19 دی: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی در عزاداری های ماه محرم و بهره گیری خطبا و مبلغان از فضای مجازی در تبیین و ترویج معارف اسلامی تاکید کرد.

در اطلاعیه این نهاد حوزوی آمده است: جلسات مهمّ عاشورایی و  عزاداری های حسینی در دهه‌ی محرّم  و همچنین سایر جلسات دینی پُرشور و شعوری که در فرهنگ مذهبی و سبک زندگی اسلامی ما وجود دارد، از نقاط مثبت ، روح بخش و معنویت آفرین کشور ما است. محرم  و عاشورا کلاس درسی است که عبرت آموزی و درس پذیری از آن، ما را از ظلمت طاغوت رهایی بخشیده و در مقام عزت و هیبت قرار داده است. و این حقیقت که ما هرچه داریم از نهضت عاشورا است از درخشان ترین حقایق تاریخی است.

ما هرچه داریم از اسلامی داریم که خون شهدای کربلا و ذبح عظیم عاشورا، آن را آبیاری کرده است . انقلاب اسلامی ثمره ی شجره ی طیبه ی اهل بیت (علیهم السلام) و عظمت شهید کربلاست. با شناخت این حقایق وظیفه مهم و راهبردی ما در معرفی امام حسین علیه السلام در این دنیای مجروح از ضربه های ظالمان و مفسدان دنائت پیشه و لئیم استکبار، بسیار با اهمیت و ارزشمند است. امروز جهان محتاج پیام عاشوراست و معرفت و شناخت حریت و آزادگی حسینی دلهای مردم دنیا را به تپش خواهد انداخت.

معرفی امام حسین (علیه‌السلام) و پاسداری از معرفت حسینی در مجالس عزاداری و هئیات و تکایا، هجمه سنگین جبهه کفر و استکبار علیه معارف اسلامی را خنثی می کند و منطق دفاع از حق و مبارزه با باطل را به جهان تشنه ی حقیقت ارائه می کند.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آستانه ماه محرم و ایام سوگواری برای حضرت ابا عبدالله الحسین(علیه‌السلام) در این شرایط خاص کرونایی ضمن تاکید بر ضرورت برگزاری مجالس حسینی و  عزاداری برای اباعبدالله الحسین(ع) ذکر نکاتی را لازم و ضروری می داند:

۱-حرکت معرفت افزا و ذلت ستیز حسینی پیام نجاتی برای دنیا و چراغ راهی برای مبارزه با حاکمیّت کفر و استکبار و فساد است. باید عظمت حادثه‌ی کربلا ، عظمت حسین‌بن‌علی (سلام‌ الله علیه) و پیام عاشورا  همچون گذشته گرامی و زنده نگه داشته شود.

۲_ رسانه ملی و سایر ظرفیت های حقیقی و مجازی برای تبلیغ و ترویج معارف اسلامی و مرثیه خوانی برای شهید کربلا باید فعال شوند و بر شور حسینی بیفزایند.مبلغین و خطبای سخنور از ظرفیت های گسترده فضای مجازی در کنار منبر ها و مجالس غفلت نکنند و تمام توان خود را در بیان معارف به کار گیرند.

۳- طبق بیان صریح و روشنگر رهبر معظم انقلاب دستورالعمل های صادره از سوی ستاد ملّی کرونا برای عزاداری، فصل الخطاب و لازم الاجراست و همه هیئات  و صاحبان مجالس باید عزاداری‌ها را طبق معیار و نظر کارشناسان بهداشت اجرایی کنند.

۴- مسئولان هیئات، خطبا، مداحان و صاحبان منابر لازم است در تشریح وضعیت فعلی و تعمیق نظر مسئولان وزارت بهداشت برای سوگواران حسینی کوشش کنند و زمینه های برگزاری ایمن و سالم مجالس را فراهم کنند.

۵- رعایت بهداشت فردی و جمعی و پرهیز از اقدامات خطر آفرین در ایجاد محیط های تجمعی و فشرده که می‌تواند زمینه های انتقال ویروس و شیوع بیماری را فراهم کند باید مورد توجه قرار گیرد.

۶- به مدد الهی ما می توانیم الگوی مناسبی از برگزاری مراسم‌های ماه محرم و صفر در دنیا ارائه کنیم  و با توجه به شیوه نامه های بهداشتی, مدافعان سلامت و جهاد گران مبارزه با کرونا را یاری کنیم.

امیدواریم خدای متعال توفیق کسب معارف  حسینی و برگزاری مجالس پر شور مذهبی  را برای کشور و ملّت ما  مستمر و مستدام بدارد، و امام بزرگوار ، شهدای عزیز و مردم مومن و انقلابی ما را مشمول لطف و رحمت خودش قرار دهد.

  • نویسنده :
  • منبع :