نفس گیری را تجربه می‌کند. موج انفجار مهیبی که سه‌شنبه هفته گذشته جان و تن پایتختش را لرزاند و بیش از 200 کشته و شش هزار زخمی بر جای گذاشت گویا هنوز قصد خاموشی و قرار ندارد.

بحران سیاسی موضوعی است که از سال‌های گذشته همواره یکی از دغدغه‌های مردم لبنان بود و چندی است که بحران اقتصادی نیز به آن اضافه شده است.

خواستگاه تمدن فینیقی‌ها با سیستم مخصوص به خودش برای اداره کشور که سعی می‌کند قدرت را بین همه گروه‌های قومی و دینی تقسیم کند، پس از انفجار اخیر و بروز اعتراضات خیابانی طی شنبه شب، شاهد سیلی از استعفاها از سوی برخی چهره‌های سیاسی به خصوص مخالفان دولت کنونی است.

تا عصر روز یکشنبه حداقل 6 تن از نمایندگان پارلمان این کشور در پی انفجار بیروت استعفا دادند و به این لیست «منال عبدالصمد»، وزیر اطلاع رسانی را نیز اضافه کنید.

وقتی پازل وقایع اخیر و مخالفت با دولت برخاسته از مجلسی که با رأی مردم شکل گرفت و بیش از آن که مانند دولت حریری به جای گرایش به سمت عربستان و دوستان غربی‌اش، به سمت محور مقاومت تمایل دارد را کنار هم بگذاریم، در این صورت سفر ناگهانی امانوئل مکرون پس از انفجار روز سه شنبه، اولتیماتوم دادن به گروه‌های سیاسی لبنان که در صورت مشخص نشدن شرایط سیاسی این کشور تا سپتامبر، این پاریس است که مسئولیت سیاسی لبنان را بر گردن می‌گیرد! تماس تلفنی مارک پامپئو با سعد حریری درخصوص انفجار اخیر به جای تماس با نخست وزیر کنونی، تنش آفرینی‌های اخیر و دامنه دار رژیم صهیونیستی در مرز با لبنان و سخنان عجیب ترامپ پس از انفجار روز سه‌شنبه مبنی بر اینکه براثر یک بمبگذاری یا حمله رخ داده، معنی دیگری پیدا می‌کنند.

آیا فرانسه‌ای که پس از جنگ جهانی اول لبنان کنونی را به عنوان غنیمت جنگی از عثمانی گرفت، با رفتار و گفتار عجیب روزهای گذشته مکرون قصد دارد به بهانه پدرخواندگی برای لبنان، ماجرایی که برای لیبی با امضای ساراکوزی رقم زد را تکرار کند؟

آیا قرار است برگزاری انتخابات زودهنگام به اهرمی برای فشار بر حزب الله تبدیل شود؟ آیا غربی‌ها و دوستان عربشان در خاورمیانه در رویای روی کار آوردن دولتی مانند آنچه سعدحریری تشکیل داد هستند؟

هرچه که هست، انفجار اخیر به اضافه مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم لبنان که تحریم‌های ظالمانه آمریکا در آن بی تأثیر نیست نشان می‌دهد غربی‌ها هیچ زمانی راحتی و مکنت را برای مردم خاورمیانه نخواستند و اینبار نیز عروس خاورمیانه را نه در لباس شکوه و شوکت که سیاه بخت می‌خواهند.

  • نویسنده : محدثه نجف زاده
  • منبع :