۱۹ دی: سه نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی کمیسیون ماده ۱۰۰ را محلی برای درآمد غیرقانونی شهرداری‌ها دانستند.

شاید همه شنیدید که «برای اضافه بنا، قطع درخت، بلندمرتبه سازی، نداشتن پارکینگ و تجاوز به معابر شهر در شهرداری پول بده جلو برو» که این موضوع مردم را به سختی انداخته و بسیاری را بی پشت و پناه در مقابل اقدامات شهرداری کرده است.

اخیراً رئیس قوه قضائیه این موضوع را مطرح کرد که در برابر کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها هر خلافی می‌کند و در قبال آن پول دریافت می‌کنند.

به نظر می‌رسد با مطرح کردن این موضوع توسط آیت الله رئیسی مجلس عزم خود را جزم کرده تا این اختیارات را از شهرداری بگیرد.

برای اطلاع از این موضوع ابتدا به سراغ محمدرضا صباغیان عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی رفتیم.

۸۰ درصد تخلفات شهرداری‌ها به کمیسیون ماده ۱۰۰ برمی‌گردد

صباغیان اظهار داشت: اصلاح کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری در دستور کار کمیسیون شوراهای مجلس هست و قرار شده که به زودی در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس بررسی و در مورد آن تصمیم گرفته شود.

منتخب مردم بافق و مهریز در مجلس یازدهم گفت: کمیسیون ماده ۱۰۰ راه را برای اقدامات خلاف قانون شهرداری‌ها باز کرده و نظر اعضای کمیسیون هم بر این است که باید هرچه سریع‌تر اصلاح شود.

وی افزود: این ماده محل درآمد غیرقانونی برای شهرداری‌ها شده و ۸۰ درصد تخلفات در شهرسازی به این ماده برمی‌گردد که اصلاح آن مانع بسیاری از تخلفات می‌شود.

۱۴ ماده طرح جامع مدیریت شهری به اصلاح ماده ۱۰۰ پرداخته

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ۱۹ دی، اظهار داشت: طرح جامع مدیریت شهری و روستایی به زودی در صحن مجلس اعلام وصول می‌شود که در ۱۴ ماده آن به اصلاح ماده ۱۰۰ پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه کمیسیون ماده ۱۰۰ به تخلفات شهرداری دامن می‌زند، گفت: با اجرای طرح جامع مدیریت شهری و روستایی چالش‌های مدیریت شهری در زمان کوتاهی برطرف می‌شود.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس یازدهم تأکید کرد:‌ این طرح انقلابی بزرگ در سیستم اداری فرسوده کشور بوجود می‌آورد و سبب اصلاح آن می‌شود و کشورهای بسیاری با اجرای آن به موفقیت در حوزه مدیریت شهری دست یافتند و ما هم با اجرای آن می‌توانیم معضلات شهرها را در زمان کوتاهی برطرف کنیم.

قانون جامعی جایگزین کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری می‌شود

حسین خسروی دیگر عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار 19 دی اظهار داشت: به دلیل اینکه ریاست قوه قضائیه این موضوع را مطرح کردند باید در اسرع وقت به آن رسیدگی و این ماده اصلاح شود.

منتخب مردم بیرجند در مجلس یازدهم افزود: رسیدگی به این امر به زودی در کمیسیون شوراهای مجلس با حضور اعضای کمیسیون، نمایندگانی از شهرداری و شورای عالی استان‌ها انجام می‌شود و قانونی جامع و کامل جایگزین این ماده شود.

  • نویسنده : فاطمه محمدی
  • منبع :