19 دی: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از دیدار با وزیر خارجه آمریکا گفت که مذاکرات با ایران درباره دسترسی به چند سایت در داخل ایران، امیدوار کننده بوده است.

«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه پس از دیدار با «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در وین گفت: «آمریکا یک شریک بسیار مهم برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شمار می‌آید و ما گفت‌وگوهای بسیار خوبی داشتیم.»

وی در ادامه اضافه کرد: «ما از ایران درخواست دسترسی کرده‌ایم که تا کنون اتفاق نیفتاده است اما ما در حال کار کردن بر روی آن هستیم.»

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اعلام امیدارکننده بودن این موضوع گفت: «هدف من دستیابی به این دسترسی است تا کاری که برای جامعه جهانی ضروری است ادامه یابد.»

گروسی گفت: «روند مذاکره با مقامات ایرانی آغاز شده و من امیدوار هستم که ما را به این (دسترسی) برساند.»

وال‌استریت‌ژورنال نوشته مقام‌های آمریکایی از مدیر کل آژانس خواسته‌اند درباره مسئله دسترسی به سایت‌ها مقابل ایران سهل‌انگاری نکند. برخی دیپلمات‌ها گفته‌اند فشارهایی روی آژانس اتمی اعمال شده تا پایان ماه جولای گزارش جدیدی در این خصوص منتشر کند. گروسی گفته که ضرب‌الاجلی وجود ندارد اما اگر تا پایان جولای هیچ همکاری از سوی ایران صورت نگیرد، «بد می‌شود.» 

گروسی در گزارشی ماه ژانویه ایران را به عدم اعطای دسترسی به دو سایت و عدم توضیح درباره فعالیت‌های هسته‌ای خودش در گذشته متهم کرد. او خواستار توضیح ایران درباره این مسائل شد.

  • نویسنده :
  • منبع : فارس