19 دی: رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: مردم می‌توانند به اندازه توان خود از یک تا ۱۰۰ هزار بشکه نفت بخرند.

محمود واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت و در جمع خبرنگاران، درخصوص طرح گشایش اقتصادی و عرضه داخلی نفت گفت: این ایده ابتدا در وزارت نفت مطرح شد و بعد از آن کمیته‌ای با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر نفت و وزیر اقتصاد و امور دارایی تشکیل شد تا ابعاد این طرح را بررسی کنند و بعد در ستاد اقتصادی دولت به بحث گذاشته شد.

وی افزود: درباره این طرح در دو جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوا مفصل بحث کردیم و کلیات طرح تصویب شد و آن را خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم می‌کنیم و پس از آن‌که ایشان تأیید و نظرات اصلاحی را ابلاغ کنند، آن را علنی می‌کنیم.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور گفت: برخی اظهاراتی را مطرح می‌کنند که بر اساس شنیده‌هاست؛ روال در دولت این است تا زمانی که رهبر معظم انقلاب مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی قوا را تأیید نکنند، این مصوبه تلقی نمی‌شود بلکه فقط یک پیشنهاد است.

واعظی بیان کرد: نفت یک کالا و ابزار برای تقویت اقتصادی کشور است و سیاست فشار حداکثری مقداری محدودیت ایجاد کرده است. روزانه حدود 1.5 میلیون بشکه نفت در بودجه برآورد شده است و الآن هم هدف‌گذاری کرده‌ایم که روش‌های جدیدی در این زمینه اتخاذ کنیم تا در جلسه شورای‌عالی هماهنگی درباره کلیات آن به توافق رسیدیم که بعد از تأیید و تصویب کلیات، آیین‌نامه آن تدوین می‌شود. آقای رئیس‌جمهور دستور دادند که کمیته سازمان برنامه و بودجه و وزیران نفت و اقتصاد به‌همراه دبیر شورای‌عالی هماهنگی تا پایان این هفته آیین‌نامه را آماده کنند تا به‌محض دریافت تأییدیه یک گام پیش باشیم و آن را عملیاتی کنیم.

وی بیان کرد: ما می‌بینیم مردم به‌دنبال خرید طلا و ارز می‌روند و قیمت این‌ها بالا و پایین می‌رود. ما می‌خواهیم این امکان را برای مردم به وجود بیاوریم تا افراد بتوانند به‌اندازه توان خود از یک تا 100 هزار بشکه نفت بخرند و با سازوکاری که آماده می‌شود، اطمینان داده می‌شود که از آنچه سود بانک است، کمتر نمی‌شود.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: یعنی تضمینی داده می‌شود اگر کسی تعدادی بشکه نفت خریداری کرد اگر بخواهد سال آینده بفروشد، اگر قیمت نفت بین‌المللی که الآن مثلاً شاید حدود 38 دلار است، اگر آن موقع زمان 50 و یا 60 دلار شد، مانند هر کالای دیگر می‌تواند به‌قیمت آن روز بفروشد.

واعظی یادآور شد: ما نمی‌خواهیم اگر مردم در این طرح سرمایه‌گذاری می‌کنند و قیمت نفت به زیر قیمت امروز مثلاً به بشکه‌ای حدود 30 دلار کاهش یافت، ضرر کنند، برای همین هم پیش‌بینی کردیم بر اساس نرخ سود بانکی مثلاً 17 تا 18 درصد سالانه باشد که مابه التفاوت آن را شرکت نفت ایران تأمین می‌کند. اجرای طرح اقتصادی دولت تورم‌زا نیست؛ با این طرح یک کالا معامله می‌شود و همچنین برای شرکت‌های خصوصی ایرانی انگیزه به‌وجود می‌آورد که خرید آنها به سقفی رسید به‌روی صادرات نفت نیز کار کنند، ضمن اینکه پالایشگاه‌هایی هم در داخل کشور وجود دارد. در این طرح نفت به‌صورت ریالی و بر مبنای ارز نیمایی دلار امروز، خرید و فروش می‌شود، در زمان فروش هم اگر فرد می‌خواهد نفت را بفروشد به‌قیمت نفت و ارز نیمایی همان روز پول خود را می‌تواند به‌صورت ریالی پس بگیرد.

وی افزود: مردم می‌توانند اوراق نفتی این طرح را در بورس انرژی خرید و فروش کنند ولی در حقیقت زمانی که کسی این اوراق را خرید و مثلاً به 50 تا 60 هزار بشکه رسید می‌تواند یک کشتی کوچک اجاره کند و نفت را صادر کند.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه "آیا این طرح، تعهد مالی برای دولت بعدی ایجاد می‌کند؟"، بیان کرد: همیشه دولت‌هایی که سرمایه‌گذاری می‌کنند از امکانات امروز برای آینده استفاده می‌کنند. ما الآن در یک سال آینده پروژه‌های بسیار بزرگی از جمله پتروشیمی را بهره‌برداری خواهیم کرد، مثلاً 17 پروژه بزرگ پتروشیمی را افتتاح خواهیم کرد.

واعظی با ابراز اینکه "این پروژه‌ها، سرمایه‌ای برای کشور است"، ادامه داد: ما هیچ وقت فکر نمی‌کنیم سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌دهیم برای دولت بعدی می‌ماند، ما اصلاً به دولت نگاه نمی‌کنیم بلکه به این نگاه می‌کنیم که همۀ ما کارگزار مردم هستیم. سرمایه‌گذاری‌مان را نمی‌توانیم تعطیل کنیم و بگوییم "ما که یک سال دیگر بیشتر نیستیم"؛ این‌کارها را برای مردم و توسعه کشور انجام می‌دهیم. آقای رئیس‌جمهور امروز خواست این تفکر را رد کند که "ما شرکت‌های جدا نیستیم که فقط برای خودمان، خانواده‌مان و سهامداران‌مان کار کنیم؛ ما به این فکر می‌کنیم که سهامداران دولت تمام ملت ایران هستند و هر اقدامی می‌کنیم، برای رفاه مردم است."

وی اظهار داشت: امروز آمریکا اوراق 5ساله می‌فروشد ولی هیچ‌وقت از این بحث‌ها در آنجا نیست؛ در اروپا و کشورهای دیگر نیز همین‌طور است و مردم اوراق می‌خرند، ما نباید این‌کار بزرگ را به مسائل سیاسی گره بزنیم.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که "آیا پولی که از این اوراق جمع می‌شود صرف امور جاری نخواهد شد؟"، تصریح کرد: پولی که از این اوراق جمع خواهد شد حتماً خرج توسعه کشور می‌شود. اگر در مقطعی لازم باشد 10 درصد این پول را صرف پرداخت حقوق کنیم و 90 درصد را به توسعه کشور اختصاص می‌دهیم، ما که نمی‌گذاریم پول کارمندان و بازنشستگان‌مان داده نشود ولی به هر حال جدای اینکه این پول در بودجه کشور است، در جای دیگر خرج نمی‌شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم‌چنین درباره زمان کاهش نرخ ارز، بیان کرد: شاهدم که آقای همتی طرح‌های متنوعی را طراحی کرده‌ و مجوز آن را از ستاد اقتصادی دولت و شورای هماهنگی سران قوا گرفته است و برای اجرای آن برنامه‌ریزی می‌کند. با همه محدودیت‌هایی که کشور دارد، او توانسته به هر آنچه گفته عمل کند. وقتی او وعده کاهش نرخ ارز را داد، دلار 23 هزار تومان بود ولی امروز در کانال 21 هزار تومان است. ارز روند نزولی خود را پیدا می‌کند و بالا رفتن جهشی نرخ ارز و پایین کشیدن نرخ دلار قابل اعتماد نیست ولی وقتی روند نزولی پیدا می‌کند، خوشحال‌کننده است.

واعظی در پاسخ به سؤالی درباره علت عدم حضور شهردار تهران در جلسه هیئت دولت گفت: این‌که زمانی فردی برای چند جلسه دعوت می‌شود، دلیلی نمی‌شود که برای همۀ جلسات از او دعوت شود.

وی هم‌چنین درباره علت لغو سفر معاون اول رئیس‌جمهور به بیروت در روزهای گذشته گفت: شرایط خاصی در لبنان حاکم است و همان روزی که قرار بود آقای جهانگیری به لبنان برود، سفارتخانه ما با هوشیاری اعلام کرد که این سفر انجام نشود. همان روزی که قرار بود ایشان به بیروت سفر کند، نخست‌وزیر لبنان که همتای ایشان بود، استعفا کرد. تا الآن 4 محموله «پُر و پیمان» برای مردم لبنان فرستاده‌ایم و همچنین ارتباط رئیس هلال احمر و وزرای بهداشت و خارجه ما با همتایان لبنانی به‌طور دائم برقرار است.

  • نویسنده :
  • منبع : تسنیم