19 دی: وزیر راه و شهرسازی گفت: تا ١٥ روز آینده تکلیف دو میلیون و ٧٠٠ هزار واحد مسکونی که احتمال خالی بودن آنها می‌رود مشخص شده و لیست قطعی خانه‌های خالی به سازمان امور مالیاتی داده می‌شود.

محمد اسلامی روز سه شنبه در حاشیه مراسم «اجرایی شدن سامانه املاک و اسکان کشور» در جمع خبرنگاران افزود: امروز در وزارت راه یکی از مطالبات کهن مردم و یکی از لوازم ضروری برای مدیریت بازار مسکن عملیاتی شد و در این لحظه نسبت به ارسال پیامک به مالکان بیش از یک واحد مسکونیکه احتمال خالی بودن واحدهای آنها زیاد است، اقدام کردیم

وی با بیان اینکه بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار فرد حقیقی مالک مسکن بودند، اضافه کرد: یک نفر ۶۰۲ واحد مسکونی به نام خود داشته است. اشخاص حقوقی نیز واحدهای مسکونی زیادی دارند از جمله یکی از موسسات مالک ۲۳ هزار واحد مسکونی است.

اسلامی با بیان اینکه ۱۶ دستگاه به سامانه املاک و اسکان کشور متصل هستند، گفت: برای کسب اطلاع از تک‌تک این دستگاه‌ها مجوز قانونی از دولت برای اتصال به سامانه اسکان اخذ شده است.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: اینکه اجازه بدهیم منابع مالی به بازار مسکن تهاجم کند و قیمت‌ها تلاطم یابد، اشتباه است و باید جلوی آن گرفته شود؛ چرا که مسکن، کالای سرمایه‌ای نیست و کالای مصرفی و مورد نیاز خانوار محسوب می‌شود و تمام تلاش ما این است که از حبس سرمایه در بازار مسکن جلوگیری کنیم.

اسلامی در پاسخ به سوالی درباره علت عدم اتصال وزارت نیرو و وزارت نفت به این سامانه به عنوان دستگاه‌های متولی خدمات آب، برق و گاز که نقش موثری در شناسایی واحدهای مسکونی خالی می توانند داشته باشند، گفت: قبلا دستگاه‌ها برای ارایه اطلاعات به ما همکاری نداشتند و مصوبه دولت به کمک ما آمد. با وزرای نیرو و نفت نیز صحبت شده و هر دو دستور داده‌اند که شرکت‌های آب، برق و گاز اطلاعات خود را به اطلاعات سامانه املاک و اسکان متصل کنند. البته مشکلی که در شرکت گاز داریم این است که یک کنتور برای همه واحدهای مسکونی یک مجتمع، مشترک است که باید این مشکل هم برطرف شود.

وی افزود: هیچ نهادی خود را از همکاری با وزارت راه و شهرسازی معاف نکرده است و همه موانع قانونی برای اتصال به اطلاعات دستگاه‌های مختلف به سامانه اسکان برطرف شده است.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال دیگری درباره تعداد خانه‌های خالی شهر تهران نیز توضیح داد: در پایتخت ۵۳۰ هزار خانه خالی داریم که امروز برای مالکان ۱۰۰ هزار واحد پیامک ارسال شده است، تا اطلاعات مالکیت خود را برای ما ارسال کنند. این فرآیند ظرف ۱۰ روز باید انجام شود، بنابراین فعلا نمی‌خواهیم قضاوت کنیم و در روند ارسال پیامک و دریافت پاسخ همه چیز روشن می‌شود.

اسلامی با بیان اینکه اصلاحیه قانون مالیات بر خانه‌های خالی در صورت تصویب نهایی و ابلاغ به دولت، بازدارندگی لازم را داراست، یادآور شد: قانون مالیات بر خانه‌های خالی قرار نیست به عنوان منبع درآمد دولت اجرا شود؛ بلکه ابزاری برای کنترل تلاطم بازار خرید و فروش و اجاره مسکن است.

وی گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مهمترین تاثیر را در شناسایی خانه‌های خالی دارد که به زودی با رفع مغایرت‌های قانونی این نهاد هم به کمک وزارت راه خواهد آمد.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا